مسکن و معماری در امارات

مسکن و معماری در امارات

سریع ترین و مشهود ترین تغییر حاصل از درآمد نفت در مسکن و معماری در امارات نمایان شد . قبل از کشف نفت ، بیشتر مردم در زمستان در چادرهایی زندگی می کردند که از پوست و موی حیوانات ساخته می شد و تابستان ها هم در کلبه هایی که از برگ های خرما می ساختند . روستاهای دائمی کوچک و ابتدایی بودند و کلبه ها و خانه های کوچک آن از مصالحی که در دسترس بود ساخته می شدند . این مصالح در سواحل و مرغزارها ، گل و برگ نخل و در کوهستان ها هم ، سنگ و چوب بود . برای جلوگیری از نفوذ گرما و حفظ خلوت شخصی ، پنجره ها کوچک ساخته می شد و به ندرت رو به خیابان باز می شد . بیشتر خانه ها برای تهویه بادگیر داشتند ؛ بادگیرها مربع بودند و معمولا از آجر ساخته می شدند ؛ این بادگیرها از همه طرف باز بود و در بالاترین نقطه سقف ساخته می شد تا حتی ملایم ترین نسیم را در اتاق های زیرین پخش کند .

سود حاصل از نفت دولت را قادر ساخت تا پروژه های ساختمانی عظیمی را آغاز کند و به سرعت استانداردهای زندگی را افزایش دهد . در سراسر کشور پروژه های مسکن عمومی آغاز شد که در ساخت آن ها از مسالح جدیدی مثل بتون مسلح و گچ استفاده می شد . همزمان ، مساجد ، مدارس و کلینیک ها نیز ساخته شد . با وجود این ، در ساخت خانه های جدید در امارات از ویژگی معماری های سنتی نیز بهره گرفته می شود . مثلا خانه ها اغلب به دو بخش تقسیم می شوند یکی سالن پذیرایی است که در آن جا به صحبت می نشینند و دیگری سالن خصوصی است که زنان خانواده در آن جا جمع می شوند و معمولا فقط اعضای یک خانواده در آن جا رفت و آمد می کنند . اکثر خانه ها حصارهای زیبا یا دیوارهایی برای شخصی کردن حریم شخصی و سیستم تهویه دارند . خانه های ویلایی جدید معمولا در حومه شهر ساخته می شوند و اغلب شهروندان اماراتی در آن ها زندگی می کنند ؛ بر عکس ، خارجی ها معمولا نزدیک شهر و در آپارتمان های بسیار بلند زندگی می کنند .

 

حتما بخوانید : سبک زندگی و فرهنگ امارات – دشداشه لباس سنتی امارات

 

اماکن عمومی امارات مثل وزارتخانه ها ، دفاتر همکاری و هتل ها اغلب چندین طبقه دارند و از بتون ، شیشه و فولاد ساخته می شوند . در واقع ساختمان های مجلل و آسمانخراش های جدید ، ظاهر شهرهای امارات را مثل شهرهای غربی کرده است . مدل بعضی از ساختمان ها کاملا متفاوت است ؛ مثلا معماران و مهندسان فرانسوی سقف ساختمان ستاد فرماندهی نیروهای مسلح را به شکل پرهای باز طراحی کیده اند .