اماکن دیدنی کانبرا ساختمان شاین دم

اماکن دیدنی کانبرا – استرالیا

برج کوه سیاه ( Black Mountain Tower )

برج کوه سیاه

این برج با نام های برج تلستر ( Telstra ) و تله کام نیز شناخته می شود و یک برج مخابراتی است که بر روی قله کوه سیاه ساخته شده و با حدود 195 متر ارتفاع ، یکی از دیدنی های معروف شهر نیز هست . عرشه مشاهده چشم انداز شهر و رستوران گردان این برج طرفداران فراوانی در میان توریست ها دارد و هر سال حدود 6 میلیون بازدیدکننده از آن دیدن می کنند .

ظراب خانه سلطنتی استرالیا ( Royal Australian Mint )

ظراب خانه سلطنتی استرالیا

در سال 1965 ، به عنوان اولین محل ضرب سکه در استرالیا که به طور مستقل از ضراب خانه سلطنتی لندن فعالت می کرد ، افتتاح شد . این ضراب خانه ، در حال حاظر دارای یک موزه سکه نیز هست که بازدیدکنندگان آن می توانند مراحل ضرب سکه را مشاهده و در صورت تمایل سکه نیز ضرب کنند . در این ضراب خانه ، سکه های طلا و مدال های مورد استفاده در ارتش نیز ضرب می شود . مدال های بازی های المپیک تابستانی سال 2000 نیز ، در این مکان و ضراب خانه شهر پرث ، ضرب شده اند .

ساختمان قدیمی مجلس ( Old Parliament House )

ساختمان قدیمی مجلس

این ساختمان که در راس مثلث پارلمانی ، در نقشه گریفین ، قرار دارد به مدت پنجاه سال 1988 – 1927 ، محل  برگزاری جلسات نخست وزیر و نمایندگان مجلس استرالیا بوده است . از آنجایی که ، ابتدا این ساختمان به عنوان مکانی موقت در نظر گرفته شده بود ، در هنگام ساخت در معماری آن از سبکی ساده استفاده شد ولی همین سادگی و سفیدی رنگ نمای آن ، باعث شده به یکی از زیبائی های شهر کانبرا تبدیل شود . این ساختمان ، اکنون به موزه دموکراسی ( Museum of Australian Democracy ) تبدیل شده و باغ های گل رز در اطراف آن نیز ، با نام باغ ملی رز ( National Rose Garden ) به صورت یک پارک عمومی درآمده است .

ساختمان مجلس ( Parliament House )

ساختمان مجلس

محل برگزاری جلسات مجلس استرالیا است و در سال 1988 توسط ملکه الیزابت دوم افتتاح شد . این ساختمان ، بر روی کاپیتال هیل ( Capital Hill ) و در میان محوطه ای با وسعت 32 هکتار و به شکل دو بوم رنگ ، سلاح سنتی بومیان استرالیا ، قرار گرفته و با هزینه ای حدود 1/1 میلیارد دلار استرالیا ، در زمان خود ، گران ترین ساختمان در نیمکره جنوبی به شمار می رفت . نمای خارجی این ساختمان نیز ، از سنگ سفید ساخته شده و دارای 4.700 اتاق و 2.416 زنگ اخبار ، برای احضار نمایندگان به صحن مجلس ، است . میله پرچم روی بام ساختمان مجلس ، بسیار چشمگیر است و با ارتفاع 81 متر ، به راحتی از مسافت دور نیز قابل تشخیص می باشد .

ساختمان ادموند بارتون ( Edmund Barton Building )

ساختمان ادموند بارتون

یک ساختمان اداری است که در سال 1974 – 1970 توسط هری سیلدر ( Harry Siedler ) ، یکی از پیشگامان معماری مدرن در استرالیا ، طراحی و ساخته و به نام اولین نخست وزیر استرالیا نام گذاری شده است . این بنا به عنوان نمادی از هنر معماری بین المللی در اواخر قرن بیستم ، در سال 2005 در ردیف میراث ملی استرالیا قرار گرفت .

ساختمان دولت ( Government House )

ساختمان دولت

اقامتگاه رسمی فرماندار کل استرالیا است که در جنوب غربی کانبرا ، منطقه یاراملا ( Yarralumla ) در میان باغی به وسعت 54 هکتار قرار گرفته است . این منطقه ، گران ترین بخش مسکونی شهر است و تعدادی از سفارت خانه ها نیز در آن قرار دارند . ساختمان اولیه این بنا متعلق به فردریک کمپل ( Frederick Campbell ) بوده که در سال های 1891 – 1890 ساخته شده است . در طی سال های بعدی تا اواخر دهه 1940 تغییرات زیادی در این بنا انجام گرفت و نمای بیرونی آن با رنگ کرم روشن و بام آن بارنگ سبز پوشانده شد . در ورودی محوطه باغ ، دروازه ای بزرگ قرار دارد که با نشان های سلطنتی و نشان استرالیا پوشانده شده ، در تالارهای مختلف آن نیز ، آثار هنری فراوانی از بومیان و هنرمندان استرالیایی قرار دارند .

ساختمان شاین دم ( Shine Dome )

ساختمان شاین دم

این ساختمان که متعلق به آکادمی علوم استرالیا ( Australian Academy of Science ) است با معماری گنبدی شکل و زیبای خود ، یکی از دیدنی های شهر نیز هست . گنبد این بنا ، از بتن یکپارچه ساخته شده و در داخل نیز ، بر هیچ پایه ای استوار نیست .

 

حتما بخوانید : اماکن دیدنی و گردشگری – پنج جاذبه گردشگری روسیه

 

بنای یادبود جنگ ( War Memorial )

بنای یادبود جنگ

این بنا ، که یکی از مهم ترین باهای یادبود در دنیا است . در سال 1941 به عنوان بزرگداشت اعضای نیروهای مسلح که در جنگ های استرالیا شرکت کرده و یا کشته شده اند ، ساخته شد و شامل سه بخش است : تالار یادبود و مقبره سربازان گمنام ، به عنوان ساختمان مرکزی با بامی گنبدی شکل ، موزه جنگ و مرکز اسناد و تحقیقات .

بنای یادبود آمریکا ( Australian – American Memorial )

بنای یادبود آمریکا

بر روی راسل هیل ( Russell Hill ) ، در حومه شهر ، قرار دارد و پس از پایان جنگ جهانی دوم به عنوان قدردانی از کمک های کشور آمریکا در جریان جنگ به این کشور ، و با استفاده از کمک های مالی مردم ، ساخته شده است . این بنا به شکل یک ستون هشت وجهی توخالی از جنس فولاد و با روکشی از آلومینیوم سندبلاست شده ، ساخته شده و در سال 1953 با حضور ملکه الیزابت دوم طی مراسمی رونمایی از آن انجام گردید . این ستون حدود 78 متر ارتفاع دارد و بر بالای آن ، یک کره و مجسمه عقاب  از جنس برنز قرار گرفته است . پایه ستون در یک حوض آب فرو رفته و صفحه ای برنزی به عنوان مکان قراردادن حلقه های گل در مراسم رسمی ، در پای آن قرار دارد .

بنای یادبود ای سی تی ( ACT Memorial )

بنای یادبود ای سی تیبنایی است که به یاد مردان و زنانی که از طرف کشور استرالیا در جنگ ها و فعالیت های صلح طلبانه در سراسر دنیا شرکت کرده اند ، ساخته شده . این بنا در میدان لندن قرار دارد و به شکل یک کره زمین ، از جنس شیشه و در پر فولادی در دو سمت آن طراحی شده است . آدرس یک وب سایت نیز ، بر روی یکی از پرها حک شده که نام و سوابق این افراد را در اختیار علاقه مندان قرار می دهد .

کلبه بلاندل (Blundell’s Cottage  )

کلبه بلاندل

کلبه سنگی با پنج اتاق است که در سال 1858 در ساحل دریاچه برلی گیرفین برای زندگی کشاورز مزرعه جورج کمپل ساخته شده است و اکنون به عنوان موزه ، در معرض دید عموم قرار دارد .