دریاچه برلی گریفین

دریاچه برلی گریفین و پارک های کانبرا

شهر کانبرا با زمین های سرسبز و جنگل های اکالیپتوس احاطه شده است . داخل شهر نیز ، پارک ها و دیدنی های طبیعی زیادی وجود دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

دریاچه برلی گریفین ( Burley Griffin )

دریاچه برلی گریفیندریاچه ای مصنوعی در مرکز کانبراست که بعد از سد زدن بر روی رودخانه مولونگلو در سال 1964 آبگیری شد . نام این دریاچه از نام طراح آمریکایی این شهر ، والتر برلی گریفین گرفته شده است . در اطراف این دریاچه ، پارک هایی قرار دارند که از محبوب ترین اماکن تفریحی شهر هستند ، شامل :

( Commonwealth Park )

پارک کامن ولث

پارکی است به وسعت حدود 34 هکتار در شمال دریاچه . جشنواره بهاری سالانه فلوریاد ( Floriade ) در این پارک برگزار می شود . تالاب های کوچک و مسیر ویژه دوچرخه سواری و پیاده روی این پارک ، برای گردشگران و مردم منطقه ، جاذبه فراوانی دارد .

از دیدنی های آن می توان موارد زیر را نام برد :

میله پرچم ( Flagpole )

میله پرچم میله ای چوبی به ارتفاع 39 متر ، که 3 متر آن در زمین است ، و از چوپ کاج مخصوص ایالت بریتیش کلمبیای کانادا ساخته شده . این میله هدیه ای از طرف ملت کانادا به استرالیا است که هر سال در روز ملی کانادا ( اول جولای ) ، پرچم کانادا بر آن افراشته می شود .

بنای یادبود کاپیتان کوک ( Captain James Cook Memorial Globe and water jet )

بنای یادبود کاپیتان کوک

شامل مدلی از کره زمین است که با نصف النهارها و مدارهای آن ساخه شده روی این کره ، مسیر حرکت کوک در سه سفر اکتشافی اش با رشته های سیم مسی مشخص شده است ؛ و یک فواره ( Water jet ) که آب را تا ارتفاع 147 متر به بالا پرت می کند .

 

پارک کینگز ( Kings Park )

kings-parkاین پارک در غرب پارک کامن ولث واقع شده است . جزیره آسپین ( Aspin ) ، جزیره ای مصنوعی در میان دریاچه برلی گریفین که به وسیله یک پل به پارک کینگز متصل شده است ، این جزیره ، محل قرار گرفتن ساز کاریلون ملی ( National Carillon ) استرالیا است . این کاریلون – سازی متشکل از چند ناقوس – هدیه ای از طرف دولت انگلستان به مناسبت جشن پنجاه سالگی شهر کانبرا است و ساخت بنای آن به شکل یک برج سفید با 50 متر ارتفاع ، توسط مهندسین استرالیایی انجام شده است . خوشایند ترین صدای این ساز در فاصله حدود صد متری از آن ، در پارک کینگز شنیده می شود .

پارک وستون ( Weston Park )

weston-parkپارکی در غرب دریاچه که به شکل یک شبه جزیره طراحی شده و با امکانات مناسبی که برای تفریح کودکان در آن در نظر گرفته شده ، یکی از بهترین اماکن تفریحات خانوادگی شهر است . این پارک به یاد چارلز وستون ( Charles Weston ) ، گیاه شناس و مسئول طراحی فضای سبز شهر کانبرا ، نام گذاری شده است . بنای یادبود کشته شدگان حادثه سیو ایکس ( SIEV X ) ، حادثه ای که در آن تعداد 353 نفر از مهاجران غیر قانونی که از اندونزی در یک قایق ماهی گیری به استرالیا مهاجرت می کردند غرق شدند ، نیز در این پارک قرار دارد . این بنا شامل 353 ستون سفید رنگ است که نام قربانیان حادثه بر روی آن ها نوشته شده ، لازم به ذکر است که این بنا را دولت استرالیا به دلایل سیاسی به رسمیت نشناخته است .

( Lennox Gardens )

parkدر ضلع جنوبی دریاچه قرار دارد و قبل از آبگیری دریاچه ، قسمتی از یک زمین گلف بزرگ بوده که زیر آب رفته است . فانوس سنگی کازوگا ( Kusuga ) ، اهدایی شهر نارا ( Nara ) – شهر خواهر کابرا در ژاپن – و پارک نارا از دیدنی های این پارک هستند .

باغ وحش و آکواریوم ملی ( National Zoo and Aquarium )

باغ وحش و آکواریوم ملی

در غرب دریاچه قرار دارد و تنها باغ وحش و آکواریوم توام در استرالیا است . انواع حیوانات بومی استرالیا و انواع گربه سانان بزرگ ، مانند گونه جدید تایگون ( Tigon ) و شیرسفید و همینطور حیواناتی از سراسر دنیا در آن نگهداری می شوند . این مرکز به طور خصوصی اداره می شود .

کوه سیاه ( Black Mountain )

black-mountainدر شمال دریاچه برلی گریفین واقع شده و قله آن حدود 812 متر ارتفاع دارد . این کوه به صورت یک پارک ملی حفاظت شده ، پناهگاهی برای انواع گیاهان و حیات وحش منطقه است . برج کوه سیاه که در نزدیکی قله این کوه ساخته شده ، یکی از دیدنی های مشهور شهر کانبرا است .

 

حتما بخوانید : معرفی کشورها و شهرها – ملبورن دومین شهر پر جمعیت استرالیا

 

باغ گیاه شناسی ملی ( National Botanic Gardens )

national-botanic-gardensبزرگ ترین و کامل ترین مکان حفظ و نگهداری گیاهان بومی استرالیا است و زیر نظر سازمان منابع طبیعی این کشور اداره می شود . در این باغ ، بیشتر از 5.500 گونه گیاهی نگهداری می شوند که از میان آن ها می توان از انواع اکالیپتوس و گیاهان جنگل های بارانی ، خاص شرق استرالیا ، نام برد . این باغ ، یک مکان تحقیقاتی نیز هست و هرباریوم ( Herbarium ) ( مرکز علمی گیاه شناسی ) و کتابخانه وسیع آن ، اطلاعات مفیدی را در اختیار علاقه مندان و محققین قرار می دهد .

پارک طبیعی کانبرا ( Canberra Nature Park )

پارک طبیعی کانبرااین پارک محدوده ای وسیع شامل 30 منطقه حفاظت شده جدا از هم را شامل می شود . مانند تپه ها و کوه هایی که در داخل و اطراف شهر قرار گرفته اند . واقع شدن این مناطق در محدوده شهری ، قسمتی از نقشه طراحی شده توسط گریفین بوده و اکنون بخش هایی از آن به طور کامل در قسمت مسکونی شهر قرار گرفته اند . پیاده روی و ورزش در قسمت هایی از این پارک ها آزاد است ، ولی امکان استفاده از وسایل نقلیه در آن ها وجود ندارد .

سیتی هیل ( City Hill )

این تپه در یکی از راس های مثلث پارلمان – درنقشه شهری برلی گریفین – قرار دارد و طراحی فضای سبز آن در سال 1921 توسط چارلز وستون انجام شده است . در مرکز تپه ، پرچم استرالیا قرار دارد و اطراف آن ردیف هایی از درختان کاج و سروناز کاشته شده اند . قرار گرفتن شش خیابان اصلی شهر ، و میدان ورنون ( Vernon ) در اطراف این تپه ، باعث دور افتادن آن از مناطق تجاری و عمومی شهر شده است .

پارک گلب ( Gleb Park )

پارک گلبقسمتی از یک زمین وقفی است که در اوایل دهه 1840 توسط رابرت کمپل ( Robert Campbell ) یکی از شخصیت های سیاسی و تجاری معروف استرالیا ، در اختیار کلیسای آنگلیکان قرار گرفت . این پارک در شرق قرار دارد و با درختان برگ ریز خود ، به خصوص در فصل پاییز منظره زیبایی به شهر داده است .

پارک صلح ( Peace Park )

در میان دریاچه گریفین و کتابخانه ملی قرار دارد و در سال 1986 ساخته شده . بر روی زمین این پارک ، صفحه ای سنگی از جنس سنگ گرانیت با علامت شاخه زیتون ، به نشانه صلح ، قرار دارد و در اصراف آن کلمه صلح به زبان های مختلف نوشته شده است .

 

باغ های ملی رز ( National Rose Gardens )

national-rose-gardensاین باغ ها در گذشته فضای سبز ساختمان قدیمی پارلمان را تشکیل می داده اند ( که در سال 1988 به مکان جدید خود منتقل شد ) و اکنون به صورت یک پارک عمومی درآمده اند . این مکان در فهرست میراث ملی استرالیا قرار دارد .

پارک تلوپه آ ( Telopea Park )

یکی از قدیمی ترین پارک های شهر است و طراحی و ساخت آن در زمان گریفین انجام شده است . این پارک نام خود را از گل تلوپه آ یا واراتا ( Waratah ) که نشان ایالت نیو ساوث ولز است ، گرفته و با امکاناتی مانند باربکیو و وسایل مناسب برای بازی کودکان ، یکی از معروف ترین پارک های شهر است . در جنوب این پارک استادیوم مانوکا قرار دارد .

پارک آبی بیگ اسپلش ( Big Splash WaterPark )

big-splash-waterpark

تنها پارک آبی شهر است و با انواع تفریحات آبی خود مانند سرسره و استخر برای سنین مختلف ، مکان مناسبی برای کودکان و بزرگ سالان است .