سفر به پوتراجایا

راهنمای سفر به مالزی – سفر به پوتراجایا

سفر به پوتراجایا – معرفی پوتراجایا

پوتراجایا ( Putrajaya ) با 46 کیلومتر مساحت و 65.000 نفر سکنه ( 2009 ) ، در جنوب شهر کوالالامپور در مسیر فرودگاه ، واقع شده است . به علت شلوغی کوالالامپور ، از سال 1999 به تدریج مراکز دو قوه قضائیه و مجریه ی کشور به همراه ادارات و دفاتر مربوط به آن ها به شهر پوتراجایا منتقل شد و از سال 2001 ، این شهر به عنوان منطقه ای فدرال و یکی از دو پایتخت کشور مالزی ، درکنار کوالالامپور ، به رسمیت شناخته شد و به سرعت توسعه یافت . این شهر ، اولین باغ – شهر هوشمند مالزی نامیده شده است . در واقع ، با سفر به پوتراجایا شما شاهد یک شهر نمونه و مرکز سامانه عصبی یک ملت و مکانی ایده آل برای زندگی ، کار ، تجارت و فعالیت ورزشی خواهید بود . پوتراجایا نمونه ای عالی از طراحی شهری و ایده های معماری است و به گونه ای طراحی شده که تا حد امکان از فشارهای زندگی شهری بکاهد . این شهر ، کاملا بر مبنای اصول شهرسازی ساخته شده و نشانه های شهری که بازگوکننده ی هویت ملی – فرهنگی است ، در نقاط مختلف آن به چشم می خورد . سفر به پوتراجایا می تواند یک تجربه ی خاص و جالب برای شما باشد .

مساجد داتاران پوترا ( Dataran Putra ) و سری پردانا ( Seri Perdana ) نمونه های بی نظیر و تحسین برانگیز معماری مالزیایی – اسلامی در این شهر است . به رغم وجود قومیت های مالایی ، چینی ، هندی ، آسیایی و اروپایی در کشور ، معماری این شهر ، به شدت تحت تاثیر هنر مدرن غربی است ؛ هرچند فراخوان هایی برای ارائه ی راه کارهایی برای استفاده از هنر بومی مالزی در شهر ، صورت گرفته است ؛ ولی تغییر چندانی در فضای کلی شهر صورت نپذیرفته است . برخی از مهندسان ، ایجاد محله های چینی و هندی را در شهر برای ایجاد تغییر ، پیشنهاد داده اند .

مراکزخرید پوتراجایا

مرکز خرید آلاماندا ( Alamanda )

سفر به پوتراجایاآلاماندا ، درحقیقت مرکز خرید اصلی شهر است که در محیطی خلوت و آرام ، در حومه شهر ، واقع شده . در این مرکز خرید، انواع فروشگاه ها ، چند رستوران و سالن بازی ، محیطی مناسب برای استفاده ی تمام افراد خانواده ایجاد کرده اند .

سوگ پوترا ( Soug Putra )

این بازار ، مسجد پوتراست و با فضایی سنتی خود ، محلی مناسب برای خرید انواع کالاست مثلا وسایل خانه ، صنایع دستی ، سفال ، پارچه و …

اماکن دیدنی و تفریحی پوتراجایا

ساختمان های پوتراجایا

پردانا پوترا ( Perdana Putra )

سفر به پوتراجایااین ساختمان ، محل کار نخست وزیر مالزی است با معماری زیبای اسلامی روی تپه ای در شهر پوتراجایا ، واقع شده . این بنا در مالزی ، نماد قوه مجریه است .

سری پردانا ( Seri Perdana )

سفر به پوتراجایااین ساختمان ، محل رسمی اقامت نخست وزیر مالزی است و معماری آن ، شباهت زیادی به بنای پردانا پوترا دارد . دکتر ماهاتیر محمد ، اولین نخست وزیر مالزی بود که در این ساختمان ساکن شد .

کاخ عدالت ( Palace of Justice )

سفر به پوتراجایاکاخ عدالت ، نام ساختمان دادگاه عالی مالزی است که در سال 2000 ، به شهر پوتراجایا منتقل شد .طراحی این بنای زیبا به صورت تلفیقی از معماری اسلامی ، با الهام از بنای زیبای تاج محل ( TajMahal ) در هندوستان ، معماری غربی و معماری سنتی مالزی ، انجام گرفته است .

ساختمان همایش های پوتراجایا ( Putrajaya Convention Centre ) ( PCC )

سفر به پوتراجایااین ساختمان ، بزرگترین و مهمترین محل برگزاری نشست ها و سخنرانی ها در مالزی است . این مکان در طی سال های 2000 تا 2003 و در رقابت با ساختمان هایی مشابه در لندن ، توکیو و پاریش ساخته شد . ساختمان اجلاس پوتراجایا ، بر روی تپه ی پونجاک سلاتان ( Puncak Selatan ) است و چشم انداز زیبایی به شهر بخشیده است ؛ به طوری که آگهی های تبلیغاتی برای معرفی پوتراجایا ، همگی از نمای این ساختمان استفاده می کنند . طراحی این بنای بی نظیر با الهام از چشم پندینگ پراک – سگک کمربند سلطنتی مالایی – صورت گرفته است . بام این ساختمان نیز برای پرهیز از سادگی ، به شکل اریگامی ( Origami ) یا کاغذی تا خورده درآمده است و دیوارهای شیشه ای بنا با تامین نور طبیعی ، سالن های همایش را تبدیل به مکانی مناسب برای نشست های طولانی نموده اند .

بیشتر بخوانید : راهنمای سفر به کوالالامپور

کاخ ملاواتی ( Istana Melawati )

سفر به پوتراجایااین کاخ ، دومین قصر سلطنتی پادشاه مالزی است . مشخصه ی این بنا ی زیبا، سه ستون آن است که در معماری سنتی مالایی ، محل اقامت نگهبانان قصر بوده . معنای کلمه ی ملاواتی ، برج نگهبانان است .

وزارت خانه ی اقتصاد پوتراجایا ( Putrajaya Ministry of Finance )

سفر به پوتراجایااین مجموعه وسیع که محل استقرار بانک ملی ، مالزی هست ، یکی از جاذبه های دیدنی شهر است .

میدان پوترا ( Putra Square )

سفر به پوتراجایامیدان مرکزی شهر است که روبه روی بنای پردانا پوترا ، واقع شده است و از این میدان برای برگزاری جشن ها و جشنواره هایی ، مانند جشن استقلال مالزی استفاده می شود . مسجد پوترا نیز در کنار این میدان است .

بنای یادبود هزاره ( Millennium Monument )

سفر به پوتراجایابنای یادبود ملی در شهر پوتراجایاست که هم تراز بنای یادبود واشنگتن در ایالات متحده ی آمریکاست و در حقیقت ، ستونی هرمی شکل و قلم کاری شده است که نمایانگر تاریخ بشر است . این بنای کاملا فلزی به ارتفاع 68 متر در پارکی به وسعت 25 هکتار ، ساخته شده است . نورپردازی زیبای اطراف این بنا ، باعث شده از نقاط مختلف شهر ، به خصوص در هنگام شب بتوان آن را دید .

چشم انداز پوتراجایا پوتراجایا لندمارک ( Putrajaya Landmark )

سفر به پوتراجایااین بنا در زبان مالایی ، ( Mercu Tanda ) یا ( Plaza Mercu ) نامیده می شود ، در پارکی وسیع با درختان فراوان و فواره های زیبا واقع شده . معماری لندمارک ، تلفیقی با هنر مدرن و سنتی است و ساعتی نیز در آن است تا یادآور تاسیس این شهر باشد  گفته می شود شکل این بنا ، مشابه کلاه نوک تیز جادوگران است .

پارک آبی پوتراجایا ( Putrajaya Wetland Park )

سفر به پوتراجایااین پارک آبی به وسعت 3/35 کیلومتر مربع ، وسیع ترین پارک در این نوع خود ، در مناطق گرمسیری است . تفریحات متنوع آبی ، فضای جنگلی زیبا ، وجود گیاهان و پرندگان بومی و دو اسب آبی آفریقایی ، فضای دل چسبی برای گردشگران تور مالزی و مردم بومی ، ایجاد کرده است .

اماکن مذهبی پوتراجایا

مسجد توانکو میزان زین العابدین ( Masjid Tuanku Mizan Zeinal Abidin )

سفر به پوتراجایااین مسجد ، بعد از مسجد پوترا ، دومین مسجد اصلی شهر است که ساخت آن از سال 2004 آغاز شد و در سال 2009 به پایان رسید . این مسجد ، جهت فراهم کردن تسهیلات برای حدود 24.000 نفر کارکنان دولت ساخته شد که در مرکز شهر و مناطق پرزنت ( 2 و 3 و 4 و 18 و 4 و 3 و 182 ) ( Presint ) کار می کنند . مساحت این مسجد ، دو برابر مسجد پوتراست که در 2.2 کیلومتری شمال ، واقع شده است . در ساخت مسجد توانکو میزان زین العابدین ، حدود شش هزار تن فولاد به کار رفته است و به همین خاطر به آن مسجد آهنی ( Iron Mosque ) نیز گفته می شود .

مسجد پوترا ( Putra Mosque )

سفر به پوتراجایااین مسجد زیبای صورتی رنگ ، مهمترین مسجد پوترا و یک مکان دیدنی زیبا در سفر به پوتراجایا است که مجاور ساختمان پردانا پوترا و دریاچه مصنوعی ، واقع شده است . گنجایش این مسجد ، 15.000 نفر است و مناره 116 متری آن ، بلندترین مناره در آسیای جنوب شرقی است .

دریاچه ها و پل های دیدنی پوتراجایا

دریاچه ی پوتراجایا ( Putrajaya Lake )

سفر به پوتراجایااین دریاچه ی مصنوعی در مرکز شهر پوتراجایا ساخته شده تا عاملی طبیعی باشد برای متعادل کردن هوای شهر و نیز محلی برای تفریح که در سال 2005 نیز محل برگزاری مسابقات آسیایی قایق سواری با کانو بود . روی این دریاچه پل های زیادی برای اتصال دو سمت آن به یکدیگر و همینطور استفاده ی تفریحی و توریستی ، ساخته شده است .

پل سری پردانا ( Seri Perdana Bridge )

سفر به پوتراجایااین پل را به طول 370 متر  بر روی دریاچه پوتراجایا ، ساخته اند . اتومبیل ها و عابران پیاده ، هر دو قادر به عبور از روی پل هستند . در طراحی سری پردانا ، از هنر اسلامی استفاده شده است و از هشت استراحتگاه تعبیه شده روی آن می توان منظره ی وسیع و زیبای شهر را مشاهده کرد .

پل پوترا ( Putra Bridge )

سفر به پوتراجایامهمترین پل شهر است که به طول 435 متر و با الهام از پل خواجو ( Khaju Bridge ) در اصفهان ، ساخته شده است و بخش دولتی و ادارات شهر را به بخش دیگر شهر پیوند می دهد . وسایل نقلیه ، قطار مونوریل ( Monorail ) و عابران پیاده روی پل رفت و آمد می کنند و در ستون های آن نیز رستوران هایی برای استفاده گردشگران ، ساخته شده است .

پل سری واواسان ( Seri Wawasun Bridge )

سفر به پوتراجایااین پل کابلی ، به شکل یک کشتی ساخته شده و منظره بسیار زیبایی دارد .

پل سری گمیلنگ ( Seri Gamilang Bridge )

سفر به پوتراجایااین پل 120 متری ، میدان هرتیچ ( Hertage Square ) را به مرکز همایش های پوتراجایا ( Putrajaya Convention Center ) مرتبط می کند . از این پل در مراسم و جشن های شهر استفاده می شود .

سایر پل های شهر عبارتند از :

پل سری ساجانا ( Seri Saujana Bridge )

پل سری باکتی ( Seri Bakti Bridge )

پل سری بستاری ( Seri Bestari Bridge )

پل سری ستیا ( Seri Satia Bridge )

پل مونوریل ( Monorail Suspension Bridge )