فصل ها و آب و هوای ترکیه

ترکیه در موقعیت جغرافیایی بزرگ مدیترانه ای قرار دارد که شرایط جوی کاملا معتدل و طبیعت متنوعی از چشم انداز ها دارد ، وجود کوه هایی که موازی با سواحل قرار دارند ، منجر به تفاوت های قابل توجهی در شرایط آب و هوای ترکیه در یک منطقه به سوی منطقه دیگر می شود . در حالی که مناطق ساحلی از شرایط جوی ملایم لذت می برند ، فلات آناتولی در داخل ترکیه تابستان هایی به شدت گرم و زمستان های سرد با بارش های محدود را تجربه می کند . مناطق مختلف ترکیه به علت توپوگرافی نامنظم ، دارای شرایط جوی مختلف هستند . کوه های توروس نزدیک ساحل هستند و ابرهای بارانی نمی توانند به قسمت داخلی کشور نفوذ کنند .

آب و هوا و شرایط جوی در ترکیه

ترکیه به عنوان نقطه تلاقی فرهنگ بین شرق و غرب شناخته شده است . آب و هوا در ترکیه نیز یک نقطه تلاقی برای تعدادی از اقلیم های متمایز و الگوهای آب و هوایی است . مناطق ساحلی در امتداد دریای مدیترانه و دریای اژه از آب و هوای مدیترانه ای برخوردار است ، که زمستان های آن سرد و مرطوب و همینطور تابستان های آن گرم و خشک است . این مناطق ساحلی در طول دوره تابستان از پایان ماه می تا سپتامبر برای گردشگران محبوب هستند . آب و هوا در منطقه دریای اژه ترکیه در طول سال بسیار عالی است ، حتی در طول زمستان اروپایی . اواخر بهار ( از آوریل تا می ) ، یا اوایل پاییز ( سپتامبر تا اوایل اکتبر ) بهترین زمان ها برای لذت بردن از آب و هوای ترکیه در امتداد قسمت شرقی است . آب و هوا و شرایط جوی در امتداد ساحل دریای سیاه ، قاره ای است . چهار فصل با یکدیگر بسیار متمایز هستند و در فصل تابستان ، شهر ها و مناطق مرزی دریای سیاه با گردشگران و مسافران مشتاقی که قصد لذت بردن از آب و هوای تابستان را دارند اشباع می شود . آب و هوای فلات آناتولی یک آب و هوای استپی است ( بین روز و شب تفاوت دما زیادی وجود دارد ) . بارش کم است و برف بیشتر است .

در آناتولی غربی ، آب و هوای مدیترانه ای با متوسط دمای 9 درجه سانتی گراد در زمستان و 29 درجه سانتی گراد در تابستان وجود دارد . در ساحل جنوبی آناتولی ، شرایط آب و هوایی مشابه دیده می شود .

آب و هوا فلات آناتولی یک آب و هوای استپی است .بین روز و شب اختلاف دما زیاد است . بارش کم است اما معمولا به شکل برف می باشد . متوسط دما در تابستان 23 درجه سانتی گراد و در تابستان 2- درجه سانتی گراد است .

آب و هوای ترکیه در منطقه دریای سیاه مرطوب است ( تابستان 23 درجه سانتی گراد ، زمستان 7 درجه سانتی گراد ) . در منطقه آناتولی شرقی ، زمستان طولانی بوده و برف از نوامبر تا انتهای آوریل باقی می ماند ( میانگین دما در زمستان 13- درجه سانتی گراد و در تابستان 17 درجه سانتی گراد است ) . در منطقه جنوب شرقی آناتولی ، تابستان ها گرم و خشک ، با درجه حرارت بیش از 30 درجه سانتی گراد است . بهار و پاییز به طور کلی ملایم هستند ، اما در طول هر دو فصل ، جادوهای ناگرانی گرم و سرد در منطقه رخ می دهد .

حتما بخوانید : ترکیه – حوزه دریای اژه

فصل ها

تابستان در ترکیه

تابستان، بهترین فصل برای بازدید از ترکیه است تا در گرمای تابستان ، شنا ، حمام آفتاب ، رستوران های ساحلی ، تراس های باغ تابستانی و زندگی شبانه غنی را تجربه کنید . فصل تابستان در ترکیه ( ژوئن ، جولای ، آگوست ) هوا در پنج منطقه از هفت منطقه ی جوی مجزا ، بسیار گرم است ، هرچند معمولا در طول شبانه روز بدون باران و سرد است . ساحل دریای اژه و مدیترانه ، زمستان های سرد و بارانی دارد و تابستان های آن گرم و نسبتا خشک است .

زمستان در ترکیه

فصل زمستان یکی از بهترین زمان ها برای بازدید از ترکیه و تجربه زندگی محلی ، اسکی و سایر ورزش های زمستانی است . فصل زمستان در ترکیه ( دسامبر ، ژانویه ، فوریه ) می تواند ، سرد ، بارانی و برفی ، با سرمای گاه گاه ، روزهای آفتابی ، در همه جا به جز جنوب شرقی که دما ثابت می ماند باشد ، در این فصل قیمت ها پایین تر و توریست کمتر است . ترکیه ، بیشترین بارندگی را در فصل زمستان تجربه می کند .

بهار در ترکیه

آب و هوای ترکیه در فصل بهار برای لذت بردن از طبیعت زیبا ، زندگی محلی ، دمای ملایم و شلوغی کمتر بسیار مناسب است . بهار در ترکیه ( مارس ، آوریل ، می ) به دلیل هوای معتدل در سراسر کشور و روزهای طولانی تر ، فصل اصلی به شمار می رود .

پاییز در ترکیه

فصل پاییز ( سپتامبر ، اکتبر ، نوامبر ) برای بازدید از ترکیه با آب و هوای بسیار ملایم و دیدن مکان های تاریخی و تجربه زندگی محلی ، طبیعت منحصر به فرد و هوای آرامش بخش بسیار مناسب است . روزها کوتاه تر بوده و باران در ماه اکتبر آغاز می گردد .

مناطق توپوگرافی ترکیه

حدود 3 درصد از قلمرو ترکیه متعلق به منطقه اروپایی به نام تراکیه ( Thrace ) است . این منطقه با یونان و بلغارستان هم مرز است . این بخش به وسیله مجموعه ای از آبراهه ها که دریای سیاه را به دریای اژه متصل می کنند ، از بخش آسیایی ترکیه جدا شده است . بقیه کشور در آسیا قرار دارد ، عمدتا در شبه جزیره آسیای صغیر که غربی ترین منطقه در قاره است . این منطقه به طور ساده ترکیه آسیایی یا آناتولی نامیده می شود .

زمین تركیه به لحاظ ساختاری پیچیده است و به پنج منطقه تقسیم می شود : منطقه دریای سیاه در شمال ؛ منطقه دریای مرمره در شمال غربی ؛ منطقه دریای اژه در غرب ؛ منطقه دریای مدیترانه در جنوب ؛ و منطقه فلات آناتولی در مرکز کشور . تمام مناطق ، منطقه کوهستانی مشترک دارند و تمام رودخانه ها و دریاچه های بزرگ از آن ها سرچشمه می گیرند .