آشنایی با فرهنگ مردم ترکیه

کشور ترکیه که یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگران ایرانی می باشد، فرهنگ نزدیکی با فرهنگ ایرانی-اسلامی دارد. به همین سبب، هر ساله بسیاری از ایرانیان توسط تور ترکیه به شهرهای مختلف این کشور سفر می کنند؛ اما نکاتی درباره فرهنگ و آداب و رسوم این مردمان وجود دارد که بهتر است، پیش از سفر نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشید تا در برخورد با مردم این کشور، ناخواسته سبب ناراحتی این مردمان مهمان نواز نشوید.

آداب و رسوم و فرهنگ مردم ترکیه

قوانین نانوشته اجتماعی وجود دارد که تعدادی از آن ها را برای شما در اینجا آماده کرده ایم تا با فرهنگ مردم ترکیه بیشتر آشنا شوید.

  • اولین نکته راجب فرهنگ این مردمان، اهمیت زبان ترکی در مراودات شان است. به حدی که اگر حتی این زبان را بلد نباشید، پس از گفتگویی کوتاه با آنها، حتما کلماتی از این زبان را یاد خواهید گرفت.
  • ترکیه ای ها، احترام بسیاری برای بزرگان خود و افراد کهنسال خانواده و فامیل، قائل هستند. جوان تر ها، در هنگام احوالپرسی با مسن تر ها، دست آنها را به نشانه احترام می بوسند و به پیشانی خود نزدیک می کنند.
  • در روابط کاری ترکیه ای ها، هدیه دادن جایی ندارد. هرچند اگر این لطف از جانب شما صورت بگیرد، هدیه شما را خواهند پذیرفت؛ اما بهتر است برای برقرار کردن ارتباطی صمیمانه تر، قرار شامی با همکاران خود ترتیب بدهید.
  • ترک ها، بسیار مودب و محترم هستند. شاید در صورت بروز اشتباهاتی از جانب گردشگرانی که آشنایی با فرهنگ آنها ندارند، آزرده شوند؛ اما هیچ گاه از جانب آنها رفتاری غیر متمدنانه نخواهید دید.
  • ترک ها ترجیح می‌دهند تا با افراد مقبول و مورد اعتماد شان وارد کاسبی و تجارت شوند، به همین دلیل باید روابط شخصی خوبی با آنها بسازید تا اعتماد آن ها را به خود جلب کنید.
  • ترکیه ای ها علاقه زیادی به صرف غذا دارند و اغلب خوراکی ها و غذاهای سنتی لذیذی دارند که بسیار مورد پسند شما قرار خواهد گرفت.

همچنین این مردم، وعده های غذایی خود را به علت صرف نوشیدنی یا سیگار کشیدن بین غذا، طولانی تر می‌کنند و همه‌ی خانواده باید برای غذا خوردن حاضر باشند.

  • قهوه ترک، یکی از اعضای جدا نشدنی از وعده های غذایی و فرهنگ ترکیه می باشد. در نظر داشته باشید که این قهوه را هرگز تا ته نخورید، چرا که بسیار تلخ بوده و مقدار زیادی پودر قهوه در فنجان ته نشین شده است که بسیار تلخ می باشد.

خصوصیات اخلاقی مردم ترکیه

ترک ها به ادب، خوشرویی و مهمان نوازی بسیار مشهور هستند. از آنجایی که حریم خصوصی گسترده ای ندارند، به هنگام صحبت کردند بسیار نزدیک به مخاطب خود می ایستند. در صورتی که شما عقب بروید و از آن ها فاصله بگیرید، این حرکت شما را رفتاری غیر دوستانه تلقی خواهند کرد.

پرسش های شخصی درباره روابط و خانواده شان در صورتی که فضولی نباشد، بسیار امر خوشایند و دوستانه ای برایشان است. همچنین این مردمان، بسیار وطن پرست هستند و از پاسخ دادن به سوالاتی در مورد تاریخ و فرهنگ کشور خود بسیار لذت می برند. البته باید توجه داشته باشید که به هیچ عنوان به فرهنگ و تاریخ کشور ترکیه توهینی نکنید یا سوالی که می پرسید در نظر آن ها یک گستاخی برداشت نشود.

داشتن ارتباط چشمی با محلی ها، به هنگام صحبت، سبب می شود تا حس خوشایندی به آنان بدهید، چرا که این عمل را نشانی از صداقت شما برداشت خواهند کرد.