صادرات استرالیا

واردات و صادرات استرالیا

عضویت در سازمان های اقتصادی بین المللی
استرالیا عضو سازمان های اقتصادی متعددی است از جمله : سازمان همکاری های اقتصادی آسیا – اقیانوسیه ( APEC ) ، سازمان تجارت جهانی ( WTO ) و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ( OECD ) .
واردات و صادرات استرالیا
صادرات استرالیا در سال 2010 ، حدود 7/210 میلیارد دلار ( در رده 21 دنیا ) و واردات این کشور در همان سال ، 4/200 میلیارد دلار ( در رده 21 دنیا ) و در همان سال صادرات ایران 690/78 میلیارد دلار ( در رده 37 دنیا ) و واردات آن 970/58 میلیارد دلار ( در رده 43 دنیا ) قرار داشت .
مهم ترین اقلام صادرات استرالیا ، محصولات کشاورزی ، زغال ، طلا ، پشم ، گندم ، گوشت ، شکر ، لبنیات ، آلومینیوم ، سنگ آهن ، گازهای طبیعی و تجهیزات حمل و نقل است . بزرگ ترین بازارهای صادراتی استرالیا شامل کشورهای ژاپن ، چین ، آمریکا ، کره جنوبی و نیوزیلند است که در این میان ، ژاپن سهم عمده ای در خرید این محصولات دارد .

 

حتما بخوانید : سیاست و اقتصاد استرالیا – سیاست و حکومت استرالیا

واردات عمده استرالیا عبارتند از : ماشین و تجهیزات حمل و نقل ، مواد غذایی ، کامپیوتر ، ماشین های اداری ، تجهیزات مخابراتی ، نفت خام و مواد نفتی ، که سهم عمده استرالیا از واردات این محصولات در سال 2007 – 2006 بالغ بر 227.8 میلیارد دلار بوده است و کشورهای آمریکا ، چین ، ژاپن ، سنگاپور و آلمان ، سهم بیشتری را در این میان داشته اند .
مبادلات تجاری ایران و استرالیا در سال 2008 به حدود 300 میلیون دلار رسید . در سال 2008 ، ایران ، شصت و یکمین شریک تجاری استرالیا بوده است .
از اقلام صادرات استرالیا به ایران می توان به زغال سنگ ، وسایل نقلیه موتوری ، تجهیزات حرارتی و روغن های حیوانی اشاره کرد . ایران نیز اقلامی از قبیل میوه ، خشکبار ، پوشش سقف ساختمان ، کود ، نفت و مواد شیمیایی به استرالیا صادر می کند .