مسجد ایاصوفیه

آشنایی با مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه ، مکانی عظیم و کهن است و تاریخچه‌ای به پیچیدگی  تاریخچه‌ ی خود استانبول دارد. در ابتدا کلیسای  Hagia Sophia (کلیسای دانش مقدس) و بعد از پیروزی عثمانیان به مسجد تبدیل شد و حالا یک موزه است. گنبد این مکان ، یکی از نمادهای سنتی شهر است ، و حتی در میان مقبره‌های زیاد Sultanahmet (یکی از مناطق قدیمی استانبول) ، این ساختمان یکی از بهترین جاهای دیدنی ترکیه است

تاریخچه مسجد ایاصوفیه

اولین کلیسا توسط کنستانتین کبیر در سال ۳۲۶ میلادی ساخته شد ، اما بعداً سوزانده شد. کلیسای بعدی که جای همین کلیسا ساخته شد ، در شورش Nika تخریب شد.

در زمان سلطنت امپراطور Justinian ، این مسجد ایاصوفیه در مقیاس بزرگتری بازسازی شد و ساخت آن بین سال‌های ۵۳۲ تا ۵۳۷ بعد از میلاد به طول انجامید. این ساختمان با این هدف ساخته شد تا در شکوه و جلال از ساختمانهای عهد عتیق برجسته‌تر باشد ، ساخت این محل با عناصر سنتی که از مکانهای دیدنی رومانی و یونانی غارت شده بود ، انجام شد.

تعداد زیادی ستون از آسیای صغیر ، یونان و ایتالیا به قسطنطنیه آورده شد و در ساخت این سازه از بهترین مرمرها و اصیلترین فلزات استفاده شد. گفته شده که هزینه‌ی کلی این مکان ۳۶۰رطل (واحد اندازه‌گیری که برابر حدود ۵۰ تا ۸۰ کیلو است) طلا و ۱۰هزار کارگر برای ساخت آن استخدام شدند.

طرح بندی مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه با طول ۷۵ متر ، عرض ۷۰ متر و ارتفاع ۵۸ متر (از زمین تا بالای گنبد) ، Aya Sofya مکان عظیمی است. در راهروی درونی و بیرونی تصاویر مرغوبی از اوایل مسیحیت قرار دارد. در زمان استفاده از این مکان به عنوان مسجد ، آنها را سفیدکاری کرده‌اند. اما از زمان کارهای بازسازی در سال ۱۹۳۱ ، که مسجد ایاصوفیه به موزه تبدیل شد ، بیشتر این آثار هنری زیبا را یک بار دیگر پدیدار کردند. از جاذبه‌های خاص می‌توان به تصویر Christ as Pantocrator در بالای Imperial Doorway (ورودی اصلی) و تصویرChrist Enthroned flanked by Empress Zoe & Emperor Constantine IX (برتخت سلطنت نشاندن مسیح توسط ملکه زوئی و امپراطور کنستانتین نهم) که در گالری بالا قرار دارند ، اشاره کرد.

به خاطر دودینه بودن این مکان در طول قرنها ، داخل آن تلفیق فوق‌العاده‌ای از شکوه و جلال بیزانسیان و عثمانیان است. این سازه با پنجره‌های بیشمار روشن شده و توسط گنبد خارق‌العاده‌ای با ضخامت ۳۲متر پوشیده شده است. برروی پلاکهای بزرگ و گرد چوبی که در اسکله‌ی اصلی قرار دارد ، نام چهار خلیفه‌ی اول مسلمانان را با طلا نوشته‌اند. در برآمدگی آن محراب وجود دارد(فرورفتگی که قبله را نشان میدهد)

بخش‌های مهم مسجد ایاصوفیه

  • تصویر مریم مقدس Virgin Mary Mosaic

بالای در خروجی اصلی ، این اثر هنری فوق.العاده‌ی قرن یازدهم ، تصویر مریم مقدس را نشان میدهد که امپراطورهای بیزانسی ، کنستانتین سمت راست و جاستینیان سمت چپ قرار دارند. کنستانتین به مریم مقدس قسطنطنیه را و جاستینیان Hagia Sophia را تقدیم می‌کنند.

  • قبرهای عثمانی

پنج سلطان عثمانی در Aya Sofya دفن شده‌اند ، قبر آنها درست بیرون خروجی اصلی ساختمان ، کنار تعمیدگاه است. تمام سنگ قبرها پر از جزئیات و کاشی کاری‌های İznik (بربر) است.

  • ستون گریستن Weeping Column

یکی از معروفترین اجزای ایاصوفیه این ستون است که در قسمت شمالی راهروی Imperial Door (ورودی اصلی) قرار گرفته است. گفته می‌شود که این ستون توسط St. Gregory معجزه گر ، متبارک شده است و یکی از کارهای پرطرفدار در این مکان این است که انگشت را داخل سوراخ بگذاری ، زیرا تصور می‌شود که بیماری را شفا میدهد.