اماکن دیدنی سیدنی - ساختمان ملکه ویکتوریا

 اماکن دیدنی سیدنی

بندرگاه سیدنی ، یکی از اماکن طبیعی مهم در این شهر است که دو بنای معروف هابر بریج ( Harbour Bridge ) و سال اپرا ( Opera House ) را در خود جای داده است . این دو مکان ، از معروف ترین  اماکن دیدنی سیدنی  به شمار می روند.

هاربر بریج ( Harbour Bridge )

 اماکن دیدنی سیدنی harbour bridgeبا 1.149 متر طول و 49 متر عرض تا سال 1967 ، بلندترین سازه شهر سیدنی بود . بر اساس کتاب رکوردها ، پهن ترین پل ، پنجمین پل قوسی طویل ( پس از دو پل در چین و دو پل در ایالات متحده ) و با احساب ارتفاع بالاترین قسمت پل از سطح آب ( 134 متر ) مرتفع ترین پل قوسی فولادی ، در دنیا است . ساخت پل در سال 1912 ، توسط یک مهندس استرالایی به نام جان جاب کرو بردفیلد ( John Job Crew Bradfield ) ، بر روی بندرگاه میان منطقه تجاری سیدنی ( CBD ) و ساحل شمالی ، آغاز شد و در سال 1932 به بهره برداری رسید . این پل دارای دو مسیر مخصوص قطار ، دو مسیر پیاده روی و دوچرخه سواری و هشت مسیر اتومبیل است . چهار برج سنگی نیز ، از جنس گرانیت و به ارتفاع 89 متر ، در دو انتهای پل قرار دارند که در جریان ساخت پل به منظور زیبایی به آن اضافه شدند اما اکنون تبدیل به محلی برای برپایی نمایشگاه های محلی شده اند . در سال 1998 بالا رفتن از قوص این پل ، به عنوان ابتکاری جدید توسط شهرداری سیدنی و به نام پل نوردی ( Bridge Climb ) ، به صورت گروهی و با استفاده از وسایل ایمنی ، برای توریست ها امکان پذیر گردید ، که با استقبال فراوانی نیز مواجه شد و در سال 2008 دهمین سالگرد آغاز به کار خود را جشن گرفت . برگزاری جشن ها و آتش بازی های مختلف ، مانند جشن سال نو و جشن های ملی ، بر روی این پل نیز یکی دیگر از عوامل جذب توریست به سیدنی است . در زبان محاوره ، مردم این پل را چوب لباسی ( Coat hanger ) می نامند .

بندر دارلینگ ( Darling Harbour )

 اماکن دیدنی سیدنی - بندر دارلینگمکان تفریحی بزرگی است درحومه غربی بخش تجاری مرکزی سیدنی . این بندر در گذشته بخشی از سیدنی محسوب می شد ؛ اما در اواخر دهه 1990 به یک مکان تفریحی و گردشگری تبدیل شد . در اطراف این بندرگاه ، جاذبه ها و امکانات بسیاری وجود دارد ، از جمله مرکز سرگرمی سیدنی ( Sydney Entertainment Centre ) ، مرکز خرید هاربر ساید ( Harbourside Shopping Centre ) ، باغ چینی سیدنی ( Sydney’s Chinese Gardens ) ، مرکز نمایش و کنوانسیون سیدنی ( Sydney Covention and Exhibition Centre ) موزه دریایی ملی استرالیا ( AustralianNational Maritime Museum ) ، آکواریوم سیدنی ( Sydney Aquarium ) سالن آی مکس ( IMAX ) ، پارک دنیای وحش سیدنی ( Sydney Wildlife World ) و … .

تالار اپرا ( Opera House )

 اماکن دیدنی سیدنی - تالار اپرایکی از معروف ترین مراکز هنرهای نمایشی در جهان و یکی از ساختمان های نمادین قرن بیستم است که در بنلانگ پوینت ( Bennelong Point ) ، نزدیک هاربر بریج واقه شده است . سال اپرا را معمار دانمارکی ، جورن اوتزن ( Jorn Utzon ) ، طراحی و در سال 1973 ملکه الیزابت دوم آن را افتتاح کرده است . این بنا یکی از معروف ترین جاذبه های جهانگردی استرالیا به شمار می رود و سالانه هفت میلیون جهانگرد از آن دیدن می کنند . تالار اپرا شش سالن دارد . دو سالن بزرگتر به اجرای اپرا و کنسرت اختصاص یافته و سالن های تئاتر ، استودیو و تماشاخانه که کوچک ترند ، در قسمت غربی ، و سالن چند منظوره کوچک اتزون ( Utzon Room ) در قسمت شرقی ساختمان واقع شده اند . فرو کورت ( Forecourt ) در این مجموعه ، سالن اجرای روبازی است که برای برگزاری رویدادهای اجتماعی و اجراهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد . این بنا پرکاربرد ترین مرکز اجرای هنرهای نمایشی درجهان است و سالانه حدود 1500 اجرا دارد . نمای این مکان از 56 هزار قطعه سنگ گرانیت سوئدی تشکیل شده است و شبیه بادبان قایق است . این بنا در ژوئن سال 2007 به فهرست میراث جهانی یونسکو پیوست .

ساختمان ملکه ویکتوریا ( Queen Victoria Building ) یا QVB

 اماکن دیدنی سیدنی - ساختمان ملکه ویکتوریامشخصه اصل این ساختمان ، گنبد مرکزی بام آن است که از یک گنبد شیشه ای داخلی و یک پوشش مسی خارجی تشکیل شده است . گنبدهای کوچک تری نیز در اندازه های مختلف در گوشه های بام این ساختمان مستطیل شکل قرار دارند . در طراحی داخلی این ساختمان از اشیایی هنری و تاریخی استفاده شده که در آن میان ساعت هایی هستند که از شهرتی جهانی برخوردار هستند . دو ساعت بزرگ مکانیکی در این مرکز ، هر کدام  دارای نقش هایی برجسته از لحظات مهم تاریخی استرالیا هستند و عرسک هایی متحرک این لحظه ها را به تصویر می کشند .

ساعت سلطنتی ( Royal Clock ) در طبقه آخر این ساختمان قرار دارد و هر روز ساعت 9 صبح به کار می افتد . مدلی از یک قطعه بر بالای آن ساخته شده که راس هر ساعت تعدادی عروسک شیپورچی از گوشه های بام آن بیرون می آیند و موسیقی شاهزاده دانمارکی ( The Prince of Denmark’s March ) که به ( Trumpet Voluntary ) نیز معروف است را اجرا می کنند . شش صحنه مهم تاریخی در تاریخ سلطنت انگلستان ( مانند قطع کردن سر پادشاه چارلز در سال 1649 ) نیز در چهار دیوار این قطعه به صورت نمایش در می آیند .

ساعت بزرگ استرالیایی ( The Great Australian Clock ) ساعت بزرگ دیگر این مرکز است که 4 تن وزن و 10 متر بلندی دارد . بر روی این ساعت 33 صحنه از وقایع مهم تاریخ بومیان و اروپایی های این کشور نقاشی شده و مجسمه ای از شکارچی بومی به نشانه گذر دائمی زمان ، به طور پیوسته به دور آن در حال چرخش است .

 

حتما بخوانید : اماکن دیدنی استرالیا – اماکن دیدنی کانبرا

 

یک کالسکه سلطنتی مخصوص مراسم ازدواج خاندان امپراتوری چین ، که از سنگ یشم درست شده و بیش از 2 تن وزن دارد ، و یک مجسمه در ابعاد واقعی ملکه ویکتوریا که وی را در حال تاج گذاری نشان می دهد همراه با نمونه های تاج و سایر جواهرات سلطنتی انگلستان ، دو دیدنی دیگر این محل هستند که در ویترین های خاص نگهداری می شوند . مجسمه ملکه به آرامی در طول روز به دور محور خود در حال چرخش است و بسیار واقعی به نظر می رسد .

یک نقطه قابل توجه دیگر درباره این ساختمان این است که در طبقه بالای آن نامه ای محرمانه نگهداری می شود که در سال 1986 توسط ملکه الیزابت دوم نوشته شده و قرار است که در سال 2085 توسط شهردار وقت سیدنی با صدای بلند در حضور مردم شهر خوانده شود . از محتوای این نامه تنها شخص ملکه با خبر است .

برج سیدنی ( Sydney Tower )

 اماکن دیدنی سیدنی - ّبرج سیدنیبا 260 متر ارتفاع ( 305 متر با احتساب طول آنتن ) ، دومین برج بلند استرالیا پس از برج مسکونی کیو وان ( Q1 ) در خلیج طلایی و دومین برج بلند مشاهده ، در نیمکره جنوبی ، پس از برج آسمان در اکلند نیوزیلند ( Aukland Sky Tower ) است – هر چند عرشه مشاهده این برج 50 متر بالاتر از قسمت مشابه در برج اکلند قرار دارد – و از اماکن دیدنی سیدنی محسوب می شود . برای بازدید کنندگان سالنی در ارتفاع 250 متری این برج با چشم انداز 360 درجه فراهم شده است و سه آسانسور سریع ، انتقال افراد را با بالای آن بر عهده دارند و اگر با تمام سرعت کار کنند این عمل تنها در 40 ثانیه انجام می شود . در ارتفاع 260 متری نیز بازدیدکنندگان می توانند در فضای باز به تماشای شهر بپردازند . دو رستوران گردان و یک مرکز خرید از دیگر امکانات تفریحی این برج هستند .

بنای یادبود آنزاک ( Anzac War Memorial )

 اماکن دیدنی سیدنی - بنای یاد بود آنزاکاین بنا به یاد استرالیایی کشته شده در جریان جنگ جهانی اول ساخته شده و در بخش جنوبی هاید پارک قرار دارد . ساخت این بنای یادبود در سال 1916 ، با مشارکت های مالی مردمی آغاز شد و در سال 1934 به بهره برداری رسید . در نمای خارجی ساختمان از سنگ گرانیت صورتی استفاده شده و دورتادور آن ستون هایی قرار گرفته که بر روی هر یک مجسمه ای از یک سرباز نشسته قرار داده شده است . چند تابلوی برنزی از صحنه های مختلف جنگ نیز بر روی دیوارهای خاجی قرار دارند . فضای داخلی بنا با سنگ مرمر سفید پوشانده شده و بر روی سقف قوسی شکل آن 120.000 ستاره طلایی ، به نشانه سربازان داوطلبی که در جنگ شرکت کردند ، می درخشند . مجسمه ای برنزی از جسد یک جوان که بر روی سپر و شمشیرش افتاده مشخص ترین دیدنی سالن ورودی این بنای یادبود است . این مجسمه بر روی پایه ای قرار گرفته که تصویری از سه زن ، به نشانه مادر ، خواهر و همسر وی ، بر روی آن کنده کاری شده اند . در مقابل ساختمان آنزاک استخری قرار دارد که انعکاسی زیبا از تصویر ساختمان را نمایش می دهد و در اطراف استخر نیز درختان صنوبر کاشته شده و بومی استرالیا نیستند ولی نمادی از کشته شدن این سربازان در کشور فرانسه می باشند .

کلیسای جامع سنت ماری ( St Mary’s Cathedral )

کلیسای جامع سنت ماری

کلیسای اسقف نشین کاتولیک سیدنی و بزرگ ترین کلیسای استرالیا است . در سال 2008 مراسم بیست و سومین روز جهانی جوانان ( WorldYouth Day ) – روز 15 ماه جولای ( تیر ) که در سال 1984 توسط پاپ جان پل دوم برای ایجاد همبستگی میان جوانان کاتولیک جهان با عنوان روز جهانی جوانان نامیده شد – با حضور پاپ بندیک شانزدهم ( Pope Benedick XVI ) در این کلیسا برگزار گردید . ساخت این کلیسا در سال 1868 آغاز شد و در سال 1882 به پایان رسید ، معماری آن نیز به سبک گوتیک با تاثیر از شیوه معماری انگلستان انجام شده است . دو برج بلند و شیشه های رنگی ، که با نقش هایی از حضرت مریم تزئین شده اند ، زیبایی خاصی به این کلیسا بخشیده اند . آثار هنری ارزشمندی نیز در این کلیسا نگهداری می شوند مانند تابلویی از آخرین ساعات زندگی حضرت مسیح و مدلی از مجسمه پیتا ( Pieta ) – مجسمعه ای از حضرت مریم که بدن بی جان حضرت مسیح را در آغوش دارد – که توسط میکل آنژ ساخته شده و اصل آن در واتیکان قرار دارد .

مسجد لیکمبا ( Lakemba Mosque)

اماکن دیدنی سیدنی - مسجد لیکمبایکی از بزرگ ترین مساحد استرالیا و به نام مسجد امام علی ابن ابی طالب ( ع ) نیز معروف است.

یکی دیگر از مساجد معروف شهر ، مسجد گالی پولی ( Gallipoli Masque ) است .