کوه های مالزی

کوه های مالزی

در بخش شبه جزیره مالزی ( مالزی غربی ) رشته کوه ها و برآمدگی هایی که به صورت نوار کوهستانی باریکی از برمه و تایلند به طرف جنوب امتداد یافته است ، از شمال و شمال غربی تا مرکز ادامه دارند و حاشیه ی شزقی و غربی شبه جزیره را از هم جدا کرده اند. کوه تاهان ( Tahan ) با ارتفاع 2187 متز از سطح دریا ، بلندترین کوه مالزی در کوه های مالزی است و کوه کوربو ( Korbu ) با ارفاع 2183 از سطح دریا ، دومین قله مرتفع این شبه جزیره و جزو رشته های های تیتی وانگسا ( TItiwangsa ) و نزدیک شهر ایپو ( Ipoh ) واقع است.

در جزیره ی برنئو ، چین خوردگی ها و رشته کوه ها تقریبا در مرکز و شمال جزیره اند و مالزی شرقی و اندونزی را از هم جدا می کنند. کوه کینابالو ( Kinabalu mount ) با ارتفاع 4101 متر از سطح دریا یکی از بلندترین و مشهورترین کوه های جنوب شرقی آسیا است که در شمال شرقی این جزیره و ایالت صباح ، واقع است. این کوه در پارک ملی کینابالو در مالزی شرقی ، واقع شده است. این قله و پارک آن در فهرست میراث جهانی یونسکو هستند. کوه بومبالای ( Bombalai ) در ایالت صباح ، تنها آتشفشان فعال مالزی است. باید توجه داشت که تعداد قله های مرتفع در بخش شرقی مالزی ، از بخش غربی ، کمتر است.

حتما بخوانید : جغرافیای مالزی – مالزیغ غربی و مالزی شرقی

سایر کوه های مالزی

کوه رایا ( Raya ) با ارتفاع 880 متر ، یکی از نقاط دیدنی و زیبای جزایر لانگ کاوی ( Langkawi ) است. بالای این کوه ، برجی برای تماشای مناظر دیدنی و فروشگاه های کوچک برای خرید مواد غذایی ، صنایع دستی و سوغاتی وجود دارد.

در غرب کوه مولو ( Mulu ) دو کوه کم ارتفاع تر به نام های ایپی ( Api ) و بنارات ( Benarat ) وجود دارد. پوشش گیاهی جنگل انبود در این منطقه دامنه های این دو کوه را در بر گرفته است. بالای بلندترین شاخه های درختان ، قله های نوک نیز این دو کوه – که از جنس سنگ آهک است – خود نمایی می کنند. در روزهای آفتابی می توان از بالای این دو کوه ، منظره ی گسترده ای از جنگل را دید که تا بروئنی و دریایچین جنوبی ادامه دارد. اسپنسر اسنت جان ( Spenser st john ) ، در سال 1856 نخستین فردی بود که سعی کرد قله مولو را فتح کند ؛ او این دو قله را جزو خطرناک ترین قلل دنیا دانسته است.

رشته کوه های تیتی وانگستا ( Titiwangsta ) ، یا رشته کوه اصلی از مرز تایلند تا نگری سمبیلان ( Negri sembilan ) (محصور اصلی شبه جزیره مالزی ) امتداد یافته است.

کوه های دو قلوی تیومان (Tioman) که در جزیره ی تیومان در ساحل جنوبی ایالت پاهانگ واقع اند.