سفر به آدلاید

راهنمای سفر به استرالیا – سفر به آدلاید

سفر به آدلاید – معرفی آدلاید

شهر ساحلی آدلاید ( Adelaide ) در جنوب استرالیا ، با مساحت 1827 کیلومتر مربع و ارتفاع متوسط پنجاه متر بالاتر از سطح دریا ، پر جمعیت ترین شهر و مرکز ایالت استرالیای جنوبی است . این شهر در شمال شبه جزیره فلوریو ( Fleurieu Peninsular ) در جلگه آدلاید بین خلیج وینسنت ( Gulf St Vincent ) و رشته کوه کم ارتفاع ( 727 متر ) لافتی ( Mount Lofty Ranges ) واقع است . نهرها و رودخانه هایی نیز در این شهر جریان دارند که بزرگ ترین آن ها رودهای تورنز ( Torrens ) و آنکاپارینگا ( Onkaparinga ) هستند . رود تورنز ، مهم ترین رود این شهر و یکی از دلایل مردم برای انتخاب آدلاید برای سکونت است . این رود که طول آن 85 متر است ، از تپه های آدلاید در نزدیکی کوه پلیزنت ( Pleasant ) سرچشمه گرفته و پس از عبور از جلگه آدلاید و گذشتن از منطقه تجاری مرکزی ، به خلیج وینسنت می ریزد . سفر به آدلاید تجربه زیایی برای شما خواهد بود .

از آنجا که این شهر ، شهری ساحلی است ، آب و هوای مدیترانه ای دارد . بارندگی در آدلاید ، بیشتر به صورت بارانی است و بارش برف فقط در ارتفاعات کوه لافتی دیده می شود .

طبق آمار سال 2010 جمعیت آدلاید 1.203.873 نفر است و پنجمین شهر پرجمعیت استرالیا به شمار می آید .

در سال 2002 – 2003 جمعیت این شهر ، 0/6 درصد رشد داشته است . نواحی اصلی رشد جمعیت در سال های اخیر ، اطراف شهر آدلاید ، از جمله دریاچه ماسون ( Mawson ) و بیشه طلایی ( Golden Grove ) بوده است . تقریبا یک پنجم جمعیت این شهر دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی عالی هستند . 23/7 درصد از کل جمعیت آدلاید را افراد غیر بومی تشکیل می دهند که شامل 7/3 درصد انگلیسی ، 1/9 درصد ایتالیایی ، یک درصد اسکاتلندی ، 0/9 درصد ویتنامی و 0/9 درصد یونانی اند .

بیش از نیمی از جمعیت آدلاید ، مسیحی اند و 22/1 درصد آن ها کاتولیک ، 14 درصد آنگلیکن ، 3/8 درصد اورتدکس و 8/4 درصد عضو کلیسای متحد هستند . تقریبا 24 درصد از جمعیت این شهر نیز بدون مذهب خاص هستند .

به طور کلی ، بیش از 26 درصد از جمعیت آدلاید را افراد 55 سال و بالاتر و حدود 24 درصد آن را کودکان زیر 15 سال تشکیل می دهد .

تاریخچه آدلاید

بومیان گونا ( Kaurna Aboriginal ) اولین ساکنان این منطقه بوده اند و در 28 دسامبر ( آذر ) سال  1836 نخستین گروه مهاجران زندگی در استرالیای جنوبی را آغاز کردند ، این روز به عنوان روز تاسیس این ایالت هر سال جشن گرفته می شود . کلنل ویلیام لایت ( Colonel William Light ) ، یکی از پایه گذاران اصلی شهر آدلاید بوده است و نام این شهر به افتخار همسر آلمانی پادشاه ویلیام چهارم ( William IV ) ، آدلاید انتخاب شده است .

فعالیت اقتصادی آدلاید در سال 1838 با ورود گله دارانی از نیو ساوث ولز و تاسمانی آغاز شد . پشم ، گوشت ، گندم در این زمان مهم ترین تولیدات این شهر بودند که از طریق رودخانه مورای به دیگر شهرهای استرالیا فرستاده می شدند . در دهه 1860 رشد و توسعه شهری آدلاید سرعت گرفت ولی در اواخر قرن نوزده این رشد به علت بروز خشکسالی و وضعیت نامناسب اقتصادی متوقف شد . کشف معادن نقره و سرب در این منطقه ، باعث رونق اقتصادی دوباره شهر شد ولی وقوع جنگ های جهانی مجددا اقتصاد این شهر را تحت تاثیر خود قرار داد . پس از جنگ ، راه اندازه شعبه کارخانه های خودروسازی بین المللی در آدلاید اقتصاد آن را از کشاورزی به صنعت تغییر داد و ساخت فرودگاه شهر در سال 1955 امکان مهاجرت مردم و سفر به آدلاید را از سایر شهرهای استرالیا و سراسر جهان فراهم کرد و آدلاید به تدریج تبدیل به یکی از بزرگترین شهرهای استرالیا گردید .

تحصیلات در آدلاید

تحصیلات نقش بسیار مهمی در اقتصاد شهر دارد و دولت استرالیای جنوبی تلاش می کند تا این شهر را به مرکز آموزشی استرالیا ، تبدیل کند . در این راستا ، تعداد دانشجویان بین المللی که در آدلاید به تحصیل مشغولند ، افزایش یافته است . در این شهر سه دانشگاه نیمه دولتی و سه کالج از سه دانشگاه خارجی وجود دارند .

از جمله مهم ترین دانشگاه های شهر آدلاید می توان به موارد زیر اشاره کرد :

دانشگاه آدلاید ( University of Adelaide )

در سال 1874 تاسیس شده است . این دانشگاه نیمه دولتی ، یکی از اعضای گروه هشت دانشگاه های استرالیاست و سومین دانشگاه قدیمی استرالیاست و در مرکز شهر آدلاید واقع شده است . در این دانشگاه ، 19.000 دانشجوی خارجی و استرالیایی در رشته های مختلف مشغول به تحصیل می باشند .

دانشگاه جنوب استرالیا ( University of South Australia ) یا ( UniSA )

با بیش از 32.000 دانشجو یکی دیگر از دانشگاه های نیمه دولتی استرالیای جنوبی و همچنین بزرگترین آن هاست . این داشنگاه در سال 1991 از به هم پیوستن چند موسسه و کالج – که برخی قدمت 150 ساله داشتند – به وجود آمد .

دانشگاه فلایندرز ( Flinders )

سفر به آدلایددر سال 1966 در آدلاید گشایش یافت و نام آن به یاد ماتیو فلایندرز ( Matthew Flinders ) – دریانوردی که در قرن نوزدهم ، نواحی ساحلی استرالیا را کشف کرد – انتخاب شد . این دانشگاه جزو دانشگاه های معتبر و دارای رتبه جهانی است .

ورزش در آدلاید

فوتبال و کرکت از مهمترین ورزش های این شهر هستند .دو تیم لیگ فوتبال استرالیا در این شهر قرار دارند .

در این شهر چندین باشگاه ورزشی مهم وجود دارند : فوتبال پارک ( Football Park ) یا ای ای ام – آی ( AAMI ) که در ناحیه وست لیک ( West Lake ) قرار دارد ، در سال 1973 برای برگزاری مسابقات لیگ فوتبال قهرمانی استرالیا ساخته شد . این استادیوم چهارمین استادیوم بزرگ فوتبال در استرالیاست . استادیوم آدلاید اوال ( Adelaide Oval ) نیز یکی دیگر از مجموعه های ورزشی است که در نزدیکی مرکز شهر آدلاید قرار دارد و در سال 1871 ساخته شده و زمین کریکت آن در استرالیا شناخته شده است .

سفر به آدلایدهر سال ، مسابقات بین المللی کریکت ، مسابقات دوچرخه سواری تور داون آندر ( Tour Down Under ) و مسابقات ماشین های خورشیدی ( World Solar Challenge ) در این شهر برگزار می شود و باعث می شود تا علاقه مندان زیادی برای دیدن این مسابقات ، سفر به آدلاید را تجربه کنند . همچنین مسابقات قهرمانی بولینگ جهان 2012 ( 2012 World Bowls Championship ) ، در ماه نوامبر ( آبان ) در این شهر  برگزار شد . آدلاید در سال 1996 نیز میزبان این مسابقات بوده است .

اقتصاد آدلاید

اقتصاد آدلاید در درجه اول به صنایع تولیدی ، تکنولوژی علوم دفاعی ، تحقیق و پژوهش ، صادرات کالا و خدمات وابسته است . تقریبا نیمی از اتومبیل های تولید شده در استرالیا در کارخانه های جنرال موتور هولدن ( General Motor Holden ) آدلاید ساخته می شوند . تقریبا بیش از 40 درصد از صنایع الکترونیک با تکنولوؤی پیشرفته ( High-tech electronics ) استرالیا که سیستم های مورد استفاده در تجهیزات پزشکی ، داروسازی ، وسایل ارتباط جمعی ، اتومبیل سازی و صنایع غذایی و … را پوشش می دهند ، در این شهر تولید شده و در سراسر دنیا به فروش می رسند .

بزرگترین شرکت نفتی استرالیا ، سانتوس ( Santos ) ، کار خود را از سال 1945 شروع کرده و درآمد آن در سال 2008 در حدود 2/762 میلیارد دلار بوده است ، و دومین شرکت سرمایه گذاری بزرگ استرالیا با نام شرکت سرمایه گذاری محدود آرگو ( Argo Investment Limited ) در این شهر قرار دارند .

حمل و نقل آدلاید

سیستم حمل و نقل عمومی شهر توسط شرکت آدلاید مترو ( Adelaide Metro ) اداره می شود که شامل سیستم اتوبوس ا – بان ( O-Bahn Busway ) ، راه آهن آدلاید و تراموای گلنلگ ( Glenelg Tram ) است . آدلاید تنها شهر میان دیگر شهر های اصلی استرالیاست که شبکه حمل و نقل الکتریکی ندارد . تنها تراموای موجود در شهر ، در 15 کیلومتری مرکز شهر تا گلنلگ ، منطقه ای در حومه شهر ، فعال است .

فرودگاه بین المللی آدلاید ( Adelaide International Airport ) ، در غرب شهر ، در 7 کیلومتری مرکز تجاری شهر و نزدیک ساحل واقع شده و از جدید ترین و پیشرفته ترین فرودگاه های استرالیاست . این فرودگاه ، در سال 2010 در حدود 7.102.000 مسافر را جا به جا کرده است . فرودگاه آدلاید ، طوری طراحی شده است که همزمان 27 پرواز را می تواند کنترل کند و هر ساعت به سه هزار نفر خدمات ارائه می کند . این فرودگاه ، پنجمین فرودگاه پر تردد در استرالیاست . فرودگاه پارافیلد ( Parafield ) نیز دومین فرودگاه آدلاید است که در 18 کیلومتری شمال منطقه تجاری این شهر واقع شده . شهر آدلاید به شهر بیست دقیقه ای معروف است ، زیرا می توان حداکثر در بیست دقیقه از یک نقطه به نقطه دیگرش رسید .

در این شهر یک آزاد راه و دو بزرگراه وجود دارد : آزاد راه جنوب شرقی ( South Eastern Freeway ) ، بزرگراه پرت ریور ( Port River Expressway ) و بزرگراه جنوبی ( Southern Expressway ) . بزرگراه پرت ریور به طول 5/5 کیلومتر ، یکی از مسیرهای پر رفت و آمدی است که بندر آدلاید را به مسیر داخلی و به شاهراه جنوبی مرتبط می کند .

مراکز خرید آدلاید

وجود فروشگاه ها و مراکز خرید در این شهر ، آدلاید را به یکی از بهترین شهرهای استرالیا برای خرید تبدیل کرده است . بعضی از مهم ترین مراکز خرید که باید در سفر به آدلاید به آنها سر بزنید عبارتند از :

مرکز خرید وست فیلد مایون ( Westfield Marion )

با بیش از چهارصد فروشگاه ، بزرگترین مرکز خرید شهر است که در سال 1968 ساخته شده و در جنوب غربی شهر و در نزدیکی ساحل واقع شده است . در این مرکز دو سوپرمارکت ، چندین فروشگاه ، دیسکانت استور ( Discount Stores ) – مغازه هایی که اجناس آن ها همیشه شامل تخفیف اند – چندین سینما و سالن بولینگ وجود دارد . هر روز بیش از سی هزار نفر به این بازار مراجعه می کنند . در نزدیکی این مرکز ، ماکتی از مجسمه آزادی قرار دارد .

مرکز خرید وست فیلد تی تری پلازا ( Westfield Tea Tree Plaza )

دومین مرکز خرید بزرگ آدلاید است که در شمال شرقی آدلاید قرار گرفته و قطب مهم نواحی شمالی شهر به شمار می رود . این مجموعه وسیع با حدود 250 فروشگاه ، یک سینما و چندین رستوران در سال 1970 تاسیس شده است .

مرکز خرید راندل ( Rundle Mall )

در نورث تراس ( North Terrace ) قرار دارد و در حقیقت خیابانی است که رفت و آمد وسایل نقلیه در آن مجاز نیست . درختان بلند اطراف این مرکز خرید را احاطه کرده و دارای مجسمه های زیبا، کافه ها ، تعداد زیادی فروشگاه با اجناس متنوع است . این مرکز خرید در مرکز شهر قرار دارد و در سال 1967 افتتاح شده است . در این مرکز خرید ، دیدنی های زیادی نیز وجود دارد مانند دو کره بزرگ به نام مالز بال ( Mulls Balls ) که بر روی یکدیگر قرار دارند و در سال 1977 ساخته شده اند ، فواره ای که متعلق به دوران ویکتوریاست و در مرکز بازار قرار دارد ، ساختمان بیهایو کرنز ( Beehive Corner ) که به سبک گوتیک و در سال 1895 ساخته شده و همچنین مجسمه هایی از خوک برنز که در کنار سطل های زباله قرار دارند .

مرکز خرید مایر ( Myer Shopping Centre )

مرکز خرید و مجتمع اداری در 8 طبقه و به سبک مدرن است که در راندل قرار دارد . این مرکز خرید با داشتن آسانسوری شیشه ای و زیبا ، محوطه بازی و سرگرمی دازل لند ( Dazzleland ) در طبقه چهارم و پنجم ، شامل 8 ترن هوایی ، چرخ و فلکی بزرگ ، فواره موزیکال ، قطار و ماشین برقی ، به مکانی تفریحی تبدیل شده است . در این مرکز خرید ، 120 مغازه ، یک باشگاه ورزشی و چندین رستوران وجود دارد .

بازار مرکزی آدلاید ( Adelaide Central Market )

سفر به آدلایدبازاری بزرگ و چند ملیتی و یکی از جذاب ترین بازارها برای گردشگران شهر است. این مکان ، مرکز فروش انواع غذا ، اسباب بازی ، جواهرات ، قالیچه ، غذاهای دریایی و خوراک ها و ادویه جات است و در مرکز تجاری شهر واقع شده است .

بازار محله چینی ها ( Chinatown )

در خیابان مونتا ( Moonta ) ، در مجاورت بازار مرکزی بزرگ آدلاید قرار گرفته و در آن انواع رستوران های چینی و فروشگاه های مختلف وجود دارد .

مرکز خرید وست فیلد وست لیکز ( Westfield West Lakes )

مرکز خریدی در شمال غربی آدلاید است که در اواخر دهه 1970 گسترش یافته و تقریبا 231 فروشگاه در آن فعالیت می کنند . این مرکز خرید در بلوار 111 وست لیکز قرار دارد .

مرکز خرید پارابانکز ( Parabanks )

مرکز خریدی بزرگ در قسمت شمالی شهر در ناحیه سیلزبری ( Sailsbury ) است . این مرکز خرید در سال 1977 ساخته شده است .

مرکز خرید الیزابت ( Elizabeth )

سومین مرکز خرید بزرگ در شمال شهر و نزدیک مرکز خرید پارابانکز است . بیش از دوست فروشگاه شامل فروشگاه مایر ، فروشگاه دیسکانت ، سوپرمارکت ، چندین رستوران ، در این بازار وجود دارد .

هاربر تاون ( Harbour Town )

یکی دیگر از چهار مرکز خرید عرضه مستقیم کالا ( Outlet ) در استرالیاست که در غرب فرودگاه آدلاید قرار دارد و بیش از صد فروشگاه در محوطه ای به شکل حرف ال در آن قرار دارند .

دیدنی های آدلاید

اماکن مذهبی آدلاید

مسجد آدلاید ( Adelaide Mosque )

سفر به آدلایداین مسجد در سال 1888 ساخته شده و قدیمی ترین مسجد در شهرهای بزرگ استرالیاست . در سال 1903 ، چهار مناره به آن افزوده شد . مسلمانان حتی از نواحی دور ، حداقل سالی یکبار در ماه رمضان در این سمجد دور هم جمع می شوند .

در این شهر مجموعه ای از از کلیساهای جامع ، کاتولیک و کلیساهای مخصوص ازدواج وجود دارد که باعث که لقب شهر کلیساها به آدلاید داده شود . اکثر این کلیساها در شرایط بسیار خوبی قرار دارند و در اواسط قرن نوزدهم ساخته شده اند . به دو مورد از مهم ترین آن ها اشاره می شود :

کلیساها جامع سنت پیتر ( St Peter’s Cathedral )

سفر به آدلایدمقر اسقف انجلیکایی آدلاید است . این کلیسای جامع در زمینی حدود یک هکتار در حومه شهر شمال آدلاید واقع شده و بین سال های 1869 تا 1901 به سبک معماری نئوگوتیک کلاسیک ساخته شده است ، از ویژگی های معماری آن می توان به مناره بلند و پنجره های بزرگ با شیشه های رنگی اشاره کرد که می تواند یکی از جذاب ترین مکان ها برای تورهای استرالیا و علاقه مندان سفر به آدلاید باشد .

کلیسای جامع فرانسیس زاویر ( St Francis Xavier’s Cathedral )

این کلیسای کاتولیک رمی ، در خیابان 19 ویکفیلد ( Wakefield 19 Street ) قرار دارد و در اواسط قرن نوزدهم به سبک نئوگوتیک ساخته شده است .

بیشتر بخوانید : راهنمای سفر به پرث

موزه ها و اماکن فرهنگی آدلاید

یکی از عواملی که باعث افزایش جذب توریست ، تور استرالیا و سفر به آدلاید شده ، وجود موزه های شهر است .

موزه استرالیای جنوبی ( South Australian Museum )

در مرکز شهر ، در نورث تراس ( North Terrace ) ، قرار دارد و در سال 1865 تاسیس شده است . مجموعه ای بزرگ از آثار بومیان منطقه ، نمایشگاهی در مورد مصریان ، بخش مربوط به تاریخچه منطقه ، فعالیت هایی برای تعطیلات کودکان ، یک کافه و فروشگاه خرید سوغاتی از دیدنی های این موزه هستند .

گالری هنر استرالیای جنوبی ( Art Gallery of South Australia )

در نورث تراس قرار دارد و در سال 1881 ساخته شده است و بعد از گالری ملی ویکتوریا ، بزرگ ترین گالری در نوع خود در استرالیاست .

در این گالری بیش از 35 هزار کار هنری از هنرمندان استرالیایی ، ژاپنی و بریتانیایی وجود دارد و سالیانه بیش از 510 هزار نفر از آن بازدید می کنند .

موزه مهاجرت ( Migration Museum )

این موزه در خیابان کینتر ( Kintore Avenue ) ، در ساختمان بیمارستانی قدیمی ، قرار دارد و در آن تاریخچه مهاجرانی از بیش از یکصد ملیت مختلف ( از سال 1836 ) گردآوری شده که به استرالیای جنوبی مهاجرت کرده اند .

موزه دریانوردی استرالیای جنوبی ( South Australia Maritime Museum )

این موزه در خیابان 126 لیپسون ( Lipson 126 ) ، در ناحیه بندر آدلاید قرار دارد . در این موزه تاریخچه ورود مهاجران از طریق دریا داده شده . قایق های بزرگ ، یک فانوس دریایی که تاریخ آن مربوط به اواسط قرن نوزدهم است و یک فروشگاه سوغاتی ، از دیدنی های موزه هستند .

موزه ملی وسایل نقلیه ( National Motor Museum )

در 55 کیلومتری شرق شهر قرار گرفته و مجموعه ای از وسابل حمل و نقل قدیمی که در نیمکره جنوبی استفاده شده ، با بیش از 300 نمونه اتومبیل ، موتور ، ماشین های بخار ، انواع درشکه های اسبی و حتی یک قطار 45 متری قدیمی ( که تنها نمونه باقی مانده از این قطار در دنیاست ) ، در آن به چشم می خورد . این مجموعه هر سال پذیرای هزاران بازدید کننده و حدود دو هزار محقق از سراسر استرالیا و سایر کشورهاست .

موزه ملی راه آهن ( National Railway Museum )

سفر به آدلایداین موزه در خیابان لیپسون ، در ناحیه بندر آدلاید قرار دارد و در سال 1963 تاسیس شده است و در آن مجموعه ای بزرگ از لوکوموتیوهای بخار ، قطارهای دیزلی و واگن های چوبی وجود دارد .

موزه باستان شناسی کلاسیک ( Museum of Classical Archaeology )

این موزه در نورث تراس قرار دارد و مجموعه هایی با ارزش ، مربوط به هزاران سال پیش در آن گردآوری شده است مانند : کوزه ، گلدان ، سکه ، اشیایی مربوط به یونان قدیم و … .

اماکن دیدنی آدلاید

نورث تراس ( North Terrace )

سفر به آدلایدیا تراس شمالی ، منطقه ای در شمال مرکز شهر آدلاید است که حتما باید در سفر به آدلاید به آن سر بزنید . در این منطقه اماکن تاریخی ، هنری و تجاری زیادی وجود دارند که آن را تبدیل به توریستی ترین منطقه شهر نموده اند .

خانه آیرز ( Ayers House )

خانه ای قدیمی است که در نورث تراس قرار دارد و در سال 1846 ساخته شده است . این خانه محل سکونت پنجمین فرماندار استرالیای جنوبی و یک صنعتگر ثروتمند به نام سر هنری آیرز ( Sir Henry Ayers ) بوده است و به همین دلیل چنین نامی دارد . معماری زیبا ، دکوراسیون داخلی تحسین براگیز با مبلمان قدیمی و تابلوهای نقاشی ، باغ و حتی یک رستوران ، این خانه قدیمی را به یک مکان دیدنی در سفر به آدلاید تبدیل کرده است .

ساختمان دولت ( Government House )

سفر به آدلایدمحل رسمی اقامت فرماندار استرالیای جنوبی است و در نورث تراس قرار دارد . این ساختمان در سال 1836 و به سبک نئوکلاسیک ساخته شده است .

زندان قدیمی آدلاید ( Old Adelaide Gaol )

یکی از قدیمی ترین ساختمان های شهر است و در سال 1878 ساخته شده است . این زندان یک برج دیده بانی ، حصارهای سنگی ، مرکز آموزش و … است .

مرکز تفریحی آدلاید ( Adelaide Entertainment Centre )

این مجموعه بزرگ ، با ظرفیت 12.000 نفر ، در منطقه بندری شهری قرار دارد و در سال 1991 رسما افتتاح شد . این مرکز محل برگزاری برنامه های ورزشی ، تفریحی و فرهنگی است .

گلنلگ ( Glenelg )

سفر به آدلایدیکی ازمعروف ترین و جذاب ترین نواحی استرالیای جنوبی است که درکنار هلدفست ( Holdfast ) در سال 1836 ساخته شده است . سواحل زیبا و پارک های دیدنی ، از جمله جذابیت های این مکان تفریحی است . این ناحیه قدیمی ترین محل سکونت اروپائیان در سرزمین استرالیای جنوبی است .

پارک ها و مناطق طبیعی آدلاید

زمین های سرسبز آدلاید ( Adelaide Park Lands ) ، به مجموعه پارک های شهر آدلاید گفته می شود که منطقه ای به وسعت 7/6 کیلومتر مربع را شامل می شوند و مانند کمربندی سبز در اطراف شهر کشیده شده اند . این محدوده سرسبز شامل 29 منطقه فرعی می شود ، نورث تراس نیز در این منطقه قرار دارد ، که در هر یک از آن ها حداقل یک پارک یا باغ به چشم می خورد . این منطقه در سال 2008 در فهرست میراث ملی استرالیا قرارگرفت . برخی از مهمترین پارک های این منطقه عبارتند از :

باغ گیاه شناسی ( Botanic Gardens )

سفر به آدلایدپارکی با  وسعت 51 هکتار در شمال شرقی مرکز شهر آدلاید است که با وجود واقع شدن در مرکز شهر ، مکان تفریحی بسیار آرامی به شمار می رود . این پارک که با چمنزارهای سرسبز و زیبایی پوشیده شده است ، بیش از 140 سال قدمت دارد و هر سال 1.500.000 نفر از آن دیدن می کنند . در طراحی این باغ از باغ های رویال در کیو انگلستان ( Royal Garden at Kew ) و کاخ ورسای فرانسه ( Versailles )الهام گرفته شده است . در این باغ دیدنی های زیادی وجود دارد از جمله باغ رز ، پالم هاوس ( Palm House ) ، محل پرورش گیاهان گرمسیری ، و گلخانه دویست سالگی ( Bicentennial Conservatory ) . این گلخانه به مناسبت دویستمین سالگرد تاسیس شهر ساخته و در سال 1989 رسما به در باغ افتتاح شد . طراحی خاص این گلخانه ، که برنده جایزه بوده است ، آن را در میان مردم به پیراشکی یا پیراشکی شیشه ای ( The Crystal Pasty ) معروف کرده است .

پارک گیاه شناسی ( Botanic Park )

پارکی عمومی به وسعت 34 هکتار که در مناطق طبیعی شمال شرقی آدلاید واقع شده و بخش های مختلفی دارد .

پارک ویکتوریا ( Victoria Park )

چمنزاری وسیع که در جنوب شرقی شهر آدلاید و در مجاورت جاده فولارتون ( Fullarton Road ) واقع شده و هر سال ، برنامه های متنوعی ، از جمله اسب دوانی و موتور سواری در آن اجرا می شود .

پارک الدر ( Elder Park )

این پارک در سال 1882 افتتاح شده است و محل برگزاری جشن کریسمس ، اجرای موسیقی ، فستیوال هنر آدلاید و … است .

باغ هیمجی آدلاید ( Himeji Garden )

این باغ از روی الگوی اصلی خود که در شهر هیمجی ( Himeji ) ژاپن قرار دارد ، به نشانه دوستی دو شهر و آشنایی مردم آدلاید با فرهنگ ژاپنی ها در سال 1982 ساخته و در سال 1985 افتتاح شد . در طراحی پارک از دو نوع سبک ژاپنی استفاده شده است : سبک سنژویی ( Senzui ) که در آن باغ و دریاچه وجود دارد و سبک  کر سنژویی ( Kare Senzui ) که در آن سنگ و شن و ماسه به کار رفته است .

باغ وحش آدلاید ( Adelaide Zoo )

دومین باغ وحش قدیمی استرالیاست که در سال 1883 در زمینی به وسعت 6/5 هکتار ، در شمال مرکز شهر افتتاح شد و بعدها وسعت آن به 8 هکتار افزایش یافت . بیش از 3.400 جانور از سیصد گونه بومی و غیر بومی استرالیا در آن نگهداری می شود . در این باغ وحش یک باغ گیاه شناسی و محل نگهداری مخصوص پانداها نیز وجود دارد . مکان نگهداری پاندا در این مرکز در سال 2009 راه اندازی شد و دو پاندای بزرگ به نام های وانگ وانگ ( Wang Wang ) و فونی ( Funi ) در آن نگهداری می شوند و بازدید از آن می تواند تجربه ی جذابی در سفر به آدلاید برای دوستاداران پانداها باشد . در خارج از محدوده کمربند سبز ، پارک های دیگری نیز در اطراف آدلاید قرار دارند مانند :

پارک ملی بلیر ( Belair National Park )

پارکی با وسعت 835 هکتار ، در سیزده کیلومتری جنوب آدلاید است . این پارک در سال 1891 راه اندازی شد و در آن زمان اولین پارک ملی استرلیای جنوبی ، دومین در کل استرلیا و دهمین در دنیا بود . این پارک مکانی مناسب برای تفریحات و سرگرمی های خانوادگی است .

پارک محافظت شده کل لند ( Cleland Conservation Park )

با وسعت 992 هکتار یکی از پارک های بزرگ آدلاید است و در 12 کیلومتری مرکز شهر قرار دارد . از بخش های دیدنی پارک می توان این موارد را نام برد : پارک حیات وحش ( Wildlife Park ) ، کوه لافتی با ارتفاع 727 متر و آبشار گولی ( Waterfall Gully ) که در ضلع غربی پارک قرار دارد .

پارک محافظت شده موریالتا ( Morialta Conservation Park )

با وسعت 533 هکتار در ده کیلومتری شمال شرقی مرکز آدلاید واقع شده و سه آبشار با چشم اندازی زیبا از دیدنی های زیبای آن هستند .

پناهگاه حیات وحش واراونگ ( Warrawong Wildlife Sanctuary )

منطقه ای محصور در جنوب شرقی شهر است که جانوران وحشی در آن نگهداری می شوند . این پناهگاه در سال 1969 افتتاح شد و دارای  بیش از یکصد گونه پرنده و تعداد زیادی پستاندار بومی منطقه است .

پارک بونی تن ( Bonython Park )

پارکی عمومی با وسعت 17 هکتار در شمال غربی بخش مرکزی شهر آدلاید در کنار رود تورنز است . برنامه های مختلفی از جمله کهکشان ، آتش بازی و جشنواره های مختلف در این مکان اجرا و برگزار می شود .

تپه های آدلاید ( Adelaide Hills )

این منطقه دیدنی ، بخشی از رشته کوه های لافتی است که در شرق شهر قرار دارد . از تپه های آدلاید می توان چشم اندازی دلنشین از شهر آدلاید و نواحی اطراف را مشاهده کرد .

شبه جزیره فلوریو ( Fleurieu Peninsula )

منطقه ای بسیار دیدنی در جنوب آدلاید که موج سواری و دیگر ورزش های آبی از جذابیت های هیجان انگیز آن است .

جزیره کانگورو ( kangaroo Island )

جزیره کانگورو با مساحت 4405 کیلومتر مربع ، سومین جزیره بزرگ استرالیا پس از تاسمانی و ملویل است و در 13 کیلومتری سواحل جنوب استرالیا و 112 کیلومتری جنوب غربی آدلاید قرار دارد .

سفر به آدلایدتحقیقات باستان شناسی حضور انسان را در این جزیره از 11.000 سال قبل نشان داده است ؛ البته زمین شناسان بر این عقیده هستند که این جزیره به خشکی متصل بوده است و در حدود 9.000 سال قبل در اثر بالا آمدن آب از آن جدا و به جزیره تبدیل شده است . در سال 1802 ، کاشف انگلیسی ، ماتیو فلیندرز ( Mathew Flinders ) همراه با گروهش برای اولین بار به این جزیره وارد شد و آن را جزیره کانگورو نامید . کاشف فرانسوی به نام نیکلاس بودین ( Nicolas Baudin ) نیز زمان کوتاهی پس از فلیندرز به این جزیره وارد شد و قسمت هایی از آن را نقشه برداری کرد و به همین دلیل برخی از قسمت های جزیره نام های فرانسوی دارند . آمار سال 2006 تعداد ساکنین این جزیره را 4259 نفر اعلام کرده است که شغل بیشتر آن ها کشاورزی است . اقتصاد این منطقه بر پایه تولید محصولات کشاورزی و دامی مانند غلات ، روغن ، روغن اکالیپتوس ، عسل ، پشم و گوشت قرار دارد . نوعی خاص از عسل توسط گونه لیگوریان زنبور عسل ( Ligurian Bee ) در این جزیره تولید و به سراسر دنیا صادر می شود . توریسم یکی دیگر از جنبه های اقتصادی این جزیره است ، سالانه بیش از 140.000 توریست از این منطقه دیدن می کنند .

بعضی از دیدنی ترین قسمت های جزیره کانگورو عبارتند از :

خلیج سیل ( Seal Bay )

گروه بزرگی از شیرهای دریایی استرالیایی ( Australian Sea Lions ) در این بخش از جزیره به صورت حفاظت شده زندگی می کنند .

پارک ملی فلیندرز چیس ( Flinders Chase National Park )

گونه های حفاطت شده از جانوران بومی مانند کوالا و پلاتی پوس و همینطور صخره هایی با اشکال طبیعی بی نظیر از دیدنی های این پارک هستند .

صحرای کوچک ( Little Sahara )

تالاب مورای ( Murray Lagoon )

مرکز پنگوئن ها ( Penguin Centre )

شهر بندری کیپ جرویس ( Cape Jervis ) در جنوب استرلیا محل استقرار کشتی ها و قایق هایی است که کار انتقال مسافران به جزیره کانگورو را به عهده دارند . یک مسیر هوایی میان آدلاید و جزیره نیز فعال است که در مدت 35 دقیقه مسافران را به این جزیره منتقل می کند .

جشنواره های آدلاید

مردم آدلاید تمایل زیادی به برگزاری جشن و فستیوال دارند و در تقویم سالانه آن ها تعداد زیادی فستیوال و برنامه های فرهنگی وجود دارد که در شهر و اطراف آن برگزار می شود . مهم ترین جشنواره هایی که باید در سفر به آدلاید از آن ها دیدن کنید ، این موارد هستند :

جشنواره فیلم ( Film Festival )

جشنواره ای دوسالانه و غیر رقابتی که در دو هفته آخر فوریه ( اوایل اسفند ) برگزار می شود . این جشنواره اولین بار در می ( اردیبهشت ) سال 2002 برگزار شد .

جشنواره هنرهای آدلاید ( Adelaide Festival of Arts )

جشنواره دوسالانه که از سال 1960 در ماه مارس ( اسفند ) در مرکز شهر آدلاید برگزار می شود و یکی از بزرگ ترین و برجسته ترین جشنواره های هنری و وقایع فرهنگی جهان به شمار می رود . از جمله برنامه های این جشنواره ، اپرا ، رقص و موسیقی کلاسیک است .

جشنواره فرینج ( Fringe Festival )

بزرگ ترین فستیوال هنری در استرالیا و نیم کره جنوبی و دومین فستیوال فرینج در دنیا ، پس از جشنواره فرینج ادینبورگ در اسکاتلند است . این مراسم قبل از سال 2007 به صورت دوسالانه برگزار می شد و از این سال به بعد ، هر سال به مدت 24 روز در فوریه ( بهمن ) و مارس ( مارس ) در آدلاید برگزار می شود ؛ از جمله برنامه های زیبای این جشنواره اجرای نمایش ، موسیقی و رقص است .

فستیوال ومادلاید ( WOMADelaide )

یک فستیوال سالانه موسیقی و رقص است که از سال 1992 در ماه مابرس ( اسفند ) در این شهر برگزار می شود و بخش از مجموعه فستیوال های موسیقی ووماد در دنیاست . در فستیوال ووماد ، انواع مختلفی از موسیقی و رقص ، با هدف آشنایی مردم با فرهنگ های مختلف ، به اجرا در می آید .

فستیوال گلندی ( Glendi )

یک فستیوال برای آشنایی با فرهنگ یونانی است که در هر سال به مدت دو روز در ماه مارس ( اسفند ) برگزار می شود .

نمایشگاه رویال آدلاید ( Royal Adelaide Show )

نمایشگاه محصولات کشاورزی است که همه ساله به مدت 9 روز ، در اولین جمعه ماه سپتامبر ( شهریور ) یا آخرین جمعه از ماه آگوست ( شهریور ) آغاز می شود .

فستیوال تستینگ ( Tasting Australia )

یک فستیوال دوسالانه غذا و نوشیدنی است که در اکتبر ( مهر ) برگزار می شود .

جشن و رژه کریسمس آدلاید ( Adelaide Christmas Pageant )

بزرگ ترین رژه و جشن کریسمس در دنیاست که از سال 1933 هر سال در اوایل نوامبر ( آبان ) ، معمولا در صبح شنبه ، در این شهر برگزار می شود . گروه های مختلف نمایش ، دلقک ها ، عروسک های بزرگ از شخصیت های کارتونی و … در مرکز شهر ، در مسیری سه کیلومتری برنامه های شاد این رژه را اجرا می کنند و رکورد بزرگ ترین گروه کر کریسمس را در دنیا به دست آوردند . رکورد قبلی با گروهی شامل 7541 نفر متعلق به آمریکا بود .