سفر به کلانگ

راهنمای سفر به مالزی – سفر به کلانگ

سفر به کلانگ – معرفی کلانگ

شهر کلانگ ( Klang ) با مساحت 573 کیلومتر مربع ، پایتخت سلطنتی ( مرکز سلطنتی ) ایالت سلانگور است که در دره ی کلانگ ( Klang Valley ) در حدود 32 کیلومتری غرب کوالالامپور و شش کیلومتری شرق بندر کلانگ ، واقع شده است . بندر کلانگ ( Port Klang ) که در ناحیه کلانگ واقع شده ، مهم ترین بندر مالزی ، شانزدهمین بندر کانتینری و سیزدهمین بندر پرتردد جهان است . در سال 2007 ، بیش از هفت میلیون کانتینر در این بندر ، جابه جا شده است . سفر به کلانگ می تواند به دلیل نزدیکی به کوالالامپور ، تجربه خوبی باشد .

رود کلانگ ، در کوالالامپور و سلانگور جریان دارد و سرانجام به تنگه مالاکا ( Straits of Malacca ) می ریزد . طول این رود ، تقریبا 120 کیلومتر است و مساحت حوزه ی آبریز آن ، 1288 کیلومتر مربع است . این رود از کوهستانی در 25 کیلومتری شمال شرقی کوالالامپور سرچشمه می گیرد و از به هم پیوستن یازده شاخه ، شامل رودهای گومبک ( Gombak ) ، باتو ( Batu ) ، کرایونگ ( Kerayong ) ، دامان سرا (  Daman Sara) ، کرو ( Keruh ) ، کویو ( Kuyoh ) ، پنچالا ( Penchala ) و آمپانی ( Ampany ) ، پدید آمده است . طبق سرشماری سال 2009 ، جمعیت این شهر 1.055.207 نفر و تراکم جمعیت آن ، 1738 نفر در هر کیلومتر مربع ، تخمین زده شده است و چهارمین شهر پرجمعیت مالزی است .

شهر کلانگ به دو بخش کلانگ شمالی و جنوبی تقسیم می شود که رودخانه ی کلانگ آن ها را از یکدیگر جدا می کند . در گذشته ، کلانگ شمالی ، مرکز بازرگانی کلانگ بود ؛ اما از سال 2009 ، بیشتر مناطق تجاری و مسکونی و دفاتر دولتی ، در کلانگ جنوبی گسترش پیدا کردند . مراکز دولتی و اغلب مراکز درمانی نیز در این بخش ، واقع شده اند ؛ بنابراین ، این ناحیه به ناحیه ای پر ازدحام و مرکز فعالیت های اجتماعی ، بعد از ساعات کاری تبدیل شده است .

برخی معتقدند که نام شهر از نام رودخانه  کلانگ – که در شهر  جاری است – گرفته شده است ؛ اما نظریه عامه ی مردم در خصوص منشا نام شهر ، این است که از زبان جنوب آسیا و یا از معنای قدیم کلمه مالایی کیلانگ ( Kilang ) به معنای انبار کالا گرفته شده است .

این منطقه از دوران ماقبل تاریخ ، زیستگاه بشر بوده است و ابزارهای عصر مفرغ ( Bronze Age ) و دیگر مصنوعات ساخته ی بشر ، مربوط به این دوره در این منطقه پیدا شده است . در قرن نوزدهم ، اهمیت و اعتبار کلانگ به دلیل توسعه سریع معادن استخراج قلع و افزایش تقاضای غربی ها به شدت افزایش پیدا کرد . میل به حاکمیت بر دره ی کلانگ ، منجر به جنگ داخلی سلانگور در طی سال های 1874 – 1867 شد . در این جنگ ، راجا ماهادی ( Raja Mahadi ) برای تصرف دوباره ی اراضی – که آن ها را حق مسلم خود می دانست – به جنگ با راجا عبدالله ( Raja Abdulla ) پرداخت ؛ اما در این جنگ شکست خورد و نتیجه ی آن ، مداخله انگلیسی ها و کنترل آن ها بر منطقه بود . بعد از سال 1874 ، انگلیسی ها کلانگ را به عنوان مرکز حکومت خود انتخاب کردند و تا سال 1880 در آن باقی ماندند تا اینکه مرکز حکمرانی خود را به محل استخراج معادن در کوالالامپور انتقال دادند . طی این مدت ، نه تنها کلانگ اهمیت و اعتبار خود را از دست نداد ؛ بلکه با تکمیل خط آهن کلانگ در سال 1886 ، بر اعتبار آن افزوده شد . در دهه ی 1890 ، گسترش تولید قهوه و لاستیک ، باعث رشد این منطقه شد . در سال 1901 ، بندر کلانگ ( Port Klang ) ساخته و این شهر ، تبدیل به مقر سلطنتی سلطان سلیمان ( Sultan Suleiman ) شد .

غذاهای محلی کلانگ

باک کوت ته ( Bak Kut Teh )

سفر به کلانگنوعی سوپ چینی است که یکی از معروف ترین غذاهای کلانگ به شمار می آید که باید در سفر به کلانگ آن را امتحان کنید . این سوپ از ساقه ی گیاهان و گوشت دنده ی خوک تهیه می شد ؛ اما از دهه ی 1990 به دلیل شیوع بیماری در خوک ها ، به جای گوشت خوک ، از گوشت مرغ در آن استفاده می کنند .

خرچنگ ترش و شیرین ( Sweet and Sour Crab )

سفر به کلانگیکی از معروف ترین و لذیذ ترین غذاهای دریایی کلانگ است که از خرچنگ ، پیاز ، سیر ، زنجبیل ( برای کم کردن بو ) شکر ، نمک ، سس گوجه فرنگی و یک عدد تخم مرغ که در انتهای پخت به آن اضافه می کنند ، تهیه می شود .

روجاک کلانگ ( Rojak Klang )

سفر به کلانگیکی از معروف ترین غذاهای محلی کلانگ است که از سیب زمینی ، تخم مرغ ، خیار ، پنیر سویا و ماهی مرکب تهیه می شود .

کندول ( Cendol )

سفر به کلانگنوعی دسر بستنی است که از تکه های یخ ، شیر نارگیل ، به شکل رشته های نشاسته ای سبز رنگ ( با رنگ خوراکی ) ، برنج چسبناک ، ژله ، لوبیای قرمز و شکر خرما تهیه می شود .

بیشتر بخوانبد : راهنمای سفر به پوتراجایا

مراکز خرید کلانگ

کلانگ چند مرکز خرید بزرگ دارد ، که عمدتا در کلانگ جنوبی ، واقع شده اند . مراکز خریدی که در سفر به کلانگ می توانید به آن ها سر بزنید عبارتند از :

مرکز خریید آئون باکیت تینگی ( AEON Bukit Tinggi )

سفر به کلانگاین مرکز در شهرستان باکیت تینگی ( Bandar Bukit Tinggi ) در کلانگ جنوبی ، واقع شده و شش طبقه و 160 فروشگاه دارد و در نوامبر 2007 افتتاح شده است . این مرکز با مساحتی حدود 195 هزار متر مربع ، بزرگ ترین مرکز خرید کمپانی ژاپنی آئون ( AEON ) در مالزی و سومین مرکز در آسیا است . در این مرکز ، انواع رستوران ، کافه ، فروشگاه های سرگرمی ، سینما ، فروشگاه لوازم ورزشی ، کتاب فروشی و یک پارک کوچک وچود دارد .

مرکز خرید باکیت راجا ( Bukit Raja Shopping Centre )

این مرکز خرید در کلانگ شمالی ، نزدیک بزرگراه فدرال ، واقع شده است و در بیستم اکتبر 1995 افتتاح شد . سینمای دهکده ی طلایی تانجونگ ( Tanjong Golden Village ) که دومین سینمای بزرگ مالزی است و کتاب فروشی خانه انتشارات مالزی ( Malaysian Publishing House ) که بزرگ ترین کتاب فروشی زنجیره ای در مالزی است ، در این مرکز هستند .

مرکز خرید کلانگ پرید ( Kalng Parade )

سفر به کلانگیکی از بزرگ ترین مجتمع های خرید در کلانگ است که بین مردم به نام کی پی ( KP ) شناخته شده است . در این مرکز خرید ، 132 فروشگاه خاص عرضه ی معروف ترین مارک های محلی و منطقه ای  وجود دارد و شعبه هایی نیز از فروشگاه های بزرگ بین المللی پارکسون گرند ( Parkson Grand ) و جایانت ( Giant Hypermarket ) دارد . در این مرکز ، اسباب و اثاثیه ی منزل ، ساعت و انواع سوغات نیز به فروش می رسد .

هند کوچک ( Little India )

سفر به کلانگبزرگ ترین خیابان هندی در مالزی است که به ارزان فروشی معروف است . در این مکان ، اجناس مختلف ، از جمله ساری ، دست بند ، گردن بند و پارچه های رنگارنگ ، غذاهای هندی ، طلا و گل به فروش می رسد .

مکان های دیدنی کلانگ

کلانگ ، برخلاف کوالالامپور ، جاذبه های طبیعی و مکان های دیدنی زیادی ندارد و فقط به دلیل داشتن غذاهای لذیذ شهرت دارد . با وجود این چند ساختمان و منطقه ی تاریخی دارد که می توانید در سفر به کلانگ از آن ها دیدن کنید .

بنای یادبود توگو کریس ( Tugu Keris )

سفر به کلانگبنای یادبود بزرگی است که در سال 1985 به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد سلطنت سلطان سلانگور ، صلاح الدین عبدالعذیذ شاه ( Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah ) ساخته شده است . این بنا در جاده ی دو بزرگراه فدرال ( Federal Highway ) ، واقع شده و به شکل خنجر نامتقارنی ساخته شده است که نماد قدرت ، نیرو و وحدت است .

قلعه راجا ماهادی ( Kota Raja Mahadi )

سفر به کلانگقلعه ی تاریخی است که راجا ماهادی  ، آن را به عنوان سنگر دفاعی در مقابل رقیب خود ، راجا عبدالله ( Raja Abdullah ) در جنگ برای تصاحب کلانگ ساخته است .

کاخ سلطنتی ( Royal Palace )

کاخ سلطنتی سلطان سلانگور است در خیابان ایستانا ( Jalan Istana ) . بازدیدکنندگان ، حق ورود به این ناحیه را ندارند .

جزیره ی پولائو کتام ( Pulau Ketam )

سفر به کلانگجزیره ای مسکونی که مدرسه ، بانک ، ایستگاه آتش نشانی ، اداره ی پلیس و … دارد و اغلب ساکنان آن ، چینی هستند . در گذشته ، این جزیره مرکز قاچان کالا بوده ؛ ولی در حال حاضر ، محل تولید برخی غذاها مثل پوره ی ماهی یا ماهی خشک است . این جزیره به جزیره ی خرچنگ نیز معروف است .

جزیره کری ( Pulau Carey )

این جزیره در 17 کیلومتری جنوب بندر کلانگ ، واقع شده است . شهرت این جزیره به خاطر صنعتگران بومی و محصولات سمنتی کنده کاری روی چوب آن است . از جمله ی این تولیدات می توان به صورتک هایی با اشکال خیالی و مجسمه های چوبی به شکل حیوانات ، از جمله ببر اشاره نمود .

معبد سری ساندرا راجا پرومال ( Sri Sunderaraja Perumal )

سفر به کلانگیکی از قدیمی ترین معابد مالزی و بزرگ ترین معبد واشناویتی ( Vaishnavite ) ( نوعی سنت در مذهب هندو ) در مالزی است که ساخت آن به 117 سال پیش برمی گردد . این معبد یکی از مکان های دیدنی مهم برای تور مالزی و توریست ها در سفر به کلانگ است . این معبد ، اولین معبد در جهان است که به علت فراهم کردن خدمات فرهنگی ، اجتماعی و مذهبی برای هندوها گواهی نامه ی کیفیت جهانی گرفته است و محل برگزاری یکی از مهم ترین جشن های کلانگ ، به نام پوراتاسی ( Puratassi ) نیز هست .

جشنواره های کلانگ

جشن ماه پوراتاسی ( Puratassi )

یکی از جشنواره های مهم کلانگ ، جشن ماهی پوراتاسی است . در این جشن – اواسط سپتامبر ( شهریور ) تا اواسط اکتبر ( مهر ) – بسیاری از پیروان پرومال ( خدای هندوها ) ( Perumal ) ، سوگند می خورند که به آگاهی و شعور معنوی دست یابند . در طول این ماه ، هر روز دعاها و مراسم مذهبی برگزار می شود و در روزهای شنبه ی این ماه مقدس ، جشن باشکوهی برگزار می شود . بسیاری از مریدان از سراسر مالزی و حتی کشورهای همسایه این معبد می آیند و از صبح تا شب به پرومال ( Lord Sri Sunderaja Perumal ) ادای احترام می کنند .

جشنواره آفرینش ( خلاقیت ) ( Creative Festival )

در این جشنواره ، موسیقی ، فیلم ، عکس ، صنایع دستی و دیگر آثار هنری مالزیایی ها به نمایش گذاشته می شود .