راهنمای سفر به چیانگ مای

معرفی و راهنمای سفر به چیانگ مای

چیانگ مای بزرگترین شهر در شمال تایلند و پس از بانکوک و ناکون راچاسیما (Nakhon Ratchasima) سومین شهر بزرگ کشور می باشد. این شهر در جوار رودخانه پینگ واقع شده است، که این رودخانه یکی از شاخه های اصلی رودخانه چائو پرایا (Chao Phraya) در نزدیکی مرکز حوضه رودخانه ای بین کوهایی به ارتفاع 1100 فوت (335 متر) می باشد. این شهر به عنوان مرکز مذهبی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و حمل و نقل در شمال تایلند و بخشی از کشور همسایه، میانمار (برمه) می باشد. با اینکه این شهر پایتخت پادشاهی مستقل می باشد، دارای روابط فرهنگی قوی با لائوس است.

در توافقی در سال 1292 محل اقامت سلطنتی در آن بنا نهاده شد و پس از آن این شهر از سال 1292  پایتخت پادشاهی لانا تایلند بود، تا اینکه در سال 1558 توسط میانمار سقوط کرد. در سال 1774 سیامس پادشاه تاکسین (Taksin) میانمار را ترک کرد، اما چیانگ مای، تا اواخر قرن نوزدهم استقلال خود را از بانکوک حفظ کرد.

راهنمای سفر به چیانگ مایبرخلاف معمول شهر های آسیایی پر جمعیت، چیانگ مای ظاهر یک روستای بزرگ، قانونمند، تمیز، سنتی و تقریبا پر تلاطم را دارد. بخش قدیمی شهر، به ویژه بخش های دیوار کشیده شده قرن هجدهم، که در سواحل غربی رودخانه قرار دارند، دارای مکان های تاریخی از جمله معابد قرن های 13 و 14 می باشد. بخش های مدرن سواحل شرقی رودخانه، منطقه ای بازتر است. دو پل بر روی رودخانه پهن پینگ قرار دارد. چیانگ مای یک مرکز توریستی در حال گسترش و یک استراحات گاه می باشد. کاخ فوپینگ، خانه تابستانی خانواده سلطنتی تایلند در نزدیکی این شهر است.

این شهر به عنوان مرکز صنایع دستی تایلند مشهور است. روستاهای کوچک نزدیک آن صنایع دستی ویژه ای مانند، نقره کاری، حکاکی روی چوب، ساخت سفال، چتر و لاک الکل را دارا می باشند. ابریشم سنتی تایلند در شرق سان کامفنگ (San Kamphaeng) بافته می شود.

حتما بخوانید : معرفی شهر پوکت تایلند

امکانات آموزشی این شهر شامل، موسسه فنی شمال (Northern Technical Institute) (سال تاسیس 1957)، موسسه تکنولوژی کشاورزی مائیجو (Maejo) (سال تاسیس 1934) و دانشگاه چیانگ مای (سال تاسیس 1964) می باشد. موسسات تحت پوشش دانشگاه، مرکز تحقیقات سبطی، مرکز تحقیقات علوم اجتماعی تایلند، مرکز تحقیقات مواد معدنی منطقه ای، مرکز اقتصاد صنعتی تایلند شمالی، مرکز تحقیقات بیماری های کم خونی و سوء تغذیه و پروژه کشت چندگانه هستند.

چیانگ مای پایانه مسیر راه آهن بانکوک به طول 467 مایل (752 کیلومتر) است و از طریق راه های هوایی و جاده ای به جنوب تایلند متصل می شود. این شهر دارای فرودگاه بین المللی است.

راهنمای سفر به چیانگ مایمجموعه معابد Wat Phra That Doi Suthep ، یکی از معروف ترین زیارتگاه های تایلند است. این معبد در ارتفاع 3520 فوتی (1073 متر) در دامنه کوه سوتپ (Suthep) قرار دارد، این کوه یکی از بلندترین قله های تایلند به ارتفاع 5528 فوت (1685 متر) است که در خارج از شهر قرار دارد. پارک ملی دوی پوی (Doi Pui) با مساحتی برابر با 16000 هکتار در اطراف این کوه است. مجمعه صومعه پادشاه خورشید (King Kue-Na) در قرن چهاردهم ساخته شده است، گفته می شود بتکده مخروطی شکل آن از آثار بودا نگهداری می کند.

معابد بسیار دیگری در این شهر وجود دارند. وات پرا سینگ (سال تاسیس 1345) خانه های پرا سینگ (Phra Sing) قابل ستایش ترین تمثیل بودا در شمال است. وات پدی لوانگ (سال تاسیس 1411) منزلگاه بودای زمردی مشهور ونکوک، در قرن های 15 و 16 بوده است.