رودخانه های تایلند - چائو پرایا تایلند

رودخانه های تایلند

رودخانه های تایلند در صنعت برنج کاری تایلند نقش مهمی دارند. هرچند بعضی شالیکاران به خصوص رعیت های فقیری که مراسم مفصلی شبیه (( دعای باران )) اجرا می کنند ، برای رشد محصولشان کاملا به بارش باران های مانسون وابسته اند ، اما عده ای هم مزارعشان را آبیاری می کنند. آبیاری مزارع این امکان را به آنها می دهد که مقدار آب کافی برای تولید محصولاتشان را فراهم کنند. این کشاورزان آب را مستقیما از رودخانه ها یا شبکه وسیع آبراه ها یا ((کلونگ ها )) ، که در تمام تایلند به صورت متقاطع کشیده شده و رودخانه های اصلی را به هم متصل کرده اند ، به زمینشان پمپاژ می کنند.

شاخص ترین رودخانه تایلند رود چائو پرایا نام دارد که در این کشور گاهی به آن منام می گویند که به معنای (( مادر آب ها )) است. چائو پرایا در دره مرکزی تایلند با بهم پیوستن رودهای پینگ ، وانگ ، یوم و نان تشکیل می شود. این رود با حدود 360 کیلومتر طول به سمت جنوب جریان می یابد و از بانکوک می گذرد و به خلیج تایلند می ریزد ، رود چائو پرایا و طغیان های سالانه اش زمین ها را با مواد مغذی غنی می کند و آب لازم برای کشت برنج نوع مرطوب در دشت های مرکزی فراهم می آورد.

 

حتما بخوانید : جغرافیای تایلند – آب و هوای تایلند 

 

دیگر رودهای مهم تایلند عبارتند از : رود پاساک که از شمال به جنوب جریان دارد و از دشت های مرکزی می گذرد ؛ رود ناخن چائیسی نیز به موازات آن از شمال به جنوب جریان دارد و به خلیج تایلند می ریزد؛ رود پینک که مزارع شمالی را سیراب می کند و از چیانگ مای می گذرد. روی رود پینگ ، به شهر تاک ، سدی بسته شده است که برق بانکوک و بسیاری دیگر از ایالت های کشور را تامین می کند. رود مکونگ که از چین سرچشمه می گیرد ، بخش اعظم مرز تایلند با لائوس را تشکیل می دهد و در زمین های کم قوت شمال شرقی تایلند ، باریکه کوچکی از زمین های حاصلخیز برای کشاورزی را فراهم می کند.

در واقع رودهای تایلند و کلونگ ها که این رودها را به هم متصل می کنند عامل جریان حیات در کشورند و برای کشاورزان مقدار آب کافی را ، که برای موفقیت کاشتشان ، اهمیتی حیاتی دارد فراهم می کنند. هرچند این رودها در فصا های بارانی طغیان می کنند ، اما مقادیر زیادی از رسوبات و خاک حاصلخیز را ، که برای تجدید قوای خاک مفید است ، به جا می گذارند. همچنین این رودها سیستم حمل و مقل طبیعی ای را فراهم می کنند که باعث می شوند کشاورزان بتوانند محصولاتشان را با قایق به بازار بانکوک برسانند.