واحد پول استرالیا

واحد پول استرالیا

واحد پول استرالیا و پول رایج استرالیا دلار استرالیاست و هر دلار به صد سنت تقسیم می شود . در خرداد 1390 ، هر دلار استرالیا حدودا معادل 1.04 دلار آمریکا و 11.151 ريال ایران بوده است . ارزش دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا در سال 2000 ، کمتر از 0.5 بوده که در سال 2007 ، به 0.8 رسیده است و در پایان سال 2010 ارزش آن برابر دلار آمریکا شده است .

سکه های پنج ، ده و بیست سنتی ، و یک و دو دلاری در استرالیا ضرب می شوند . سکه های یک و دو دلاری ، زرد رنگ و بقیه نقره ای رنگ هستند . اسکناس نیز با ارزش پنج ، ده ، بیست ، پنجاه و صد دلاری منتشر می شوند . کد پولی کشور استرالیا ( AUD ) معمولا با علامت اختصاری A.$ و یا به صورت غیر رسمی ، $AU نمایش داده می شود . دلار استرالیا هفتمین ارز در مبادلات تجاری در بازار بورس جهانی به شمار می رود و به این ترتیب ، پس از دلار آمریکا ، یورو ، پوند استرلینگ ، فرانک سوییس و یوآن چین در مبادلات ارزی جهانی کاربرد دارد .

در سال 1993 ، سکه های یک و دو سنتی – که از جنس برنز بودند – از رواج افتادند ؛ زیرا این سکه ها در جیب افراد سنگینی می کردند و کاربرد کمی داشتند . از سال 1994 ، مسکوکات استرالیا از قطعات ورشو نقره ای رنگ با ارزش پنج ، ده ، بیست و پنجاه سنتی ساخته شدند و اسکناس های یک و دو دلاری نیز به تازگی ، جای خود را به سکه های طلایی رنگ یک و دو دلاری داده اند ؛ این سکه ها از آلیاژ آلومینیوم – برنز ساخته شده اند . سکه یک دلاری ، هم اندازه با سکه بیست سنتی است و روی آن ، زنجیره نامنظمی حک شده است که افراد نابینا به آسانی آن را تشخیص دهند . سکه دو دلاری به طور قابل ملاحظه ای بزرگ تر از سکه یک دلاری است . اسکناس های جدید پنج و ده دلاری از نوعی پلاستیک ساخته شده اند که از لحاظ قابلیت تاشدن و مچاله شدن ، مثل کاغذ هستند اما نمی توان آن ها را به راحتی پاره کرد . در گوشه این اسکناس های پلاستیکی ، یک مهر شفاف ، همراه با یک نقش یا سند دست نویس حک می شود . این مهر برای جلوگیری از جعل اسکناس طرح شده است . در پشت تمام اسکناس ها و سکه ها تصویر ملکه الیزابت دوم حک شده است .