جمهوری ترک قبرس شمالی

جمهوری ترک قبرس شمالی

گرچه هیچ کشوری این ادعا را نپذیرفته ، اما ترکیه یک سوم شمالی قبرس را که جزیره ای در دریای مدیترانه است ، با نام جمهوری ترک قبرس شمالی به رسمیت می شناسد . از 175 هزار نفر ساکن این جزیره حدود چهل هزار نفر از ترکیه به قبرس مهاجرت کرده اند . بیشتر دیگر ساکنان قبرس شمالی را نیز ترک های قبرسی ( مردمی با نژاد ترک که در قبرس متولد شده اند ) تشکیل می دهند . ترکی زبان رسمی و لیره ترک پول رایج قبرس است .
قبرس تابستان های گرم و خشک دارد و فصل بارش در این جزیره طولانی است و از اکتبر تا مارس ادامه می یابد . رشته کوه سنگی در امتداد ساحل دشت های هموار و بی درخت را دربر می گیرد . مهم ترین منبع طبیعی قبرس زمین های کشاورزی است و بیشتر مردم از راه کشاورزی و دامپروری زندگی خود را می گذرانند . واژه Copper ( مس ) برگرفته از نام جزیره قبرس ( Cyprus ) است ، چرا که این جزیره در دنیای باستان منبع اصلی مس بود . هنوز هم از معادن قبرس مس استخراج می شود اما دیگر صنعت مهمی به شمار نمی رود .
ترکیه کلا سرزمینی با تنوع جغرافیایی بسیار است : کوهستان های ناهموار ، فلات های مرتفع ، دره های حاصلخیز ، برونزدهای سنگی لم یزرع و سواحل آفتابی همه در این سرزمین یافت می شوند . مردم نیز در این سرزمین اثراتی را از خود به صورت ویرانه های باستانی ، روستاهای کهن و زیبا و شهرهای پر جنب و جوش و امروزی برجای گذاشته اند . قاره های آسیا و اروپا در ترکیه با هم برخورد کرده اند و موجب پیدایش ویژگی های طبیعی این کشور شده اند .