ترکیه چهار راه فرهنگ

ترکیه – چهار راه فرهنگ

ترکیه بیش از سه هزار سال محل برخورد فرهنگ ها بوده است ، گاهی این برخوردها کشمکش هایی خشونت آمیز برای تحاصب قدرت بوده اند ، اما سرانجام همین برخوردها موجب پدید آیی جامعه ای متلاطم و متکثر همراه با برخی از شگفت انگیز ترین جلوه های تاریخی و باستان شناسی در جهان شدند

مردم ترکیه کشور خود را (( سرزمین تمدن ها )) می نامند. این کشور در جایی واقع شده که قاره های اروپا ، آسیا و آفریقا در آن جا بیش از هر جای دیگر به هم نزدیکند ، به همین سبب ترکیه شاهد امواج پی در پی مهاجرت و مهاجران بوده است. این کشور مسیر طبیعی رفت و آمد بازرگانان بود ، و به همین علت دسترسی به این کشور برای مهاجمان نیز آسان بود ، شهر های ترکیه به ترتیب از سوی ایرانی ها ، مقدونی ها ، رومی ها ، سلجوقی ها ، مغول ها و عثمانی ها ویزان شدند. دانا فیکارس و مایکل پلز نویسندگان کتاب راهنمای می نویسند : (( اگر در مدرسه یاد گرفتیم که تاریخ تقریبا از مصر و هلال خصیب آغاز شده فقط به این سبب است که باستان شناسان تصادفا بررسی های خود را ابتدا از این سرزمین ها آغاز کرده اند. کوه ها و دشت های آناتولی نیز می توانند یکی از مهد های تمدن به شما آیند.

در قرن شانزدهم ترکیه مرکز یکی از بزرگترین انپراتوری های جهان بود . سلاطین عثمانی فرمانروای سرزمین هایی بودند که تا شمال شرقی اروپا ، غرب آسیا و شمال آفریقا گسترش داشت. آنان اسلام را برای میلیون ها نفر به ارمغان بردند و شیوه شکوهمند زندگی آنان موجب شد تا امپراتوری عثمانی در لروپا بسیار پر صلابت جلوه کند. اما با گذشت زمان امپراتوری عثمانی ضعیف شد و محدوده قلمرو آن کاهش یافت. در آغاز قرن بیستم قدرت های اروپایی آماده تسلط بر ترکیه و تجزیه آن بودند.

حتما بخوانید : معرفی شهر ها و کشور ها – استانبول بزرگترین شهر ترکیه

اما ترک ها برنامه های دیگری نیز داشتند. مصطفی کمال ، دور اندیش بزرگ ترکیه ، این برنامه ها را هدایت می کرد. ترکیه خواهان دستیابی به جایگاه واقعی خود در دنیای نوین بود. یک دگرگونی شگرف نیز در این کشور رخ داد. به دنبال این دگرگونی جامعه سنتی و خاورمیانه ای ترکیه که یک دیکتاتور بر آن حکومت می کرد و قوانین اسلام در آن اجرا می شد به خکومت دموکراتیم و سکولار به شیوه غربی تبدیل شد. در طول یک دهه ترکیه کاملا دگرگون شده ، اما متاسفانه ترکیه نتوانست به رشد خود ادامه دهد. دانشکاه های ترکیه نمی توانستند به اندازه کافی معمار و مهندس تربیت کنند. کشاورزان خرده پا زمین های خود را فروختند و در جستجوی کار راهی شهر ها شدند. فقرا از ثروتمندان بیزار بودند و مسلمانان متعصب از قوانین دولت علیه دین تنفر داشتند. گاهی اعتراض ها به شورش می انجامید

امروز و فردای ترکیه

در سال های اخیر اوضاع کشور ترکیه ثبات یافته است. این کشور می کوشد به کشوری مدرن و برخوردار از اقتصاد تبدیل شود. اما برای جبران عقب ماندگی خود نسبت به همسایگان اروپایی هنوز با مشکلات زیادی روبروست.

در مناطق دور افتاده ، شیوه زندگی مردم درست مانند نیاکانشان است. کلبه های محقر ، گاری هایی که با استفاده از اسب حرکت می کنند و چوپانان سرگردان هنوز هم در این مناطق دیده می شوند. اما شهر های امروزی نوین دارای ساختمان های اداری ، آپارتمان ها و حومه مجلل هستند. در شهر ها حوانان به تحصیل در رشته های بازرگانی ، پزشکی و مهندسی مشغول اند. هنر ، موسیقی و ادبیات اغلب آمیزه ای از سنت های کهن و ابداعات نوین است.

کشور ترکیه پیشینه فرهنگی اسلامی و خاورمیانه ای است. اما این کشور به اروپا مانند الگوی خود برای پیشرفت اقتصادی نگریسته است. در زندگی امروز ترکیه پیشرفت های نوین سیاسی ، علمی و اقتصادی بر بنیادهای سنتی فرهنگ و مذهب این کشور غلبه کرده اند. بیشتر ترک ها خواهان پیوستن به دنیای نوین بدون از دست دادن میراث بی نظیر خود هستند. اگر ترکیه موفق شود در میان کشورها جهان به جایگاهی قدرتمند دست یابد ، می تواند موقعیت خود را به عنوان چهار راه محل برخورد فرهنگ ها حفظ کند ، تداوم بخشد و مانند پلی فاصله میان کشور ها و فرهنگ های اروپایی را با کشور ها و فرهنگ های خاورمیانه ای از میان بردارد.