پرچم استرالیا و زبان و خط استرالیا

زبان ، خط و پرچم استرالیا

پرچم استرالیا

پرچم استرالیا در سال 1901 همزمان با استقلال این کشور از بریتانیا طراحی و تصویب شد . بطور رسمی مشخصات پرچم  استرالیا (پرچم کنونی) در سال 1954 به تصویب مقام های استرالیایی و نیز ملکه الیزابت رسید . پرچم استرالیا به شکل یک مستطیل آبی رنگ است که در گوشه سمت چپ ، بالای آن ، پرچم انگلستان است ؛ یک ستاره سفید بزرگ در پایین پرچم انگلستان و پنج ستاره سفید کوچک در سمت راست پرچم است .
وجود پرچم انگلستان در این پرچم ، نماد حکومت انگلستان است که زمانی استرالیا ، مستعمره آن بوده است . وجود ستاره بزرگ هفت گوشه ، زیر مستطیل ، که شش گوشه آن به شش ایالت و یک گوشه آن به قلمروهای درونی و بیرونی اشاره دارد ، نماد استقلال استرالیاست . وجود پنج ستاره دیگر ( که جز یکی از آن ها که پنج گوشه است ، بقیه شش گوشه اند ) اشاره به ستاره های درخشان نیم کره جنوبی است . رنگ آبی زمینه پرچم اشاه به جزیره بودن این کشور دارد .

زبان و خط استرالیا

زبان رسمی استرالیا ، انگلیسی با لهجه استرالیایی است که برخی واژه های بومیان استرالیایی در آن وارد شده است . قبل از ورود اروپاییان به این کشور ، مردم بومی به دویست تا 250 زبان مجزا صحبت می کرده اند و مهمترین گروه زبانی بومیان استرالیا پامانیونگایی ( Pamanyungan ) بوده که در اکثر شهرهای این کشور ، به آن صحبت می کرده اند . زبان انگلیسی که در استرالیا به کار می رود ، با آنچه در انگلستان رایج است ، کمی فرق می کند ؛ برای مثال ، به استرالیا ( Aussy ) و به مهد کودک ( Kindy ) ، می گویند .
اختلاف لهجه در مناطق مختلف استرالیا نامحسوس است . تفاوت لهجه های استرالیایی در مناطق دورافتاده کشور نسبت به شهرنشینان طبقه متوسط – که بسیاری از آن ها اجداد بریتانیایی دارند – بیشتر است .
انگلیسی استرالیایی ، شبیه به انگلیسی بریتانیایی با گویش های محلی خاص استرالیا است که استراین ( Strine ) نامیده می شود . استراین بدیع ترین شکل زبان در استرالیا و پر از اختصار ، پیچاندن لغات ، اغراق و اصطلاحات عامیانه است . از لحاظ تعداد سخن گویان ، این کشور ، چهارمین کشور انگلیسی زبان جهان بعد از آمریکا ، انگلیستان و کاناداست .
معمول است که می گویند استرالیایی ها نمی توانند تصمیم بگیرند که از املای آمریکایی استفاده کنند یا بریتانیایی ؛ در نتیجه در مکاتبات آن ها غلط املایی فراوان است . امروزه در استرالیا تلاش زیادی برای احیای زبان محلی صورت می گیرد . به طوری که ، در مدارس مخصوص غیر بومیان ، زبان انگلیسی بعد از زبان اصلی استرالیایی آموزش داده می شود .
زبان های ساکنان محلی
تاریخ فرهنگی جامعه بومیان استرالیا به هفتاد هزار سال قبل از عصر یخ بندان بر میگردد . هنگام ورود اولین کاروان مهاجران در سال 1788 به استرالیا ، حدود 250 نوع زبان در این کشور وجود داشته که شامل تقریبا هفتصد لهجه مختلف بوده است . از آن زبان ها امروزه فقط حدود بیست زبان باقی مانده است که در مدارس آموزش داده می شود .