آشنایی با هند

آشنایی با هند

هند یا بهارات از جمله کشورهای پر جاذبه ای است که توجه مردم جهان به ویژه ایرانیان را به خود جلب کرده است. نگاه ایرانیان به هند که به کشور هفتاد و دو ملت شهرت یافته است متفاوت از دیگران است و ریشه در روابط تنگاتنگ تاریخی – فرهنگی این دو کشور دارد . ایرانیان سال های متمادی در مدیریت این کشور در کنار سلاطین و حمکرانان هند نقش بسزایی داشته اند که تاریخ گواه آن است.

به دلایل مختلف از جمله قرابت فرهنگی ، ایرانیان بسیازی به هند مهاجرت کرده اند از جمله برخی شاعران.صفوی که سبک هندی را در شعر پارسی بنیان نهادند زبان فارسی یکی از زبان های متداول هند بوده و تاثیر آن امروزه به صورت برگزاری شب شعر فارسی در ایالات شمالی و حتی مرکزی مشهود است. زبان فارسی در برخی دانشگاه های این ایالات دارای کرسی و تدریس است و مورد استقبال نیز قرار گرفته است.

از دید هنری نیر ” تاج محل ” معروف ترین و زیباترین بنای هند نشان از معماری ایرانی دارد.

 

حتما بخوانید : معرفی شهر ها و کشور ها – دهلی شهر بدون دودکش

 

تنوع فرهنگی در این کشور باستانی و بسیار غنی را در هیچ کشوری در جهان نمی توان مشاهده کرد. به طور مثال در هند سیزده زبان رسمی و ده ها زبان غیر زسمی رایج استّ تنوع ادیان نیز در هند زبان زد خاص و عام است. مسلمانان هند که تقریبا 12 درصد جمعیت آن را تشگیل می دهند آزادانه مراسم خود را برگزار می کنند . دو کشور مسلمان پاکستان و بنگلادش در زمان استقلال هند از استعمار انگلستان از آن جدا شدند با این وجود هند هند اکنون سومین کشور پرجمعیت جهان از نظر تعداد شهروند مسلمان است

تنوع آب و هوایی این کشور پهناور نیز بسیار زیاد است. در شمال هند رشته کوه هیمالیا که مرتفع ترین رشته کوه جهان است قرار دارد که در. تمام سال پوشیده ار برف است. هیمالیا سرچشمه رودخانه های بزرگی چون گنگ ، براهماپوترا ، یامونا ، پنجاب و ده ها رود دیگر است. جنوب هند آب و هوایی استوایی دارد. گرمای شدید در برخی مواقع سبب تلفات نیز می شود. در صحرای ” تار ” در غرب بارندگی بسیار محدود است اما در شمال شرق سالانه چند هزار میلیمتر باران می بارد. تامین غذای یک میلیارد و یکصد میلیون نفری هند و صادرات برخی اقلام کشاورزی از معجزاتی است که کشاورزان هند به کمک رودخانه های پر آب و مدیریت صحیح محقق کرده اند. از نظر سیاسی نیز تاریخ این کشور پر چاذبه استو مردم هند مبارزاتی استقلال طلبانه را به رهبری گاندی پشت سر گذاشتتند که به رهایی این کشور از استعمار انگلیس در سال 1947 منجر شد و نقطه آغازین بود که این کشور در ابعاد مختلف پیشرفت کند. به گونه ای که در راس کشور های دموکراتیک قرار گیرد و از نظر اقتصادی سومین تولید ناخالص جهانی را به خود اختصاص دهد و در بسیازی از صنایع رشد چشمگیری داشته باشد.