جاهای دیدنی افسوس

جاهای دیدنی افسوس

از میان ویرانه‌ها و جاذبه‌های باستانی ترکیه ، افسوس معروفترین آن است. مسافران از سراسر دنیا برای راه رفتن در این خیابانهای سبک رومانی ، نگاه کردن به مقبره‌های بزرگ و بلعیدن روح باستانی این شهر ویرانه ، به اینجا می‌آیند. بیشتر مسافران ، روستای Selçuk (که درست کنار این مکان است) را به عنوان مقر خود انتخاب میکنند ، اما شما میتوانید در شهرهای دریایی Kuşadası یا İzmir که در همان نزدیکی است بمانید. هر کجا که میمانید ، زمان کافی برای سیاحت در نظر بگیرید. جاهای دیدنی افسوس بسیار است، که فقط دیدن مهمترینهای آن نصف روز وقت میگیرد.

تاریخچه افسوس

مردم Lydia و Cary اولین ساکنان این منطقه و احتمالاً مسئول ساخت زیستگاهی مقاوم و رو به دریا ، بودند. از قرن یازدهم به بعد ، این مکان با ورود یونانی‌ها به سبک یونی درآمد. به خاطر موقعیت عالی ، افسوس به یک شهر بازرگانی خوب تبدیل شد (کنار یک خلیج کوچک ، در یک شاهراه بازرگانی و در دشتی حاصلخیز قرار گرفته است).

در زمان سلطنت امپراطور رومانی (قرن یکم و دوم) ، این شهر به عنوان پایتخت رومانی در آسیا ، موفقیتهای زیادی کسب کرد و بعد از اسکندریه ، به بزرگترین شهر آسیا با ۲۰۰هزار نفر جمعیت ،  تبدیل شد. St.Paul در دومین سفر مذهبی خود ، در اینجا وعظ کرد و سپس سه سال در افسوس ماند‌. فرماندار شهر ، کلیسایی را به St.John اهدا کرد و در دوره‌ی بیزانس همین کلیسا به یکی از بزرگترین زیارتگاه‌های آسیای صغیر تبدیل شد. در سال ۲۶۳ میلادی ، این شهر توسط یورش ارتش اعزامی بربرها تخریب شد و این مسئله ، آغاز زوال این شهر بود. افسوس بزرگ و مهم به خاطر گلی که بندرش را پوشانده بود ، رفته رفته کوچکتر شد. با این وجود ، در قرن پنجم این شهر آنقدر مهم بود که مرکز سومین مجمع جهانی (Third Ecumenical Council) شود (سال۴۳۱).

تصرف و غارت افسوس توسط مغولها ضربه‌ی نهایی برای این شهر بود ، آخرین بقایای شهر هم زمان نزاع بین سلجوقیان و عثمانیان به خرابه‌ تبدیل شدند.

جاهای دیدنی افسوس

  • ورزشگاه Vedius و استادیوم Gymnasium of Vedius and Stadium

در سمت چپ جنوب شهر ، بر روی سرازیری کوه ورزشگاه Vedius قرار گرفته است (قرن دوم میلادی). می‌توانید باقی‌مانده‌های سالن کُشتی  بزرگ و مستطیلی با حیاطی طاقدار را ببینید. نیمه‌ی شرقی ساختمان که با خشتهای پوشیده شده از مرمر ، ساخته شده ، سالمتر است و جزئیات جالبی در مورد چیدمان اینجا در گذشته ، در اختیارتان می‌گذارد.

با فاصله‌ی صد متر در جنوب ورزشگاه Vedius ، استادیوم قرار دارد که به زمان Nero (سال ۵۴ تا ۶۸ میلادی) بازمیگردد. در قسمت جنوبی ردیفهای صندلیهای تماشاچیان (نیمکتهای سنگی آن ، ناپدید شده) از کناره‌ی کوه تراشیده شده است. در قسمت شرق میدان مسابقه قرار گرفته بود که با بسته شدن از قسمت اصلی استادیوم ، در نبود سیرکها برای مسابقات گلادیاتورها و جنگ حیوانات وحشی استفاده میشد.

بین ورزشگاه Vedius و استادیوم ، مسیر سنگفرش شده با مرمر وجود دارد که از شرق به دروازه‌ی Koressos که هنوز مقداری از آن باقی مانده ، میرسد. حدود ۲۰۰ سمت چپ ، جاده‌ای که امروزه ساخته شده ، در جنوب ورزشگاه بقایای ساختمان بیزانسی است. اجزای قابل توجه آن اتاق بزرگ ، با طاقچه‌های نیم‌دایره‌ای در سمت جنوب ، و یک راهروی ۵۰ متری و چندضلعی در قسمت غربی است.

  • کلیسای مریم مقدس Church of Virgin Mary

در فاصله‌ی ۱۰۰متر یا بیشتر ورزشگاه Vedius ، در سمت راست پارکینگ ماشینها ، حدود ۲۶۰متر بقایای کلیسای مریم مقدس وجود دارد که به  Double Church و Council Church هم معروف است. اینجا محل برگزاری سومین مجمع جهانی در سال ۴۳۱ میلادی بود. این مکان در اصل یک مرکز تحقیقاتی و آموزشی با سالنی طویل و ستونهای فراوان بود.

  • میدان Verulanus و حمام‌های بزرگ

جاهای دیدنی افسوسبلافاصله در غرب Theatre Gymnasium یک مجموعه‌ی بزرگی از ساختمان‌ها است ، که نقشه‌اش به درستی قابل تشخیص نیست. نزدیکترین سازه به ورزشگاه Square of Verulanus که یک حیاط وسیع و طاقدار برای تمرین ورزشکاران بود ، قرار دارد و پشت این مکان Harbor Gymnasium ، که مربوط به اوایل امپراطوری است ، قرار گرفته. این مجموعه شامل چند ساختمان است که گرد یک حیاط مرکزی آمده‌اند. در شمال و جنوب حیاط دو راهروی فوق‌العاده و مرمرین به طول ۱۶ و ۳۲ متر ، با پایه‌ها و فرورفتگی مجسمه‌ها ، وجود داشت. پشت این قسمت حمام‌های بزرگ که به Harbor Baths هم معروف بودند و در قرن دوم میلادی ساخته شده‌اند ، قرار داشتند. این محل در قرن چهارم توسط کنستانتین کبیر به شکل باشکوهی بازسازی شده بود.

  • خیابان Arkadiane

در غرب حمامها ، Old Harbor (لنگرگاه قدیمی) قرار داشت ، که حالا به باتلاقی گلی تبدیل شده. در جنوب این ساختمان‌ها Arkadiane قرار گرفته است ، خیابان زیبا و سرپوشیده‌ای که از سمت شرق خلیج به Great Theatre که روبروی میدان طویل است ، می‌رسد. ارزش این خیابان باشکوه که توسط Arcadius (اولین امپراطور شرقی) در سال ۴۰۰ میلادی ساخته شده ، با دروازه‌های زیبایی که در دو طرف خیابان قرار گرفته‌اند ، افزایش یافت.

  • تئاتر بزرگ Great Theatre

ساخت و ساز تئاتر بزرگ شهر افسوس در زمان امپراطوری کلادیوس Claudius (در ۴۱تا۵۴میلادی) شروع شد و در زمان سلطنت تراجان Trajan (در۹۸تا۱۱۷میلادی) پایان یافت. هم از نظر اندازه و هم از نظر چگونگی حفاظت از ساختمانهای ارکستر و صحنه‌ی نمایش ، تاثیرگذار است. در اینجا بود که St.Paul برعلیه آیین آرتمیس وعظ کرد و صنف نقره‌سازها را برای وجود معابد این آیین ، مقصر دانست.

هر کدام از سالنهای نمایش ۲۲ردیف صندلی داشتند و با ۱۲ راه‌پله به قسمتهای مختلف تقسیم شده ، در کل حدود ۲۵۰۰۰ تماشاچی را در خود جای میدهد. اگر به بالا بروید منظره‌ی زیبایی از Old Harbor را می‌بینید. صفحه‌ی نمایش در اصل سه طبقه‌ و ۱۸متر ارتفاع داشت ، اما حالا فقط طبقه‌ی پایین باقی مانده. این مکان با ستونها ، طاقچه‌های مجسمه و کتیبه‌ها به زیبایی آذین شده بودند ، استادانه تفصیل داده شده بود. در غرب دیوار ایوان ، خانه‌ی آبشاری یونانی‌ای به شکل معبد ساخته شده که با وجود ویرانیهایش مظهر وضوح و سادگیست.

  • بازار پایین Lower Agora

در جنوب غربی تئاتر بزرگ ،  Lower Agora قرار دارد. یک میدان وسیع که از هرطرف تا ۱۱۶متر امتداد دارد. Agura (محل بازار) بازسازی شده‌ی یک سازه‌‌ی قدیمیتر است(قرن سوم). استفاده از سنگهای ساختمانهای قبلی تفاوت جالبی در جزئیات را ایجاد کرده است. این مکان توسط فروشگاه‌ها و دفاتر دوستونه محاصره شده‌است.

  • معبد Serapeion

از جنوب خیابان ستونبندی شده ، به میدانی به همین شکل میرسد. در اینجا شما معبد عظیم Serapeion ، خدای مصریان را میبینید. نمای ۲۹ متری مقبره ، ستونهایی به طول ۱۵متر ، است. ورودی اتاق تندیس خدایان دروازه‌ی بزرگی است که بر روی چرخ میچرخد. در دوره‌ی بیزانس این معبد به عبادتگاه مسیحیان تبدیل شده بود.

  • خیابان مرمرین Marble Street

در راستای Lower Agora ، خیابان مرمر از Koressos Gate میگذرد که فقط از جنوب Great Theatre حفاری شده. این خیابانی که به زیبایی با مرمر ، سنگفرش شده زمانی داری طاق بود و با مجسمه‌های زیبا آذین شده بود ، تا جنوب و کتابخانه‌ی Celsus امتداد دارد. در این مسیر گودالهایی وجود دارد که آب سطح زمین را به زیرگذرها منتقل میکند.

  • کتابخانه‌ی Celsus

در میدان کوچک پایین‌تر از سطح خیابان ، نمای با ابهت کتابخانه‌ی Celsus قرار دارد ، با ردیفهای شلوغ و کتیبه‌های با‌ارزش که توسط باستان‌شناسان استرالیایی در دهه‌ی ۱۹۷۰ بازسازی شده‌اند. کتابخانه‌ی اصلی سه‌ طبقه بود و در تمام نمای آن ، سنگ مرمر رنگی کار شده بود. در امتداد دیوارهای بلند تعدادی ، طاقچه‌ی مستطیلی برای نگه‌داشتن نسخه‌های دستی و طومار ساخته شده بود. زیر طاقچه‌ی مرکزی آرامگاه Titus Julius Celsus Polemaeanus ، فرماندار منطقه‌ی آسیایی رومانی قرار دارد ، که پسرش به افتخار وی این کتابخانه را در قرن دوم میلادی ساخت.

  • دروازه‌ی Macaeus & Mithridates

مجاور کتابخانه‌ی Celsus ، در گوشه‌ی شمال شرقی Lower Agora ، دروازه‌ی Macaeus & Mithridates بازسازی شده است.

  • خیابان Curetes

در جنوب شرقی Lower Agora ، خیابان با کفپوش مرمر ، به ساختمانهای تاثیرگذار بسیاری میرسد که به ادامه‌ی این راستا Street of the Curetes نام گرفته است که به بالا و Upper Agora (بازار بالا) میرسد. جایی که خیابان Curetes به سمت جنوب شرقی می‌پیچد به Propylaion (دروازه‌ای که در قرن دوم ساخته شده و به کوچه‌ای که به کوه Koressos میرسد ، باز میشود). در شرق Propylaion ، مقبره Octagon با گنبد ۸ضلعی با ستون‌بندی‌ها و نیمکت سنگی در میدانی مرمرین قرار گرفته است.

بالاتر از شیب کوه ، به دسته‌ای از ساختمانهای ایواندار برمی‌خوریم که با حفاری در آنجا به خاتم‌کاری‌های زیبا رسیده‌اند. در روبروی این خیابان خانه‌ای است که گمان میرود ، فاحشه‌خانه بوده است. پشت اینجا معبدی است که نوشته شده به امپراطور Hadrian تقدیم شده است. پشت این معبد حمام‌های Scholastica است ، که زمانی ۷ طبقه بود. اصلیتاً در قرن دوم ساخته شده اما در دوره‌ی بیزانس توسط خانمی مسیحی به نام Scholastica بازسازی شده است.

بالاتر ، در قسمت جنوب غربی کوه Pion ، ساختمان مدور دوطبقه روی پایه‌ای مربع شکل قرار گرفته است که نیم ستونهای سبک Doric طبقه‌ی اول و ستونهای Lonic که طبقه‌ی بالای این سازه را احاطه کرده‌اند. احتمالاً این مکان هم مانند Octagon ، مقبره‌ی یک قهرمان بوده است. پس از گذر از فواره‌ی Tarajan و دروازه‌ی Hercules ، این خیابان از راست به میدان Domitian وارد می‌شود. بالای این میدان زیرساختهای عظیم معبد Domitian ، که توسط فرماندار آسیا (منظور قسمت آسیای رومانی است) به افتخار امپراطور ساخته است (۸۱تا۹۶ میلادی). در زیرزمین این معبد موزه‌ی نوشته‌های خطی است.

  • بازار بالا (Upper Agora) و Drytaneion

در شرق معبد Domitian شهر افسوس ، با معبد Isis و برج آبی (که آبهای بهاری که از بالای کوه به پایین جاری میشود را انبار میکند) Upper Agora را گسترش میدهد. در قسمتهای شمالی Upper Agora مکان دینی Prytaneion (تالارجمع) ، که در آن مجسمه‌های Artemis (که حالا در موزه‌ی باستان‌شناسی Selçuk قرار دارد) هنگام حفاری یافت شدند ، وجود داشت.

  • سالن Odeon

شرق Prytaneion سازه‌ی نیم‌دایره‌ای Odeon ، که توسط Publius Vedius Antonius در قرن دوم ساخته شده ، قرار دارد. ردیفهای پایینی نیمکتهای مرمرین اصل هستند ، بقیه باز سازی شده‌اند. این سالن ۱۴۰۰ نفر ظرفیت دارد. از آنجایی که هیچ نشانی از خشک شدن آب باران در اینجا نیست ، حدس زده می‌شود که Odeon مسقف بوده است و احتمالا سازه‌ی چوبی این سقف اندازه‌ی پهنای ۲۵ متری سالن اجرا بوده است.

  • دروازه‌ی Magnesian

خیابان اصلی افسوس ، از Upper Agora به سمت شرق ورودی محدوده‌ی حفاری ، در بیرون محوطه‌ی دروازه‌ی سه قوسی Magnesian به پایان میرسد. این مکان ، نقطه‌ی شروع راه Magnesian بر روی رود Maeander است. در پیچ جاده به محل سازه‌ی مدور رومانی که اشتباهاً معبد St. Luke نامیده شده می‌رسیم. این مقبره در دوره‌ی بیزانس با اضافه کردن برآمدگی و هشتی به کلیسا تبدیل شد.

  • ورزشگاه شرقی Easter Gymnasium

در شمال دروازه‌ی Magnesium ، ویرانه‌های عظیم ورزشگاه شرقی دیده میشود. مانند سه ورزشگاه دیگر این شهر ، اینجاهم سازه‌ای مستطیلی با راهروهای فوق‌العاده و سالن ورزشی است. از آنجایی که تعداد زیادی مجسمه‌ی دختر در اینجا پیدا شده به آن Girls’ Gymnasium ورزشگاه دختران نیز میگویند.

اقامت گاه های افسوس

  • Aqua Fantasy Aquapark Hotel & Spa

شامل همه‌ی خدمات مجلل ، تفریحگاه ، کارکنان سرزنده ، غذای عالی ، استخرهای زیبا

  • Cella Boutique Hotel & Spa

قیمت متوسط ، دکور شیک ، استخر درمانی زیبا ، حمام ترکی ، منوی بالش

  • Hotel Nazar                                       

مقرون به صرفه ، صاحب خوش برخورد ، حیاط استخردار ، تراس در پشت‌بام ، صبحانه‌ی ترکی عالی

  • Ayasoluk Boutique Hotel & Restaurant                                                       

هتل ارزان ، میزبان دوست داشتنی ، اتاقهای راحت ، دیوارهای آجرنما ، استخر در فضای باز

تورهای افسوس

تور از İzmir : تور Ephesus and St.Mary House Day Trip ، تور برنامه‌ریزی شده و ۱ روزه است. بازدید از مقبره‌های اصلی افسوس ، شما را به جایی میبرد که میگویند مریم مقدس آخرین روزهای زندگی خود را در آن سپری کرده و همچنین بقایای معبد Artemis در Selçuk

سفر با اتوبوس ، راهنمای انگلیسی زبان و ناهار

تور از kuşadası : تور Ephesus Sightseeing Tour ، بازدید از تمام جاذبه‌های بزرگ افسوس ، معبد Artemis و خانه‌‌ی مریم مقدس

کجا بمانید؟

اگر میخواهید نزدیک افسوس بمانید هیچ جایی بهتر از Selçuk نیست. (۳کیلومتر فاصله)

چه چیزهایی همراه داشته باشید؟

یک بطری آب ، ضد آفتاب ، کلاه ، کفش مناسب پیاده‌روی.

مغازه‌ها در اینجا آب ، نوشیدنیهای دیگر ، میانوعده و غذا میفروشند اما فقط بیرون دو دروازه‌ی ورودی قرار دارند ، در داخل محوطه هیچ فروشگاهی نیست.

چگونه به آنجا بروید؟

اگر هوا گرم نباشد ، پیاده روی دلپذیر است. در غیر اینصورت رانندگان تاکسی شمارا به آنجا میبرند و می آورند.