سیدنی

سیدنی – مرکز ایالت نیو ساوث ولز

شهر سیدنی ، مرکز ایالت نیو ساوث ولز ، با مساحت 12.144 کیلومتر مربع در ساحل جنوب شرقی استرالیا واقع شده و بزرگ ترین شهر در استرالیا و اقیانوسیه است . این شهر از شرق با دریای تاسمان و اقیانوس آرام ، از غرب با رشته کوه بلو ( آبی ) ( Blue Mountain ) ، از شمال با رود هاوکزبری ( Howkesbury ) و از جنوب با پارک ملی سلطنتی ( National Royal Park ) احاطه شده است .

اطراف سیدنی هفتاد بندرگاه و ساحل اقیانوسی وجود دارد . بندرگاه سیدنی ( Sydney Harbour ) بزرگترین بندرگاه طبیعی جهان است . از لحاظ جغرافیایی ، سیدنی به دو منطقه مهم تقسیم می شود :

1 – جلگه کامبرلند ( Cumberland Plain ) : ناحیه مسطح است که در سمت شمال و غرب بندرگاه سیدنی قرار دارد .

2 – دشت هورنزنی ( Hornsby Plateau ) : که در شمال بندگاه قرار دارد و پوشیده از سنگ ریزه است .

سیدنی آب و هوایی معتدل دارد و میزان بارش باران در این شهر نسبت به مراکز ایالت های دیگر بیشتر است . بارش باران در تمام طول سال در این شهر ، یکسان است و حتی در تابستان نیز کماکان ادامه دارد .

سیدنیسیدنی با جمعیت 4.504.469 نفر ( 2009 ) ، پرجمعیت ترین شهر استرالیاست .در سرشماری سال 2006 ، 7/31 درصد از جمعیت این شهر مهاجر و بیشتر از کشورهای انگلستان ، ایرلند و اسکاتلند و همینطور از سایر شهرهای استرالیا بوده اند ، آسیایی – استرالیاها حدود 9/16 درصد و بومیان استرالیا تنها حدود 1/1 درصد جمعیت آن را تشکیل می داده اند .

متوسط سن جمعیت سیدنی ، 34 سال است و دوازده درصد از جمعیت آن را افراد بالای 65 سال تشکیل می دهند .

بر اساس آمار سال 2006 حدود 64 درصد از جمعیت سیدنی ، مسیحی ، 1/13 درصد ، بدون مذهب خاص ، 9/3 درصد ، مسلمان ، 7/3 درصد ، بودایی و 14 درصد پایبند به سایر ادیان بوده اند . بیش از 15 درصد از ساکنان سیدنی ، حداقل تا مدرک لیسانس تحصیل کرده اند .

تحصیلات

در این شهر ، شش دانشگاه مهم وجود دارد و دانشگاه سیدنی ( University of Sydney ) که در سال 1850 تاسیس شده ، از قدیمی ترین دانشگاه های استرالیاست . کتابخانه این دانشگاه بزرگ ترین کتابخانه در نیم کره جنوبی و دارای حدود 5 میلیون جلد کتاب و 300.000 نسخه کتاب الکترونیکی است که در 13 شعبه آن نگهداری می شوند . این دانشگاه در سال 2010 هفتاد و یکمین دانشگاه در دنیا و سومین دانشگاه استرالیا شناخته شد . از دیگر دانشگاه های مهم شهر می توان این موراد را نام برد :

دانشگاه تکنولوژی سیدنی ( University of Technology ) ، داشنگاه نیو ساوث ولز ( University of New South Wales ) ، دانشگاه مک کوآری ( Macquarie University ) ، دانشگاه غرب استرالیا ( University of Western Sydney ) و داتشگاه کاتولیک استرالیا ( Australian Catholic University ) .

university-of-sydneyکتابخانه ایالتی نیو ساوث ولز ( State Library of New South Wales ) ، قدیمی ترین و بزرگترین کتابخانه عمومی دولت است که با حدود چهار میلیون و هفتصد هزار جلد کتاب و دو میلیون نسخه  کتاب الکترونیک و همچنین دارا بودن بسیاری از اسناد تاریخی استرالیا به عنوان یک مرکز تحقیقاتی و مرجع نیز در کشور عمل می کند . این کتابخانه در سال 1826 تاسیس شد .

ورزش

ورزش بخش مهمی از فرهنگ سیدنی به شمار می آید . مهم ترین ورزش در شهر ، راگبی است . لیگ راگبی نیو ساوث ولز ( New South Wales Rug-by League ) ، بزرگ ترین و مهم ترین لیگ راگبی در نیمکره جنوبی است .

کریکت از ورزش های تابستانی معروف شهر است . این شهر در سال های 1992 و 2015 میزبان مسابقات قهرمانی کریکت جهانی بود . دو استادیوم معروف در سیدنی وجود دارد : استادیوم استرالیا ( Stadium Australia ) یا ای . ان . زد ( ANZ Stadium ) و استادیوم کریکت ( Sydney Cricket Ground ) سیدنی .

استادیوم استرالیا در سال 1999 برای میزبانی مسابقات المپیک تابستانی 2000 با گنجایش 110 هزار نفر ساخته شد .

 

حتما بخوانید : معرفی شهر ها و کشور ها – دهلی ، شهر بدون دودکش

 

تاریخچه سیدنی

از 30.000 سال قبل در سیدنی بومیان به نام کادیگال ( Cadigal ) زندگی می کرده اند و در هنگامی ورود اولین مهاجران انگلیسی به این سرزمین ، سال 1788 ، جمعیت آن ها حدود 8000 – 4000 نفر تخمین زده شده است . مهاجران این بومی ها را ااورا ( Eora ) نامیدند زیرا در جواب آن ها که می پرسیدند : شما به کجا متعلق هستید ؟ جواب بومیان ااورا ، به معنی به اینجا بود . در سال 1789 بیماری آبله ، جان تعداد زیادی از این بومیان را گرفت . همینطور تعداد زیادی از آن ها نیز در جریان شورش علیه مهاجران کشته شدند ، بطوریکه در سال 1820 تنها چند صد نفر از آن ها در منطقه زندگی می کردند که تحت آموزش های دین مسیحیت قرار گرفته و زندگی شهری را آغاز نمودند . از سال 1822 ، پیشرفت شهر سیدنی با ساخت بانک ها ، سوپر مارکت ها ، معابر و نیز شکل گیری نیروی انتظامی آغاز شد . سال های 1830 و 1840 ، سال های گسترش شهر بود و مهاجران بیشتری از انگلستان و ایرلند به این شهر وارد شدند . در 20 جولای ( تیر ) 1842 ، شهرداری جان هاسکینگ ( John Hosking ) این شهر را به عنوان اولین شهر استرالیا به ثبت رساند . در سال 1851 به دنبال شروع اولین تب طلا ( Gold Rush ) سیل ورود مهاجران به سیدنی از سراسر دنیا آغاز شد که توسعه بیشتر شهر را نیز به دنبال داشت . در اواخر قرن 19 این شهر به خطوط تراموای بخار و قطار مجهز شد و در ابتدای قرن بیستم جمعیت آن به یک میلیون نفر رسید . در این زمان اوضاع وخیم اقتصادی دنیا ، به عنوان یکی از عواقب جنگ دوم جهانی ، اقتصاد استرالیا و همچنین سیدنی را نیز تحت تاثیر قرار داد ولی اتمام ساخت لنگر گاه سیدنی در همین دوران ، نشان  دهنده قوت اقتصاد این شهر بود و سیدنی توانست در رقابت همیشگی خود با ملبورن ( Melbourne ) از نظر جمعیت و اقتصاد از این شهر پیشی بگیرد و تبدیل به پرجمعیت ترین و بزرگ ترین شهر استرالیا شود .

اقتصاد سیدنی

سیدنی از نظر اقتصادی اهمیت زیادی دارد ؛ سه چهارم فعالیت اقتصادی ایالت نیو ساوث ولز ، در این شهر صورت می گیرد و بزرگ ترین مراکز مالی کشور ، در این شهر واقع اند . مرکز بورس و سهام استرالیا ( Australian Securities Exchange ) و بانک مرکزی استرالیا ( Reserve Bank of Australia ) و دفاتر مرکزی چهار شرکت از ده شرکت برتر تجاری ، نفتی و مالی استرالیا شامل کالتکس استرالیا ( Caltex Australia ) ، بانک کامن ولث ( Commonwealth Bank ) ، وست پک ( Westpac ) و وول ورثز ( Wool Worths ) در این شهر قرار دارند .

مرکز بورس و سهام استرالیاصنعت گردشگری نقش مهمی در اقتصاد شهر سیدنی دارد . در سال 2008 ، حدود 7/2 میلیون گردشگر بین المللی و 5/7 میلیون گردشگر محلی ، از این شهر دیدن کرده اند و این مساله میلیون ها دلار به اقتصاد این شهر کمک کرده است .

شهر سیدنی یکی از بندرگاه های مهم مبادله کالاهای وارداتی و صادراتی است . محصولاتی از قبیل گندم ، پشم و گوشت از طریق بنادر سیدنی صادر می شوند .

حمل و نقل

ماشین های سواری ، مهم ترین وسیله حمل و نقل در سیدنی هستند ؛ به همین دلیل ، شبکه جاده ای گسترده ای در داخل و اطراف شهر وجود دارد .تاکسی ، اتوبوس ، قطار و قایق… از دیگر وسایل حمل و نقل این شهر هستند .

شهر سیدنی یازده خط آهن دارد . قطار سیدنی ، متعلق به شرکت ایالتی قطار شهری ( City Rail ) نیو ساوث ولز است . از سال 1997 ، یک خط مونوریل از مرکز این شهر به سمت غرب احداث شد و در حال حاضر نیز برنامه های مختلفی برای توسعه خطوط آهن در شهر در دست اقدام است . بخش دیگری از حمل و نقل شهر توسط تراموا انجام می شود . تراموا در سیدنی ، یکی از قدیمی ترین ها در استرالیا و دومین تراموای بزرگ در میان کشورهای مشترک المنافع ، بعد از لندن ، و یکی از بزرگ ترین ها در دنیا است .

فرودگاه بین المللی کینگزفورد اسمیت ( Kingsford Smith Airport ) یا فرودگاه سیدنی ( Sydney Airport ) ، یکی از قدیمی ترین فرودگاه های جهان و پر رفت و آمد ترین فرودگاه در استرالیاست . و با جابجایی بیش از 4/33 میلیون مسافر در طی 287.741 هزار پرواز در سال 2009 ، بیست و هشتمین فرودگاه پر رفت و آمد جهان بوده است . این فرودگاه همچنین مرکز اصلی پروازهای خط هوایی کانتاس ( Qantas Airways Limited ) ( هواپیمایی ملی و بزرگ ترین شرکت هواپیمایی استرالیا )  بکس تاون ( Bankstown Airport ) دومین فرودگاه شهر سیدنی است  که برای انجام پروازهای شخصی از آن استفاده می شود .