نقاشی در تاریخ ترکیه

نقاشی در تاریخ ترکیه

هنرمندان مسلمان اغلب اشیای روزمره مانند فرش را به اثر هنری تبدیل می کردند ، اما آنان به ندرت به ایجاد کارهای صرفا هنری می پرداختند که جز زیبایی کابرد دیگری نداشتند . به صورت سنتی ، هنر به معنای زیبایی بخشیدن به اشیای مفید بود و به خودی خود مفهومی نداشت . نقاشان مسلمان به نقاشی روی بوم برای آویختن آن به دیوار نمی پرداختند ، بلکه از نقاشی معمولا در تصویرگری کتاب استفاده می شد . متن های تاریخی ، علمی و شعر با رنگ های روشن از جمله طلایی و نقره ای زینت می شد . نقاشی در تاریخ ترکیه به گونه ای بود که گاهی تصویرگران عثمانی قانون منع نمایش تصویر انسان را زیر پا می گذاشتند و صحنه هایی از زندگی در دربار و ارتش را به تصویر می کشیدند . پیش از اختراع دوربین عکاسی نقاشی مینیاتور در میان سیاحان اروپایی طرفدار بسیار داشت . مسافرانی که می خواستند از سفر خود گزارشی تصویری داشته باشند ، می توانستند نقاشان بازاری را که از مناظر خیابان طرح های ساده و سریع می شیدند ، به استخدام خود درآورند .

 

حتما بخوانید : سبک زندگی و فرهنگ ترکیه – هنر فرش در ترکیه

 

در اواخر قرن نوزدهم عثمانی ها از طبقات بالای اجتماعی به نقاشی سبک اروپایی علاقه مند شدند . حتی برخی از آن ها از نقاشان خواستند تا چهره آن ها را نقاشی کنند . در سال 1883 دانشسرای هنرهای زیبا در استانبول گشایش یافت . در آغاز فعالیت این دانشسرا بیشتر استادان خارجی و بسیاری از دانشجویان یونانی و ارمنی بودند و تعداد دانشجویان ترک بسیار اندک بود . در این دانشسرا نقاشی ، مجسمه سازی ، معماری و قلم زنی تدریس می شد . جامعه نقاشان عثمانی در سال 1909 شکل گرفت و از سال 1916 تا سال 1952 به برپایی نمایشگاه های نقاشی می پرداخت . مدرسه هنرهای زیبای زنان در سال 1914 گشایش یافت . در دوران جمهوری هنر نقاشی گسترش یافت . نقاشی ترکی بیشتر به نمایش انسان ها و از جمله تصاویر انسان های برهنه روی آوردند که قرن ها در اروپا رایج بود . با سفر تعداد بیشتری از هنرمندان جوان به اروپا سبک های هنری نوین مانند کوبیسم و اکسپرسیونیسم به ترکیه وارد شد . در دهه 1940 میلادی برخی از هنرمندان عناصر هنری عامیانه محلی را به کارهای خود افزودند . در دهه 1960 میلادی ، هنرمندان با نقاشی واقعگرا به کند و کاو در مسائل اجتماعی پرداختند .

دانشسرای هنرهای زیبا هنوز هم بر هنر نوین تاثیر گذار است . امروز هنرمندان می توانند جایگاهی برای آثار خود در موزه ها ، گالری ها و مجموعه های شخصی بیابند . تقربا پانصد موزه در ترکیه به نمایش آثار هنری و آثار باستانی یا هر دو این ها مشغولند .