سفر به پرث

راهنمای سفر به استرالیا – سفر به پرث

سفر به پرث – معرفی پرث

بندر پرث ، در غرب استرالیا ، با مساحت 5386 کیلومتر مربع ، مرکز استرالیای غربی است و میان اقیانوس هند و نواحی پست ساحلی دارلینگ ( Darling Range ) ، در ساحل رودخانه سوان ( Swan ) واقع شده است . نزدیک ترین شهر استرالیا ، با جمعیت بیش از پانصد هزار نفر به پرث ، آدلاید ، در جنوب است که 2130 کیلومتر با آن فاصله دارد ، بنابراین برخی این شهر را دور افتاده ترین شهر جهان می دانند . نکته جالب توجه در مورد پرث این است که فاصله آن با شهرهایی مانند دیلی ( Dili ) مرکز کشور تیمور شرقی ( East Timor ) ، و جاکارتا – پایتخت اندونزی – کمتر از فاصله آن با سیدنی ، کانبرا و سایر شهرهای استرالیا است .پس اگر قصد سفر به پرث را دارید بدانید که با شهری حذاب روبرو هستید

آب و هوای این شهر مدیترانه ای است با تابستانی گرم و خشک که از اواخر دسامبر ( آذر ) آغاز می شود و تا اواخر مارس ( اسفند ) ادامه می یابد . فوریه ( بهمن ) ، گرم ترین ماه سال در پرث است ولی بعد از ظهرهای گرم این ماه با نسیم دریایی معروف به دکتر فرمانتل ( The Fremantle Doctor ) ، بادی که از سمت شهرک فرمانتل در جنوب غربی شهر می وزد خنک می شود . زمستان های پرث ، نسبتا سرد و بیشتر بارندگی آن نیز در همین فصل است .

پرث با جمعیت 1.658.992 نفر ( 2009 ) چهارمین شهر پرجمعیت استرالیاست . این شهر ، با رشد 2/1 درصد در سال 2006 بیشترین رشد جمعیت را در استرالیا داشته است .

در سال 2006 ، بیشترین ترکیب جمعیت پرث به ترتیب متعلق به انگلیسی ها ، استرالیایی ها ، ایرلندی ها ، اسکاتلندی ها ، ایتالیایی ها و مهاجران چینی بوده و تنها 0/2 درصد ( حدود 3000 نفر ) از آن را بومیان اولیه تشکیل می دادند . تغییر عمده در ترکیب نژادی در پرث ، در اواسط قرن بیستم که مهاجران اروپایی به این شهر وارد شدند ، رخ داد . با ورود این افراد ، پرث به تدریج پذیرای تعداد زیادی از مردم کشورهای ایتالیا ، یونان ، آلمان ، بوسنی ، صربستان ، روسیه و دیگر کشورها شد که در میان آن ها ایتالیایی ها نفوذ بسیاری در شهر پرث داشتند و اکنون نیز هر سال جشن ها و جشنواره های خود را در شهر برگزار می کنند . در دهه های 1990 و 1980 ، به علت شباهت آب و هوایی پرث و کیپ تاون ( Capetown ) موجی از مهاجرت و سفر به پرث در میان سفید پوستان آفریقای جنوبی و زیمباوه به راه افتاد و در سال 2006 ، آمار این افراد به 18.825 هزار نفر رسید که معادل 1/3 درصد از جمعیت شهر بود . در دهه اخیر نیز جمعی از مردم جنوب شرقی آسیا ، اغلب از کشورهای مالزی ، سنگاپور ، اندونزی ، هنگ کنگ ، چین و همینطور هند در این شهر ساکن شده اند .

تاریخچه پرث

بر اساس یافته های باستان شناسی ، قبل از مهاجرت اروپاییان ، گروهی از مردم واجاک نونگار ( NoongarWadjuk ) از حدود چهل هزار سال قبل در کناره های رودخانه سوان ، در منطقه ای به نام بورلو ( Boorloo ) ، که بعدها به نام پرث تغییر نام داد ، ساکن بوده اند . این بومیان شکارچی بودند و دریاچه های نواحی پست ساحلی برای امرار معاش آن ها ، اهمیت ویژه ای داشت .سفر به پرث

اولین گزارش ورود افراد غیر بومی به این منطقه ، مربوط به گروهی از دریانوردان هلندی در سال 1697 است که منطقه را نامناسب برای کشاورزی و سکونت تشخصی دادند . در روز چهارم ماه جون ( خرداد ) سال 1829 ، روزی که اکنون هر سال به عنوان روز استرالیای غربی در اولین دوشنبه ماه جون جشن گرفته می شود ، اولین مهاجران انگلیسی به رهبری کاپیتان جیمز استرلینگ ( James Stirling ) در این منطقه ساکن شدند و در هجدهم همین ماه نام آن را پرث – به یاد شهر پرث اسکاتلند ، زادگاه جورج مورای ( George Murray ) رئیس وقت جوامع انگلیسی – انتخاب کردند . پس از گسترش و افزایش جمعیت شهر ، در سال 1856 پرث توسط ملکه ویکتوریا شناخته شد و در سال 1901 این شهر به فدراسیون استرالیا پیوست .

از اواخر دهه 1960 کشف منابع غنی طلا ، الماس ، آهن ، آلومینیوم ، نیکل ، مواد معدنی ، زغال سنگ ، نفت و گاز باعث رونق بیشتر منطقه و شهر پرث شد و پس از آن با همراه شدن صنعت توریسم با این صنایع ، شهر پرث در میان شهرهای مهم اقتصادی استرالیا جای گرفت و این شهر به عنوان یکی ار شهر های جذاب در تور استرالیا شناخته می شود.

تحصیلات در پرث

شاید افراد زیادی را مشاهده نکنید که قصدشان از سفر به پرث تحصیل در این شهر باشد . اما این شهر دانشگاه های مناسبی دارد که مهمترین دانشگاه های شهر پرث ، عبارتند از :

دانشگاه استرالیای غربی ( The University of Western Australia )

سفر به پرثدر سال 1911 تاسیس شده و قدیمی ترین دانشگاه استرالیای غربی و همینطور تنها دانشگاه این ایالت است که در گروه هشت ( گروه دانشگاه های معتبر و تحقیقاتی استرالیا ) قرار دارد . این دانشگاه در سال 2010 به گروه دانشگاه های تحقیاتی و بین المللی ماتاریکی ( Matariki Network of University ) پیوست و درحال حاضر تنها عضو این گروه است که در قرن بیستم تاسیس شده است . تعداد دانشجویان این دانشگاه در مقاطع مختلف بیشتر از 19000 نفر ، شامل دانشجویان بومی و خارجی ، است که در رشته های معماری ، هنرهای تجسمی ، موسیقی ، پزشکی و زیر گروه های آن ، حقوق ، علوم اجتماعی ، کشاورزی و مهندسی های مختلف مشغول به تحصیل هستند . محوطه دانشگاه ، به وسعت 65 هکتار در کنار رود سوان قرار دارد و بیشتر ساختمان های آن از سنگ آهک ساخته شده است . تالار وین تروپ ( Winthrop Hall ) که یک سالن همایش با گنجایش 1069 نفر است ، زیبا ترین بنای این مجموعه است که با نمای سفید رنگ و زیبای خود برای برگزاری مراسم ازدواج ، بسیار طرفدار دارد .

دانشگاه مورداک ( Murdoch University )

سفر به پرثدر سال 1973 به عنوان دومین دانشگاه ایالت استرالیای غربی آغاز به کار کرد . این دانشگاه به نام رئیس اسبق دانشگاه استرالیای غربی ، والتر مورداک ( Walter Murdoch ) نام گذاری شده است . در این دانشگاه 18000 دانشجو ( 2006 ) در رشته های مختلف مشغول به تحصیل هستند که 2 هزار نفر از آن ها دانشجویان خارجی اند . مرکز تحقیقاتی این دانشگاه به نام ( Asia research Center ) اختصاص به بررسی اوضاع اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی جنوب شرقی آسیا دارد و دارای اعتبار بین المللی است .

دانشگاه فنی کرتین ( Curtin University of Technology )

سفر به پرثاین مرکز که قبل از سال 1968 با عنوان انستیتو فنی استرالیای غربی ( Western Australia Institute of Technology ) آغاز به کار کرده بود ، در این سال به عنوان دانشگاه شناخته شد و در سال 2010 نیز به یاد نخست وزیر استرالیا ، جان کرتین ( John Curtin ) به نام فعلی خود تغییر نام داد . این دانشگاه بزرگ ترین دانشگاه استرالیای غربی است و حدود 44000 دانشجوی داخلی و خارجی در آن مشغول به تحصیل هستند . دانشگاه کرتین همچنین یکی از پنج عضو گروه دانشگاه های فنی استرالیا ( Australia Technology Network ) است و دو شعبه در مالزی ( ایالت ساراوالک ) و سنگاپور دارد .

دانشگاه ادیت کوان ( Edith Cowan University ) ( EDU )

سفر به پرثتنها دانشگاه استرالیاست که به نام یک زن ، خانم ادیت کوان ( Edith Cowan ) ، اولین زن راه یافته به مجلس استرالیا ، نامیده شده است . این دانشگاه در سال 1902 به صورت یک کالج تاسیس شده و در سال 1991 به درجه دانشگاهی رسید و در حال حاضر با بیش از 21000 دانشجو ، که حدود 4000 نفر آن ها را دانشجویان خارجی تشکیل می دهند ، دومین دانشگاه بزرگ استرالیای غربی است .

ورزش در پرث

پرطرفدار ترین ورزش ها در میان مردم پرث ، فوتبال استرالیایی ، نت بال ، فوتبال و کریکت هستند . در سال 1962 بازی های بریتانیای کبیر و جوامع مشترک المنافع انگلستان ( 1962 ) ( British Empire and Commonwealth Games ) و در سال 1987 بازی های قایق سواری جام آمریکا ( American’s Cup 1987 ) در این شهر انجام شد . مسابقات گوناگونی نیز هر سال در این شهر برگزار می شوند ، مانند : مسابقات تنیس بین المللی جام هاپمن ( Hopman Cup ) در اوایل ژانویه ( دی ) و مسابقات بین المللی هوانوردی رد بول ایر ریس ( Red Bull Air Race ) . استادیوم فوتبال سابیاکو اوال ( Subiaco Oval ) بزرگترین استادیوم پرث است که با ظرفیت 43.500 نفر در 3 کیلومتری غرب شهر قرار دارد و محل انجام تمرینات و مسابقه های دو تیم مطرح شهر به نام های وست کوست ایگلز ( West Cost Eagles ) و فرمانتل فوتبال کلاب ( Fremantle Football Club ) است ، کنسرت های بزرگ موسیقی شهر نیز در این استادیوم برپا می شوند .

استادیوم دیگر پرث ، پرث اوال ( Perth Oval ) نام دارد و محل انجام مسابقات تیم فوتبال دسته اول شهر به نام پرث گلوری ( Perth Glory Football Club ) است . این استادیوم حدود 20000 نفر ظرفیت دارد و مسابقات راگبی و کنسرت های موسیقی نیز در آن برگزار می شوند . دروازه های ورودی این استادیوم که در دهه 1930 ساخته شده در فهرست میراث شهر قرار دارند .

اقتصاد پرث

به رغم وجود معدن ، منابع نفت و صنایع کشاورزی درمناطق مختلف استرالیای غربی ، شهر پرث به علت مرکزیت و جمعیت زیاد خود نقش مهمی در اقتصاد این ایالت دارد . پس از جنگ دوم جهانی ، رواج اتومبیل های شخصی صاحبان صنایع شهر را به استفاده از زمین های ارزان اطراف شهر هدایت کرد و شهرک هایی صنعتی مانند کوینانا ( Kwinana ) ، ولش پول ( Welshpool ) و کیودل ( Kewdale ) در اطراف شهر ساخته شدند که صنایع سنگین منطقه مانند نفت ( بزرگترین پالایشگاه نفت استرالیا در کوینانا قرار دارد ) ، فولاد ، آلومینیوم ، نیکل کشاورزی را در خود جای دادند از اواسط دهه پنجاه ، رواج صنعت توریسم در منطقه باعث ایجاد مشاغل مختلف خدماتی در شهر و رونق بیشتر آن ها نسبت به صنایع تولیدی شد . در حال حاضر دفتر اصلی شرکت وست فارمز ( Westfarmers ) – یکی از بزرگ ترین شرکت های استرالیا که در زمینه صنعت ، بیمه ، انرژی و تجارت فعالیت دارد – و شعبه های اصلی پنج بانک اصلی استرالیای غربی ، ای ان زد ( ANZ ) – وست بانک ( Bankwest ) – وست پک ( Pakwest ) – کامن ولث بانک ( Commonwealth Bank ) – و بانک ملی استرالیا ( National Australia Bank ) نیز در این شهر قرار دارند .

حمل و نقل در پرث

فرودگاه پرث ( Perth Airport ) ، در ناحیه شرقی شهر واقع شده است و برای پروازهای بین المللی و داخلی از آن استفاده می شود . در سال 2009 ، این فرودگاه ، حدود 7/1 میلیون نفر مسافر داخلی و 2/6 میلیون نفر در پروازهای خارجی را جابجا کرده است . فرودگاه دیگرشهر ، جانداکوت ( Jandakot ) ، درجنوب شهر است که برای پروازهای چارتر ( Charter ) از آن استفاده می شود . قطار ، اتوبوس و قایق از دیگر وسایل حمل و نقل بین شهری در این شهر هستند و هر سه زیر نظر شرکت ترانسپرث ( Transperth ) اداره می شوند . پرث از طریق خط آهن با شهرهای آدلاید و سیدنی در ارتباط است .

شبکه  جاده ای شهر پرث ، شامل سه آزاد راه و نه بزرگراه و تونل نورث بریج ( Northbridge Tunnel ) تنها تونل جاده ای مهم این شهر است .

استفاده از دوچرخه در معابر این شهر بسیار رایج است و قسمت های مخصوص دوچرخه سواران در خیابان های مختلف شهر وجود دارد . تراموا در اواخر قرن نوزدهم در پرث شروع به کار کرد ولی با رواج اتومبیل های شخصی رونق خود را از دست داد و اکنون تنها به صورت یک وسیله توریستی در شهر فعال است . در مرکز شهر پرث ، استفاده از اتوبوس رایگان است . این اتوبوس ها که به ( Central Area Transport ) CTA معروف هستند ، باعث کاهش قابل توجه ترافیک در شهر شده اند .

مراکز خرید پرث

از آنجایی که استرالیای غربی مرکز بزرگ دامداری در استرالیا است ، پوست گوسفند و سایر محصولات پشمی از مهمترین سوغاتی های این منطقه و همینطور پرث به حساب می آید و فروشگاه های زیادی در شهر این اجناس را با قیمتی بسیار مناسب ارائه می دهند . سکه های طلا ، جواهرات ، سنگ اپال ( عین الشمس ) و الماس ، از جمله الماس نادر صورتی رنگ ، و ساز دید گریدو ( Didgerido ) ، نوعی سازی بومی ، از دیگر خریدهای مورد علاقه توریست ها در این شهر هستند .

خیابان مورای ( Murray Street )

یکی از اصلی ترین قسمت های تجاری شهر است و به علت ممنوع بودن عبور اتومبیل در آن ، خود تبدیل به یک مرکز خرید بزرگ با فروشگاه هایی معتبر مانند مایر ( Myer ) ، دیوید جونز ( David Jones ) و تارگت ( Target ) شده است . رستوران ها و کافه های این خیابان نیز در میان مردم بسیار معروف هستند .

خیابان کینگ ( King Street )

خیابان تجاری دیگری در پرث است که به علت دارا بودن ساختمان هایی به سبک معماری ابتدای قرن بیستم در فهرست میراث فرهنگی شهر قرار دارد . علاوه بر چند مرکز خرید ، فروشگاه های گوچی ( Gucci ) ، پرادا ( Prada ) و چند مارکت فرانسوی مانند کوکای ( Kookai ) نیز در این خیابان قرار دارند .

خیابان هی ( Hay Street )

خیابانی تجاری است با تعدادی مرکز خرید بزرگ و فروشگاه های گوناگون .

لاندن کورت ( London Court )

سفر به پرثمرکز خریدی بین دو خیابان هی و سنت جیمز است که در سال 1937 توسط یک تاجر طلا ساخته شد . معماری این بنا به شکل یک محوطه محصور با ساختمان های سه و چهار طبقه انجام شده و در ساخت آن از زیبا ترین جلوه های هنر معماری دوران خود استفاده شده است . در بالای ورودی محوطه ، از سمت خیابان هی ، ساعتی قرارگرفته که هر پانزده دقیقه زنگ می زند و پس از هر بار زنگ زدن چهار شوالیه عروسکی در بالای آن به جنگ با یکدیگر مشغول می شوند . ساعت دیگری نیز در بالای دروازه ورودی سمت خیابان سنت جیمز قرار دارد که جنگ سنت جیمز و اژدها را نمایش می دهد . لاندن کورت در سال 1996 در فهرست میراث فرهنگی استرالیای غربی قرار گرفت و یکی از دیدنی ترین اماکن شهر پرث است .

مرکز خرید وست فیلد کاروسل ( Westfield Carousel )

بزرگ ترین مرکز خرید استرالیای غربی است که در دوازده کیلومتری شهر پرث ، در بزرگراه آلبانی ( Albany Highway ) واقع شده است . این مرکز در سال 1972 ساخته شده است و دارای 58 فروشگاه با مارک های معتبر اروپا و استرالیا ، یک هتل ، سوپرمارکت زنجیره ای وول ورث ( Woolworths ) ، سینما و رستوران هایی مانند فست ادی ( Fast Eddy’s ) ، مک دونالد و کی اف سی ( KFC ) است .

مرکز خرید سنترو گالریا ( Centro Galleria )

دومین مرکز خرید شهر است که تقریبا در هفت کیلومتری شمال شهر واقع شده است . در این مرکز پنج فروشگاه بزرگ مایر ( Myer ) ، کی مارت ( Kmart ) ، تارگت ( Target ) ، کولز ( Coles ) و وول ورث ( Woolworths ) ، یک سینمای هشت سالنی و بیش از دویست فروشگاه دیگر وجود دارد .

هاربر تاون ( Harbour Town )

سفر به پرثمرکز خرید بزرگی است که در حومه شهر پرث قرار دارد و در سال 2003 افتتاح شده است . این مرکز در حقیقت یک اوت لت ( Out Let ) – فروشگاه عرضه مستقیم و ارزانتر مارک های معتبر – است و به همین دلیل طرفداران زیادی در میان توریست ها و مردم شهر درد . 120 مارک مختلف شامل آدیداس ، نایک و اسپریت در این مرکز دارای شعبه هستند . علاوه بر پرث ، تنها سه شهر دیگر استرالیا – گلد کوست ( GoldCoast ) ، آدلاید و ملبورن – دارای اوت لت می باشند .در صورت سفر به پرث حتما به این مرکز خرید سر بزنید.

دیدنی های پرث – اماکن مذهبی پرث

مسجد پرث ( Perth Masque )

سفر به پرثدر سال 1905 ساخته شده است و ظرفیت 600 نفر نمازگزار را دارد . این مسجد محل برپایی نماز جمعه و مراسم عید فطر در پرث است .

کلیسای جامع سنت ماری ( Saint Mary’s Cathedral )

سفر به پرثکلیسای بزرگ کاتولیک شهر است که در سال 1865 ساخته شده و چند بار تعمیر و بازسازی شده است . در حال حاضر این کلیسا با ظرفیت 1600 نفر ، دومین کلیسای بزرگ شهر است .

کلیسای بزرگ سنت جرج ( St Georges Cathedral )

سفر به پرثبزرگ ترین کلیسای شهر است و در سال 1888 ، به سبک نئوگوتیک ساخته شده است . این کلیسا در خیابان سنت جرج ( St Georges Terrace ) قرار دارد و در نوع خود یکی از بهترین مراکز آموزشی مذهبی استرالیا است .

کلیسای قدیسین ( AllSaints Church )

قدیمی ترین کلیسای استرالیای غربی است و در سال های 1840 – 1938 در منطقه هنلی بروک ( Henley Brook ) ، در حومه پرث ساخته شده است  این مکان یکی از مقاصد مهم در تور استرالیا می باشد که گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. شما با سفر به پرث می توانید از این مکان دیدن فرمایید.

کلیسای وسلی ( Wesley Church )

سفر به پرثیکی دیگر از کلیساهای قدیمی شهر است که ساخت آن در طی سال های 1870 – 1867 انجام شده است . برج این کلیسا 35 متر ارتفاع دارد و در میان چهار برج کوتاه تر قرار گرفته ، در انتهای هر برج نیز یک مخروط فلزی به رنگ فیروزه ای قرار دارد . این کلیسا در سال 1995 در فهرست میراث فرهنگی استرالیای غربی قرار گرفته است .

موزه ها و اماکن فرهنگی پرث

مرکز فرهنگی پرث ( Perth Cultural Centre )

منطقه ای از شهر پرث به عنوان بخش فرهنگی شهر در نظر گرفته شده و شامل 5 موزه و گالری هنری است :

گالری هنری استرالیای غربی ( Art Gallery of Western Australia )

این گالری هنری در سال 1979 تاسیس شده است و آثار هنرمندانی از سراسر جهان در آن به نمایش گذاشته می شود . هر سال نیز این گالری میزبان نمایشگاه ( Year 12 Perspectives ) است که اختصاص به نمایش بهترین آثار هنرمندان استرالیای غربی دارد .

موزه استرالیای غربی ( Western Australia Museum )

سفر به پرثاصلی ترین موزه استرالیای غربی است که دارای شش شعبه در شهرهای مختلف این ایالت دارد . دو شعبه از این موزه که در شهر پرث قرار دارند در سال 1891 در مرکز فرهنگی پرث تاسیس شده اند و شامل مجموعه های دیرین شناسی از تاریخ 12 بیلیون ساله استرالیای غربی ، تاریخچه بومیان منطقه و طبیعت و حیوانات مختلف این منطقه هستند . دو شعبه دیگر این مجموعه در فرمانتل قرار دارند و شامل موزه دریانوردی و کشتی هستند . در موزه دریانوردی اطلاعاتی از اقیانوس هند ، رود سوان و نیروی دریایی استرالیای غربی ارائه شده است و کشتی استرالیا 2 ( Yacht Australia II ) ، برنده جام مسابقات آمریکا در سال 1983 ، و زیر دریایی ( HMAS Ovens ) از دیدنی ترین بخش های آن هستند . ساختمان اداری و چند سالن نمایشگاهی از موزه کشتی ها در ساختمانی متعلق به دهه 1850 قرار گرفته ولی قسمت های اصلی آن مانند بقایای بازسازی شده کشتی باتاویا ( Batavia ) ، که در سال 1629 در سواحل استرالیای غربی غرق شد ، و موتور کشتی غرق شده ( SS Xantho ) ، در سواحل دریا قرار دارند .

زندان پرث ( Perth Gaol )

سفر به پرثاولین زندان شهر است که در سال های 1856 – 1854 ساخته شده و اکنون به صورت یک موزه درآمده است .

کتابخانه ایالتی استرالیای غربی ( State Library of Western Australia )

به همراه مرکز اسناد ایالتی ( State Record of Western Australia ) در ساختمانی به نام کتابخانه الکساندر ( Alexander Library Building ) قرار گرفته و بزرگترین کتابخانه در این ایالت است .

موزه هنرهای معاصر ( Perth Institute of Contemporary Arts )

سفر به پرثاین موزه که به اختصار پیکا ( PICA ) نامیده می شود ، در ساختمانی متعلق به سال 1896 قرار دارد و علاوه بر یک نمایشگاه آثار هنری مدرن ، مرکز آموزش نیز هست و نمایشگاه های مختلفی را طی سال برگزار می کند که هدف اصلی آن ها کمک به ارتقای بیشتر سطح هنری در استرالیای غربی است .

تئاتر هیز مجستی ( His Majesty’s Theater )

این سالن تئاتر که بنایی باشکوه ساخته شده به سبک باروک است ، در هنگام افتتاح خود در سال 1904 ، با ظرفیت 2500 تماشاچی ، بزرگ ترین سالن تئاتر استرالیا بود . اجراهای اپرا ، باله و تئاتر این سالن نقش زیادی در ارتقای فرهنگ استرالیای غربی داشته است و به این علت عده ای آن را نماد فرهنگ ایالت می دانند .

تالار کنسرت پرث ( Perth Concert Hall )

سفر به پرثیکی دیگر از مراکز فرهنگی شهر است که در سال های 1973 – 1971 ساخته شده و اجراهای تئاتر و موسیقی و همینطور اجتماعات مختلف مدارس و دانشگاه ها در آن برگزار می شود .

اماکن دیدنی پرث

پرث ساختمان های تاریخی و دیدنی زیادی دارد و برخی از مهمترین آن ها عبارتند از :

ساختمان دولت ( Government House )

سفر به پرثاقامتگاه رسمی فرماندار در شهر پرث است . این ساختمان در سال های 1864 – 1859 ساخته شده و در میان باغی به وسعت حدود 32000 متر مربع ، در بین خیابان سنت جرج و رود سوان قرار گرفته ، نمای آن نیز به سبک معماری انگلیسی دوران خود ، با سنگ و آجرهای تیره رنگ پوشانده شده است . ساختمان دولت در فهرست میراث فرهنگی استرالیای غربی قرار گرفته و بازدید از آن امکان پذیر است .

تالار شهر پرث ( Perth Town Hall )

سفر به پرثتنها تالار شهر در استرالیا است که به دست تبعیدی ها در کشور ساخته شده است . این تالار در سال 1870 ساخته شده و در تقاطع دو خیابان هی و باراک قرار دارد . نکته جالب در مورد طراحی این بنا تزئینات نمای بیرونی آن است که در آن از طرح هایی مانند سرنیزه و طناب دار استفاده شده است .

ضراب خانه پرث ( Perth Mint )

سفر به پرثدر سال 1899 به عنوان شعبه ای از ضراب خانه سلطنتی لندن شروع به کار کرد و در حال حاضر قدیمی ترین ضراب خانه فعال در استرالیا و همینطور یکی از قدیمی ترین ضراب خانه های جهان است .

ساختمان پارلمان ( Parliament House )

سفر به پرثمحل برگزاری جلسات مجلس استرالیای غربی است و بر روی تپه ای در خیابان هاروست ( Harvest ) ، پشت ساختمان باراک ، قرار دارد . این ساختمان در تاریخ 28 جولای ( تیر ) سال 1904 افتتاح شد و در حال حاضر یکی از مهمترین چشم اندازهای شهر است .

سوان بلز ( Swan Bells )

سفر به پرثناقوس های سوان یا برج ناقوس سوان شامل تعداد هجده ناقوس است که در برجی به ارتفاع 82.5 متر از جنس مس و شیشه ، قرار گرفته اند و بزرگترین مجموعه زنگ در دنیا هستند که به صورت یک ساز موسیقی در کنار هم قرار دارند . دوازده عدد از این زنگ ها قدیمی بوده و از کلیسای سنت مارتین ( St Martin-in-the-Fields ) ، در لندن ، به پرث فرستاده شده اند ، شش عدد دیگر را نیز مخصوص این برج ساخته اند . محوطه اطراف برج با موزائیک هایی فرش شده که هر کدام از آن ها از مدرسه ای در استرالیای غربی به پرث اهدا شده ،  دانش آموزان هر مدرسه نام خود را نیز روی موزاییک مدرسه خود نوشته اند . سوان بلز از هنگام افتتاح ، در ده دسامبر ( آذر ) سال 2000 ، تاکنون بیشتر از یک میلیون بازدید کننده داشته است .

ساختمان همایش و نمایشگاه های پرث ( Perth Convention Exhibition Centre )

این ساختمان که در سال 2004 در پرث افتتاح شد ، تنها ساختمان در استرالیای غربی است که به عنوان یک سالن نمایشگاهی ساخته شده و هدف از ساخت آن برپایی همایش ها و نمایشگاه های بین المللی مختلف و در نتیجه جلب توریست بیشتر به منطقه است . در حال حاضر مراسم تله تون پرث ( Perth Telethon ) – تله تون به معنی جمع آوری کمک های خیریه از طریق برنامه های تلویزیونی است – که توسط شبکه هفت تلویزیون محلی پرث و با هدف کمک مالی به بیمارستان و مرکز تحقیقات بیماری های کودکان این شهر انجام می گیرد ، در این ساختمان ضبط می شود و به این علت این ساختمان به ساختمان تله تون ( The home of Telethon ) نیز معروف است .

سنترال پارک ( Central Park )

سفر به پرثساختمانی مرتفع در خیابان سنت جیمز است که در سال 1992 ساخته شده و با 249 متر ارتفاع و 51 طبقه ، بلندترین ساختمان استرالیای غربی و نهمین آسمان خراش مرتفع در استرالیا است . این ساختمان از فولاد و بتن و نمایی از ورقه های آلومینیوم و شیشه ساخته شده و به علت استفاده از سیستم تمام کامپیوتری کنترل دما در طبقات آن ، شهرت دارد .

برج بانک وست ( Bank West Tower )

این برج در سال 1988 ساخته شده و با 247 متر ارتفاع و 52 طبقه در حال حاضر دومین برج بلند پرث است .

راند هاوس ( Roundhouse )

قدیمی ترین ساختمان استرالیای غربی است و در فرمانتل ( Fremantle ) ، در حومه پرث قرار دارد . این ساختمان ، با معماری تقریبا گرد خود زندانی با هشت سلول و یک اتاق زندانیان بوده و در سال 1830 ساخته شده است . در سال 1886 پس از انتقال زندانیان به زندانی بزرگتر این زندان در اختیار نیروی پلیس قرار داده شد . در سال 1929 راند هاوس در فهرست اماکن تاریخی استرالیای غربی قرار گرفت و به صورت یکی از دیدنی های مهم شهر درآمد .

الد میل ( Old Mill )

سفر به پرثآسیاب بادی قدیمی است که در سال 1835 ساخته شده و اکنون به صورت یکی موزه در فهرست میراث ایالتی استرالیا قرار دارد .

الد کورت هاوس ( Old Court House )

قدیمی ترین ساختمان عمومی شهر پرث است و در سال 1836 ساخته شده است . این ساختمان معماری بسیاری ساده ای دارد و گردهمایی های مردم در مواردی مانند جلسات دادگاه و تصمیم گیری درباره مسائل شهر در این مکان انجام می شده است . در سال 2003 این ساختمان نیز در فهرست ملی ایالت استرالیای غربی به ثبت رسید .

مدرسه پسرانه قدیمی ( Old Perth Boys School )

سفر به پرثاین ساختمان در سال 1852 ساخته شده ، در خیابان سنت جرج قرار دارد و سبک معماری آن که بیشتر به کلیسا شباهت دارد و بهترین نمونه برای شیوه معماری در نیمه قرن نوزدهم در استرالیا است . در سال 1992 این بنا به عنوان میراثی فرهنگی به ثبت رسید و در حال حاضر به صورت یک رستوران کوچک فعالیت دارد .

باراک آرک ( Barrack Arch )

سفر به پرثدر سال 1866 ، این بنا به منظور اسکان خانواده سربازانی که برای نگهبانی از کشتی ها استخدام شده بودند ساخته شد . در سال 1966 ، پس از گذشت تقریبا یک قرن از ساخت آن ، که پس از ساخت و سازهای شهر در کنار یک بزرگراه واقع شده بود ، دولت محلی تصمیم به تخریب آن گرفت . این موضوع با مخالفت مردم روبرو شد و پس از تجدید نظر دولت ، به عنوان یکی از ساختمان های تاریخی شهر در جای خود باقی ماند .

خیابان سنت جرج ( St George Terrace )

مهم ترین خیابان پرث است و در مرکز شهر ، به موازات رود سوان ، قرار دارد . در گذشته خانه های کشیشان و اعضای گروه کر کلیسای بزرگ سنت جرج در این خیابان قرار داشته و در حال حاضر زیبایی معماری آن ها باعث شده که این خیابان علاوه بر یک منطقه تجاری پرطرفدار شهر ، یکی از دیدنی ترین اماکن آن برای تورهای استرلیا نیز باشد . یکی دیگر از دیدنی های خیابان سنت جرج ، تعداد 150 کتیبه برنزی با تصویر افراد موثر در تاریخ استرالیای غربی است که در سال 1979 در جشن 150 سال حضور اروپائیان در منطقه ، در این خیابان قرار داده شده اند .

پارک ها و مناطق طبیعی پرث

مشابه سایر شهرهای استرالیا ، اطراف و داخل شهر پرث نیز با پارک ها و دیدنی های طبیعی احاطه شده که هر یک درنوع خود بی نظیر بوده و بینندگان فراوانی را به خود جلب می کنند . برخی از این مناطق طبیعی عبارتند از :

کینگز پارک ( Kings Park )

سفر به پرثمنطقه ای طبیعی و وسیع ، به وسعت 406 هکتار ، و نیز اولین منطقه طبیعی در استرالیا است که به صورت پارکی عمومی به تفریح مردم اختصاص یافته است . این پارک بزرگ ترین پارک داخل شهری در دنیا و یکی از مهم ترین دیدنی های استرالیای غربی نیز هست . علاوه بر امکانت تفریحی و دیدنی های فراوان ، 18 هکتار از پارک نیز به یک باغ گیاه شناسی تبدلی شده که حدود 2000 گونه گیاه بومی این ایالت در آن پرورش داده می شوند . از سال 1966 هر سال در ماه سپتامبر ( شهریور ) ، یک نمایشگاه گل نیز همراه با برنامه هایی مانند اجرای موسیقی ، نمایشگاه ها و بازارهای مختلف ، اجرای نمایش و … در این پارک برگزار می شود که در نوع خود یکی از بزرگ ترین و طولانی ترین نمایشگاه های استرالیا است . شاید این پارک را به عنوان مهمترین مقصد تور استرالیا برای شهر پرث بتوان انتخاب کرد.

برخی از دیدنی های این پارک عبارتند از :

  • بنای یادبود جنگ ( War Memorial )

سفر به پرثبنایی شامل یک مقبره به یاد زنان و مردان استرالیای غربی که در جنگ های مختلف کشته شده اند ، یک پرچم و استخری کوچک در اطراف مقبره .

  • خیابان افتخارات ( Honour Avenue )

سفر به پرثیکی از مسیرهای پیاده روی پارک است که در دو طرف آن درختان اکالیپتوس کاشته شده و زیر هر درخت نیز پلاکی با نام یکی از سربازان استرالیای غربی کشته شده در جنگ ، قرار داده شده است .

  • بنای یادبود بالی ( Bali Memorial )

سفر به پرثبنای یادبود کشته شدگان در طی یک بمبگذاری در سال 2002 در بالی است . در این بمب گذاری 202 نفر گشته شدند که 88 نفر آن ها استرالیایی بودند .

  • ساعت ادیت کوان ( Edith Cowan Clock )

سفر به پرثبرج ساعتی در ورودی اصلی پارک است که در سال 1934 به افتخار خانوم ادیت کوان ، اولین نماینده زن در مجلس استرالیا ، که اهل استرالیای غربی بود ساخته شد .

برج دی ان آ ( DNA Tower )

برج سفید رنگی به ارتفاع 15 متر است که از دو راه پله مارپیچ ، به شکل مولکول داکسی ریبونو کلئیک اسید یا دی ان آ ساخته شده . زمین پائین این پلکان نیز با سنگ هایی فرش شده که از شهرها و روستاهای مختلف استرالیای غربی به پارک فرستاده شده اند .

پارک بروس وود ( BursWood Park )

یکی از زیباترین پارک های شهر در استرالیای غربی است و تقریبا در مرکز شهر پرث قرار گرفته است . نکته قابل توجه در مورد محل این پارک – که با مجسمه های برنزی و گلکاری های زیبا تزئین شده – این است که تا نیمه دهه 1940 مکان تخلیه و انباشتن زباله بوده و تبدیل آن به فضای زیبای فعلی در نوع خود کار بی نظیری به خساب می آید .

باغ های سوپرم کورت ( Sperm Court Garden )

این پارک که در سال 1845 به عنوان یک باغ گیاه شناسی تاسیس شده ، قدیمی ترین پارک شهر پرث است و اکنون با پیوستن چند باغ و پارک دیگر ، مانند باغ اطراف ساختمان دولت به آن ، تبدیل به یکی از جذابیت های توریستی شهر شده است .

پارک وایتمن ( Whiteman Park )

این پارک در حدود 20 کیلومتری شمال شرقی شهر ، در سوان ولی ( Swan Valley ) ، قرار گرفته و با 2400 هکتار وسعت و انواع امکانات کمپینگ و تفریحات خانوادگی ، یکی از پرطرفدارترین پارک های شهر پرث است . مناظر زیبا ، وجود پرندگانی مانند انواع طوطی های رنگارنگ ، چند فروشگاه ، موزه و رستوران ، توریست زیادی را به این پارک جذب می کند .

باغ وحش پرث ( Perth Zoo )

در سال 1898 افتتاح شده و تعداد 1258 حیوان ( سال 2010 ) در آن نگهداری می شوند . این باغ وحش دارای سه قسمت اصلی طبیعت استرالیا ، جنگل های بارانی آسیا و جنگل های آفریقایی است .

جزیره راتنست ( Rottnest Island )

این جزیره درست در جهت مخالف جزیره برمودا بر روی کره زمین قرار دارد ، یک نقطه تفریحی توریستی برای سفر به پرث در نزدیکی پرث است و سالانه حدود 500.000 بازدید کننده دارد . استفاده از اتومبیل در جزیره ممنوع است و این موضوع به آرامش و پاکیزگی هوای آن کمک زیادی کرده است . امکانات تفریحی این جزیره شامل شنا ، غواصی ، دوچرخه سواری و … است .

بندر قایق سواری هیلاریز ( Hillarys Boat Harbour  )

شهرک و تفریحگاهی ساحلی در شمال شهر پرث است . آکواریوم استرالیای غربی ( AQWA ) ، ماهی گیری ، شنا و غواصی ، قایق سواری و پارک تفریحی گریت اسکیپ ( Great Escape ) ار امکانات تفریحی این بندر است .

سانست کوست ( Sunset Coast )

به معنی ساحت غروب آفتاب ، در شمال شهر پرث ، یکی از سواحل زیبا برای سفر به پرث است و امکانات تفریحی آن شامل موج سواری ، موج سواری با کایت ، ماهی گیری و پارک دریایی مارمیون ( Marmion Marine Park ) طرفداران زیادی در میان مردم استرالیای غربی و توریست ها دارد . جشنواره مجسمه سازی درکنار دریا ( Sculpture by the Sea ) نیز هر سال در تابستان در این منطقه ساحلی برگزار می شود .

سوان ولی ( Swan Valley )

این دهکده کوچک که در شمال شرق پرث واقع شده تاکستان های وسیع و زیبایی دارد و رستوران ها ، مراکز خرید ، مسابقات رالی خانوادگی ، زمین گلف مخصوص کودکان ، قسمت مخصوص نگهداری حیوانات مزرعه و همینطور پارک های مختلف آن را تبدیل به منطقه ای معروف و توریستی در نزدیکی شهر کرده است .

ادونچر ورلد ( Adventure World )

پارک تفریحی بزرگی در قسمت جنوبی شهر پرث است و با انواع سرسره های آبی ، تونل وحشت ، رولر کوستر ، استخرهای بزرگ و قسمت حیات وحش خود که حیوانات بومی استرالیا در آن نگهداری می شوند ، محیط پرهیجانی را برای کودکان و نوجوانان فراهم کرده است .

شهرک فرمانتل ( Fremantle )

شهر بندری کوچک در 19 کیلومتری جنوب غربی پرث است و به علت نزدیکی به پرث ، اماکن تاریخی و جشنواره ها و بازارهای آن از دیدنی های پرث نیز به حساب می آیند . پارک هایی مانند پارک دنیای وحش کاورشام ( Caversham Wildlife Park ) ، پارک کاهونو کوالا ( Cohunu Koala Park ) ، پارک ملی جان فارست ( John Forest National Park ) ، پارک ملی والیونگا ( Walyunga National Park ) و سد ماندارینگ ( Mundaring Weir ) نیز مناطق طبیعی هستند که در نزدیکی شهر قراردارند و امکان حضور در طبیعت زیبای خاص استرالیای غربی را برای بازدیدکنندگان خود فراهم می کنند .

جشنواره های پرث

شهر پرث هر سال میزبان مسابقات مختلف ورزشی و جشنواره های مختلفی است . جشنواره های موسیقی معتبر استرالیا مانند بیگ دی اوت ( Big Day Out ) و جشنواره وی ( V Festival ) در این شهر نیز برگزار می شوند . از سایر جشنواره های پرث می توان به موارد زیر اشاره کرد :

جشنواره بین المللی هنر ( International Art Festival )

قدیمی ترین جشنواره هنر در استرالیا است و از سال 1953 در ماه های ژانویه و فوریه ( دی و بهمن ) در پرث برگزار می شود . در این جشنواره ، که بنیان گذار آن دانشگاه استرالیای غربی بوده ، بهترین گروه های تئاتر ، رقص و موسیقی و همینطور فیلم های هنری از سراسر جهان به رقابت می پردازند و اجراهای خیابانی مختلف فضایی متفاوت را در سطح شهر ایجاد می کنند .

جشنواره فلفل ( Chilli Festival )

در ماه مارس ( اسفند ) در فرمانتل برگزار می شود و افراد می توانند با شرکت در یک رقابت ، انواع مختلف خوراکی های تند ، سس ، چاشنی و ادویه جات را امتحان کنند و برنده جایزه جشنواره شوند . این جشنواره با موسیقی و سرگرمی همراه است .

جشنواره مد پرث ( Perth fashion Festival )

هر سال در بهار و به مدت 10 روز برگزار می شود و شهر پرث را تبدیل به یکی از مراکز مد کشور نموده است .

جشنواره بین المللی فیلم پرث ( Revelation Perth International Film Festival )

جشنواره بین المللی فیلم های مستقل است که از سال 1997 ، هر سال در ماه جولای ( تیر ) در شهر پرث برگزار می شود و شامل بخش هایی مانند فیلم مستند ، کوتاه و تجربی است . این جشنواره یکی از معتبر ترین جشنواره های فیلم در استرالیاست .

نمایشگاه بین المللی قایق پرث ( Perth International Boat Show )

سفر به پرثیک نمایشگاه صنعت دریانوردی است که هر سال در طی برگزاری آن جدید ترین قایق ها و محصولات دیگر این صنعت به معرض تماشا گذاشته می شوند . زمان برپایی این نمایشگاه تابستان هر سال است و تفریحاتی مانند ماهی گیری ، شنا ، جت اسکی و قایق سواری از امکانات جانبی آن هستند که باعث جلب تماشاگران به منطقه می شوند .

جایزه بزرگ موسیقی استرالیای غربی ( Western Australia Music Industry Awards )

در این مراسم که به اختصار وامی اواردز ( WAMI Awards ) نیز نامیده می شود هر سال با هدف اعتلای موسیقی این ایالت ، به گروه برگزیده سال جوایزی اهدا می شود . زمان برگزاری این مراسم در هر سال متفاوت است .