رشته کوه های آناتولی

رشته کوه های آناتولی مرکزی

رشته کوه های فراوان ساحلی ترکیه مانند حلقه ای فلات آناتولی مرکزی را دربر گرفته اند . شیب فلات به سمت شرق افزایش می یابد . در این ناحیه ارتفاع رشته کوه ارجییس به 4140 متر می رسد .
بقایای باستان شناختی نشان می دهند که مردم ده هزار سال پیش در آناتولی مرکزی به ساخت روستاها پرداختند و به این ترتیب این روستاها قدیمی ترین ناحیه مسکونی ترکیه هستند . بعدها مسیرهای تجاری از آناتولی گذشت و بنابراین امواج مهاجمان نیز این سرزمین را مورد تاخت و تاز قرار دادند . یونان ها ، ایرانی ها ، رومی ها و سربازان جنگ های صلیبی از غرب و چادرنشین هایی که به زبان ترکی تکلم می کردند از آسیای مرکزی به فلات آناتولی آمدند . اما عده کمی از این مردم در فلات آناتولی باقی ماندند و امروزه بیشتر این سرزمین وسیع خالی از سکنه است .
در آناتولی مرکزی به ندرت باران می بارد و این ناحیه گاهی از خشکسالی های شدید آسیب می بیند . در این ناحیه زمستان ها سرد و طوفان و تابستان ها گرم و خشک است . زمین در این جا به رنگ سوخته است که در برخی نواحی از قطعات سبزرنگ زمین جدا شده است . تنوع گونه های گیاهی در این ناحیه زیاد نیست . جکی تر هرست میجر می نویسد : (( این ناحیه به کلی بدون جنگل است و با این که ناحیه ای نیمه خشک است ، اما دشت های بی پایانی پوشیده از علف را نیز در بر می گیرد . درنزدیکی روستاها و درنقاطی که زمین ها آبیاری می شوند ، گندم و جو مهمترین محصولات کشاورزی به شمار می روند .در دشت ها که علف های آن به دلیل چرای حیوانات بسیار کوتاه است ، فقط سپیدار و خار وحشی در کنار محصولات کشاورزی و باغ های زیتون می رویند .))

 

حتما بخوانید : تاریخ ترکیه – ارتفاعات شرقی ترکیه


در این فلات شهرهای پراکنده ای نیز وجود دارد ، اما امروزه مهمترین شهر در فلات آناتولی ، آنکارا پایتخت ترکیه است . این شهر از حداقل سه هزار سال پیش دارای سکنه بوده است . در افسانه ها آمده است که آمازون ها این شهر را بنا کردند . اما به احتمال بیشتر ، هیتی ها ساکنان این شهر را تشکیل می دادند .هیتی ها قومی باستانی بودند که از آسیای صغیر و خاورمیانه به این سرزمین آمده بودند . آنکارا هنوز هم بخش کوچکی از خیابان های باریک و خانه های گلی را داراست که در اطراف آن ها قلعه ای به جای مانده ار قرن نهم بر فراز تپه ای قرار دارد . آنکارا در سال 1923 پایتخت ترکیه شد و از آن به بعد این شهر امروزی گسترش یافته است . هم اکنون چهار میلیون نفر در آنکارا زندگی می کنند . آنکارا شهری پر جنب و جوش با موزه های مهم ، جشنواره های هنر و موسیقی و دانشگاه های معتبر است .