اسلام مورد پذیرش ترک ها

اسلام مورد پذیرش ترک ها

ترکیه در بسیاری از جهات به دنیای اروپایی نوین پیوسته است و از پیشرفت های سیاسی ، علمی و اقتصادی بهره می جوید . اما با وجود این در اعماق همه این [ مسائل ] پایه ای از دین اسلام و فرهنگ سنتی وجود دارد . این دو بعد برای ایجاد روش زندگی پیچیده و گاهی متناقض برای جمعیت 66 میلیونی ترکیه ، با هم آمیخته اند . برخی از ترک ها درست مانند نیاکانشان زندگی می کنند ، اما بیشتر مردم موقعیت های بهتری یافته اند . شهرهای بزرگ مدرن تر شده اند و شباهت بیشتری به شهرهای غربی یافته اند ، اما دگرگونی در مناطق روستایی دیرتر رخ می دهند . تلویزیون و رادیو ، انگاره های غربی را برای تعداد بیشتری از مردم به ارمغان می برند . سفر آسان نیز مردم را با گونه های گسترده تری از سنت های منطقه ای آشنا می سازد . گرچه اسلام احتمالا به عنوان پایه و اساس زندگی ترک ها باقی خواهد ماند ، اما نفوذ غرب نیز ترکیه را تشویق می کند تا گام های خود را با دنیای نوین با شتاب دگرگون شونده هماهنگ سازد .

اسلام مورد پذیرش ترک ها

ترکیه رسما کشوری سکولار است و قوانین دینی در این کشور اجرا نمی شود . با وجود این ، دین بر بسیاری از جنبه های زندگی تاثیرگذار است . حدود 99 درصد از مردم ترکیه پیرو دین اسلام هستند . واژه اسلام به معنای (( تسلیم شدن )) است . مسلمان تسلیم خداوندی است که در عرب (( الله )) نام دارد . این همان خدایی است که یهودیان و مسیحیان نیز آن را می پرستند . در حقیقت ، شخصیت هایی همچون ابراهیم ، موسی و عیسی پیامبرانی مهم برای مسلمانان به شمار می روند . با این همه آنان معتقدند که آخرین و مهمترین پیامبر ، محمد (ص) است که بین سال های 570 تا 632 پس از میلاد در عربساتان می زیست . اسلام پیروان خود را مکلف می سازد تا روزی پنج بار نماز بگزارند ودر طول ماه مبارک رمضان از طلوع خورشید تا غروب آن روزه بگیرند .

 

حتما بخوانید : سبک زندگی و فرهنگ ترکیه – معماری ترکیه

 

گرچه بسیاری از ترک ها مسلمانند ، اما همه آن ها از قوانین دقیق اسلام پیروی نمی کنند .بسیاری از شهرنشینان جوان دین سنتی خود را با شیوه های زندگی نوین سازگار کرده اند و برخی عاداتی را که در دیگر کشورهای اسلامی اجرا می شدند ، نادیده گرفته اند . مسلمانان مجاز به نوشیدن مشروبات الکلی نیستند و برخی باور دارند که مسلمانان باید از استعمال دخانیات بپرهیزند چرا که اسلام انسان را از انجام کارهای زیان آور برای سلامتی برحذر داشته است . با وجود این بسیاری از ترک ها به مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات می پردازند . برخی برآوردها نشان می دهد که حدود شست تا هفتاد درصد مردم ترکیه در نواحی روستایی در ماه مبارک رمضان روزه می گیرند ، اما تنها 20 تا 25 درصد مردن در نواحی شهری روزه می گیرند . در شهرها بیشتر مغازه ها و رستوران ها مانند همیشه بازند و ماه مبارک رمضان در نمایشگاهی خیابانی گرامی داشته می شود . هر شب پس از غروب آفتاب ، دکه ها به فروش خوراکی و آشامیدنی می پردازند . افزون بر آن همه محصولاتی که در بازار فروش محصولات خطی عرضه می شود از قرآن گرفته تا لوح های فشرده در این نمایشگاه ها به فروش می رسد .

نخستین رهبران جمهوری مردم را از انجام فرایض دینی باز می داشتند ، چرا که دین را کهنه می دانستند و معتقد بودند دین موجب کندی پیشرفت اقتصادی و اجتماعی می شود . با وجود این اسلام بار دیگر در ترکیه قدرت یافته است . در دهه 1980 ، مدارس تدریس (( دین و اخلاق )) را آغاز کردند . این روایت از اسلام بر عشق به والدین ، دولت و ارتش تکیه دارد . در کتاب های درسی مدارس ، رادیو و تلویزیون دولتی مفاهیم دینی مطرح می شوند . مساجد تازه ساخته شده اند ، مدارس دینی بیشتری گشایش یافته اند و بسیاری از مسلمانان مومن برای تصدی مشاغل دولتی برگزیده می شوند .

نبرد میان اندیشه های سکولار نوین و قوانین دقیق اسلامی موجب بروز برخی برخوردها در ترکیه شده است . معمولا ایمان دینی به عنوان مسئله ای شخصی تلقی می شود ، اما پرسش هایی درباره مصرف مشروبات الکلی ، حجاب و پوشش زنان ، روابط میان زن و مرد و تظاهر به دینداری ممکن است منجر به بروز تنش میان مسلمانان سنتی و افراد نه چندان نذهبی بشود .