دهلی

دهلی – شهر بدون دودکش

مورخان معتقدند دهلی همان شهری است که در حماسه مهابهارات به اسم ایندرابراستا از آن نام برده اند. در قرن دوازدهم ، دهلی تخت سلطه و نفوذ راجپوت ها بود. آخرین پادشاه هند که بر دهلی فرمانروایی کرد ، پریت وی راج نام داشت که در سال 1192 در نبرد بین هندو ها و مسلمین مهاجر کشته شد. از آن زمان به بعد تا زمان تسطل انگلیس بر هند ، دهلی تحت نفوذ و سلطه مسلمانان بود و آثار با عظمتی که هم اکنون در دهلی دبده می شود ، از زمان فرمانروایی مسلمانان باقی مانده است.

دهلی به دو قسمت دهلی جدید و دهلی قدیم تقسیم می شده است. چاندنی چوک که خیابان اصلی دهلی قدیم است و در عین حال که بسیار تماشایی است ، فوق العاده کثیف و دود آلود و پرجمعیت است. علت دود آلود بودن چاندنی چوک ، آن است که آشپزخانه ها و رستوران های این منطقه دودکش ندارند. این خیابان ، مناظر تماشایی بسیاز زیاد دارد که از میان آنها می توان به ادویه فروشی ها اشاره کرد. تعداد گاو هایی که آزادانه در این خیابان رفت و آمد می کنند ، گاهی حتی از تعداد عابران بیشتر می شود و عجیب این است که این گاوها مقررات عبور و مرور را به نحو احسنت رعایت می کنند و هرگز صدمه ای به عابران نمی رسانند. بزرگترین مسجد جهان در نزدیگی همین خیابان قرار گرفته و لال قلعه یا دژ قرمز – که در دوران فرمانروایی مغول های گورکانی ، قصر بود – نیز رو به روی همین خیابان است.

از دیگر جاهای دیدنی این شهر ، رصد خانه جنترمنتر ، معبد بیرلا ، میدان کنات ، باغ وحش ، پراناقلعه ، آرامگاه همایون ، معبد شری لکشمی ناراین ، مزار نظام الدین ، مسجد قوت الاسلام ، بنای پارلمان ، دروازه ی هند ، باغ های مغول ، پارک بودا جایانتی ، کوینزگاردنز ، باغ های قدیسه و باغ های روشن آرا است.

 

حتما بخوانید : معرفی شهر ها و کشور ها – سیدنی ، مرکز ایالت نیو ساوث ولز

 

دهلی نو 

دهلی نو با 14850 کیلومتر مربع مساحت در شمال هند و در ساحل غربی رودخانه ی یامونا در جنوب دهلی قرار گرفته است. این شهر پایتخت هند ، مرکز سیاسی و مرکز شبکه حمل و نقل آن است. در این شهر حداقل دما در ماه ژانویه ( دی ماه ) ، به 7.3 درجه سانتیگراد و حداکثر دما در ماه می ( خرداد ) به 39.6 درجه سانتیگراد می رسد.

این شهر که به خاطر باغ ها و بناهای تاریخی اش معروف است ، در سال 1921 به عنوان پایتخت هند انتخاب شد. سپس به عنوان دومین کلان شهر شهند با چالش های زیادی روبرو شد که یکی از آنها جمعیت زیاد است. این شهر با 18,686,902 نفر جمعیت در سال 2016 بعد از بمبئی ، دومین شهر پرجمعیت هند است.

شهر دهلی به خاطر بازارهای رنگارانگ ، باغ های با شکوه و بناهای تاریخی زیبایی که دارد بی نظیر است. ساختمان پارلمان ، کاخ مسکونی رئیس جمهور و ساختمات مسجد جاما از نقاط دیدنی این شهر هستند. در این شهر می توان از بهترین موزه ها و گالری های هنری و مراکز فرهنگی بازدید کرد. همچنین برای دیدار مکان های تاریخی و فرهنگی اطرافش شهر ایده آلیست و دلیلش هم وجود جاده ها و مسیرهای هوایی خوب برای رفتن به این اماکن است.