رودخانه های مالزی

بلندترین رودخانه های مالزی

رودخانه راجانگ ( Rajang ) در ساراواک در جزیره بورنئو با طول 350 مایل بلندترین رودخانه در میان رودخانه های مالزی است . در طول زمان ، رودخانه های مالزی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ و توسعه اقتصادی کشور خدمت کرده اند . رودخانه ها برای جوامع بومی مهم هستند ، زیرا رودخانه ها بخشی از هویت آنهاست . رودخانه ها و نهر ها در مالزی 98 درصد از ذخاير آبی کشور را دريافت می کنند در حاليکه بقيه از آب های زيرزمينی استفاده می کنند .

روخانه راجانگ  ( Rajang )

رودخانه راجانگ با طول 350 مایل از کوه های ایران ( Iran Mountains ) تا دریای جنوبی چین امتداد می یابد . از لحاظ تاریخی ، رودخانه برای مردم ایبان ( Iban People ) ، که در کنار ساحل رودخانه در ساراواک قرار داشتند و هنوز هم در آنجا متمرکز شده اند ، بسیار مهم است . جامعه ایبان از آب رودخانه برای کشاورزی استفاده می کنند و همچنین رودخانه برا کشت فلفل ، آناناس و پنبه حیاتی است . رودخانه از فعالیت های اقتصادی مختلفی از جمله ماهیگیری ، حمل و نقل ، تجارت از طریق بنادر رودخانه و گردشگری حمایت می کند . منطقه چینی سیبو در حاشیه رودخانه قرار داشته و به یک بندر بزرگ و همچنین بازار های متعدد دسترسی دارد . جنگل های حاشیه ی رودخانه منزلگاه 30 گونه شناسایی شده از پستانداران شامل گوزن ، لنگور ، گیبون ، خوک های وحشی ، سنجاب غول پیکر سیاه و میمون شبگرد هندی می باشد . کروکودیل ها و بزمجه ها درکنار بیش از 100 گونه از ماهی ها شامل Semah و Empurau در رودخانه زندگی می کنند . نوک شاخ ، سار آسیایی ، پرستوی اقیانوس آرام و نوک نقره ای بومی ، از گونه های فراوانی هستند که در اکوسیستم رودخانه دیده می شوند . بخشی از محیط زیست رودخانه به علت قطع درختان و آلودگی شیمیایی در خطر قرار دارد .

روخانه کیناباتانگان ( Kinabatangan

رودخانه کیناباتانگان دومین رودخانه بلند مالزی است که با طول 248 مایل در برونئو قرار دارد . رودخانه یکی از جنبه های حیاتی جنگل های جزیره برونئو است که از کوه های جنوب غربی صباح سرچشمه گرفته و به دریای سولو می ریزد . از لحاظ تاریخی ، معامله گران برای به دست آوردن شاخ کرگدن ، جمجمه ی نوک شاخ ( Hornbill’s Casques ) و فروش آن ها به چینی های ثروتمند و کسب سود زیاد وارد جنگل های بورنئو شدند . این رودخانه منزلگاه 10 گونه پستاندار نخستین شامل میمون دماغ دراز و اورانگوتان های بومی بوده و به این دلیل مشهور است . فیل آسیایی ، کروکودیل ها ، مار ها ، پلنگ ، خرس آفتاب مالایایی و 200 گونه پرنده مانند نوک شاخ در اکوسیستم رودخانه زندگی می کنند . این رودخانه یک صنعت پررونق گردشگری را با محبوبیت فعالیت هایی مانند سفر و قایق سواری جذب کرده است . جنگل های کنار رودخانه قربانی جنگل زدایی گسترده شده اند درحالی که شکار غیر قانونی بر حیات وحش تاثیر گذاشته است . از سال 2005 تلاش هایی برای حفاظت از حیات وحش کیناباتانگان صورت گرفته است .

رودخانه های مالزیرودخانه پاهانگ ( Pahang )

رودخانه پاهانگ با طول 285 مایل از کوه های تیتی وانگسا ( Titiwangsa ) تا دریای جنوبی چین امتداد می یابد . در رون وسطی از این رودخانه برای قایقرانی استفاده می شده است ، در بین قرن های 15 و 16 سواحل قربی و شرقی شبه جزیره مالایی را به هم متصل می کرد . پس از آن ، ساکنین از آب رودخانه برای مزارع نارگیل و گیاهان لاستیک استفاده می کردند . در روز های جدید ، این رودخانه نه تنها برای تامین آب ایالت پاهانگ ، بلکه برای تمام ایالت های واقع در شبه جزیره مالزی مهم است . از حاشیه این رودخانه نیز برای ماهیگیری و کشاورزی استفاده می شود . جنگل زدایی ها در اطراف این رودخانه باعث وقوع سیل های خطرناک در فصول موسمی شده است .

حتما بخوانید : کوه های مالزی

رودخانه پراک ( Perak )

رودخانه پراک با طول 249 مایل ، دومین رودخانه ی بلند شبه جزیره مالزی بعد از رودخانه پاهانگ می باشد . رودخانه از کلانتان شروع شده و به تنگه مالاکا می ریزد . از لحاظ تاریخی ، رودخانه برای سلطان پراک و مردمش اهمیت زیادی داشت . این رودخانه نقش مهمی در مراسم سلطنتی ایفا می کرد . در روزهای اخیر ، رودخانه از لحاظ اقتصادی برای کشت برنج و لاستیک ، ماهیگیری ، گردشگری و تولید برق آبی بسیار مهم است . اکوسیستم رودخانه حامی حیات وحش از جمله ببرها ، فیل ها و تراپین ( Terrapin ) که موجودی به شدت در خطر انقراض است ، می باشد . با این وجود کیفیت آب رودخانه به طور مداوم در معرض آلودگی و جنگل زدایی قرار دارد .

سایر رودخانه های اصلی مالزی

سایر رودخانه های مالزی به همراه طول آن ها شامل بارام با 249 مایل طول ، پس از آن کلانتان ( 154 مایل ) ، جوهور ( 76 مایل ) ، کلانگ ( 75 مایل ) ، ساراواک ( 75 مایل ) و کینتا ( 75 مایل ) می باشد. به علت توسعه سریع ، دولت نگرانی هایی بابت پایداری و حفظ محیط زیست رودخانه ها دارد . رودخانه های مالزی صحنه هایی از سیل و یا کاهش جریان آب و آلودگی بوده که بر روی معیشت مردم به شدت تاثیر گذار است .