آب و هوای هند

موقعیت جغرافیایی و آب و هوای هند

کشور هند در نیمکره شمالی ، جنوب آسیا و بین مدار 8 تا 38 درجه عرض شمالی و نصف النهار 66 تا 97 درجه طول شرقی قرارا دارد. مساحت هند 3.287.590 کیلومتر مربع است. این کشور از نظر وسعت ، هفتمین کشور جهان است و مساحت آن تقریبا دو برابر مساحت ایران است که این گستردگی علاوه بر موقعیت جغرافیای مناسب آب و هوای هند را نیز متفاوت ساخته است

طول مرز های خشکی هند 15200 کیلومتر و طول ساحا دریایی آن تقریبا 5686 کیلومتر است. این کشور از شمال به چین ( 3380 کیلومتر ) ، نپال ( 1690 کیلومتر ) ، و بوتان ، از شمال شرق به میانمار یا برمه ( 1464 کیلومتر ) و بنگلادش ، از شرق و جنوب و غرب به اقیانوس هند و از شمال غربی به پاکستان ( 605 کیلومتر ) خطوط مرزی را با هند دارند.

کشور هند از لحاظ جغرافیایی به چهار دسته تقسیم می شود :

  1. منطقه کوهستان هیمالیا
  2. منطقه رود گنگ و شاخه های آن
  3. منطقه فلات جنوبی
  4. منطقه بیابانی شمال غربی

آب و هوای هند

آب و هوای هند با توجه به اینکه خاک هند از منطقه ی استوایی آغاز شده و به منطقه معتدل منتهی می شود و با وجود کوهستان های پر برف هیمالیا ، انواع متنوع از قبیل استوایی ، سردسیر ، پر باران ، خشک ، سرسبز جنگلی و بیابانی دارد . این نوع آب و هوا سع فصل متمایز در سال ایجاد می کند . در هند فصل سرما از اکتبر (مهر) تا آخر فوریه ( بهمن ) ، فصل گرم از اول مارس (بهمن) تا آخر ژوئن (تیر) و فصل بارش از اول ژوئن (تیر) تا آخر سپتامبر (شهریور) ادامه دارد.

میانگین حرارات در شمال هند در آخر زمستان 13 الی 16 درجه ی سانتی گراد و در جنوب هند به 24 درجه سانتی گراد می رسد. دو ماه خرداد و تیر که اشعه آفتاب بیشتر بر شبه جزیره به طور عمودی می تابد ، گرم ترین ماه های سال هستند ؛ همچنین گاهی حرارت هئا در ماه خرداد در شمال هند از 38 درحه سانتی گراد تجاوز می کند.

ریزش باران در هند ، تابع وضع آب و هوایی این کشور است و میزان ۀن از 100 میلیمتر ( در منطقه راحستان و لاداک ) تا 2000 میلیمتر  مناطق ساحل غربی ( آسام و بنگال ) تفاوت می کند. در منطقه چراپونجی در ایالت مگالایای هند ، سالانه حدود 10 متر باران می بارد. سراسر هند را دو جریان هوایی حامل باران می پوشاند که به مون سون معروف است.

به هنگام جریان مون سون در جنوب غربی هند ، باران فراوان می بارد. بیشتر باران های موسمی از ناحیه ی دریای همان و ساحل جنوب رغبی هند سرچشمه می گیرد. طبق گزارش فائو متوسط بارندگی در هند سالانه 1432 میلی متر است.