دوران کودکی در ترکیه

دوران کودکی در ترکیه

اسلام بر مراسم تولد و دوران کودکی که هنوز به صورت سنتی برگزار می شود ، تاثیر گذار است و این امر به میزان ایمان ترک ها بستگی ندارد . امروز مردم فرزندان کم تری دارند ، اما هنوز هم برای بچه ها ارزش بسیاری قایلند . در واقع ، ترکیه نخستین کشوری بود که روزی را برای گرامی داشتن کودک تعطیل ملی اعلام کرد . سازمان ملل اکنون 23 آوریل ، روز کودک [ در ترکیه ] را به عنوان تعطیل بین المللی به رسمیت شناخته است . 19 ماه مه روز تولد مصطفی کمال آتا ترک را نیز در ترکیه به عنوان روز ملی جوانان و ورزش جشن می گیرند .
هنگامی که تازه عروسی نخستین فرزندش را باردار می شود ، اعضا خانواده او به ویژه به شوق می آیند . در نقاط روستایی زن ها با پوشیدن لباس ها و روسری هایی که دارای نمادهای ویژه ای است ، بارداری خود را اعلام می دارند . در این نقاط قابله ها در به دنیا آوردن فرزند به زنان کمک می کنند ، اما در شهرها بیشتر زنان در بیمارستان زایمان می کنند . مادر نوزاد به عنوان هدیه طلا می گیرد و کودک او نیز از نزدیکان ، دوستان و همسایگان همه نوع هدیه ای دریافت می کند . پس ازتولد نوزاد مادر باید تا چهل روز در خانه بماند ، بنابراین اگر مادر شاغل باشد ، یک استراحت طولانی مدت خواهد داشت . نامگذاری کودک طی مراسم ویژه ای انجام می گیرد . در این مراسم فرد روحانی یا بزرگ خانواده کودک را به سوی مکه نگه می دارد ودر گوش چپ او قرآن تلاوت می کند و نام تازه کودک را سه بار در گوش راست او تکرار می کند .

 

حتما بخوانید : سبک زندگی و فرهنگ ترکیه – هنر های تزئینی در ترکیه


هنگامی که پسران مسلمان در ترکیه نه یا ده ساله می شوند ، مراسم ویژه ای برای ختنه آن ها برگزار می شود . ختنه نمادی از تشرف پسران به دین اسلام است ، و به مراسم پذیرش عضویت کلیسای کاتولیک یا حکم کتاب مقدس یهودیان شباهت دارد . در این مراسم پسران مسلمان لباس سفیدی می پوشند ، کلاه به سر می گذارند و شال ساتن قرمز رنگی می بندند . براسناهان می نویسد : (( پسر روز عمل لباس های ویژه ای می پوشد ، نزدیکان و دوستان به دیدار او می آیند و در گذشته سوار بر اسب و امروزه با استفاده از اتومبیل او را پیشاپیش همه در اطراف محل زندگی یا در شهر می گردانند . نوازندگان و بازیگران طنز هم [ در این گردش ] حضور دارند .)) بعد از ظهر عمل فوری ختنه در کلینیک یا بیمارستان انجام می گیرد . و جشن هم با موسیقی و صرف غذا ادامه می یابد . (( پسر بچه تازه ختنه شده ، در حالی که روی تخت استراحت می کند وارد مجلس ختنه سوران می شود ، دوستان و نزدیکان هدایایی به او می دهند و ورود او را به دنیای مردانگی تبریک می گویند .))
برخی از مردم امروزه این سنت را نادیده می گیرند و عمل ختنه را پس از تولد پسر و پیش از خروج از بیمارستان انجام می دهند . شاید خانواده هایی که دارای چند فرزند پسر هستند ، عمل ختنه پسران را با هم در یک روز انجام دهند و ممکن است بچه ها در هر سنی از دو ساله تا چهارده ساله باشند . در مناطق روستایی ممکن است گاهی همه روستاییان با یکدیگر در پرداخت هزینه ختنه سوران شریک شوند . خانواده های متمول گاهی پسر بچه های فقیر یا یتیم را در جشن ختنه سوران فرزند خود ختنه می کنند . برای پسرها ختنه شدن گام مهمی در رشد به شمار می رود .