استانبول بزرگترین شهر ترکیه

استانبول بزرگترین شهر ترکیه

بزرگ ترین شهر ترکیه ، استانبول ، از موقعیت خود در دریای مرمره بهره برداری می کند . استانبول نیر مانند ترکیه در دو قاره اروپا وآسیا قرار دارد . آب این شهر را به سه ناحیه استامبول ، بی اوغلو و اسکودار تقسیم می کند. استامبول که قدیمی ترین بخش شهر است ، در ساحل اروپایی ترکیه قرار دارد . آب از سه جهت این بخش را در بر گرفته است و بنابراین دفاع از این شبه جزیره تپه ای به آسانی انجام می شده است . استامبول دارای بندرگاهی طبیعی و امن ، زمین هایی حاصلخیز و آب و هوایی ملایم است .

به همین دلایل استامبول پایتخت سه امپراتوری پیاپی روم ، بیزانس و عثمانی بوده . بیش از 120 امپراتور و سلطان در دوره ای نزدیک به هزار و ششصد سال از این شهر بر سرزمین های زیر سلطه خود حکومت میکردند . این شهر که در اصل بیزانتیوم نام داشت در سال 330 پس از میلاد به قسطنطنیه تغییر نام یافت و پس از سال 1453 میلادی استانبول نامیده شد . ریشه استانبول عبارتی  یونانی به معنی ( به سوی شهر ) است . استانبول هنوز هم صدها اثر تاریخی از جمله موزاییک های رومی ، کلیسا های بیرانسی و مساجد عثمانی را حفظ کرده است .این آثار تاریخی نشانگر تمدن هایی هستند که استانبول را خانه خود نامیده بودند .

 

حتما بخوانید : معرفی شهرها و کشورها – مالزی – اتحاد ۹ جزیره

 

این شهر در دوران حکومت امپراتوری عثمانی گسترش یافت و در نزدیکی سواحل خانه هایی بنا شد . خلیج بلندی ، که شاخ طلایی نام دارد ، استانبول را از بی اوغلو جدا می کند . بی اوغلو ناحیه ای است که دفاتر ، فروشگاه ها و حومه شهر را در خود جای داده است . ناحیه سوم یعنی اسکودار ، در آن سوی تنگه بوسفور و در ساحل آسیایی قرار گرفته است . در این ناحیه ساختمان های جدید و صنایع جای گرفته اند . پل ها و کشتی های حمل مسافر و کالاها امروزه این سه ناحیه را با یکدیگر مرتبط می کنند . گرچه استانبول دیگر پایتخت ترکیه نیست اما این شهر با حداقل هفت میلیون نفر جمعیت ، مرکز اقتصادی و اجتماعی ترکیه باقی مانده است .