دین در استرالیا

دین در استرالیا

تاریخ دین در استرالیا را می توان اینگونه بیان کرد که تا پیش از ورود اروپائیان به این منطقه ، بومیان استرالیا دین سنتی خود را داشتند ؛ ولی امروزه اکثر مردم این کشور به مسیحیت گرویده اند . با آغاز مهاجرت اروپائیان به این سرزمین ، فرقه های گوناگون مسییحیت در این کشور به فعالیت پرداختند و در نتیجه فعالیت این گروه ها افراد بیشتری به این دین گرویدند.

در قرن بیستم با مهاجرت مردم آسیای جنوب شرقی ( چین ، هند و خاورمیانه ) آیین ها و ادیان بودایی ، اسلام و یهودی در این کشور شناخته شد .

استرالیا جامعه ای غیر مذهبی است و مذهب رسمی ندارد . به طور کلی ، استرالیایی ها در زمینه مذهب ، تعصب چندانی ندارند . در استرالیا دین از حکومت جداست . درصد پایینی از جمعیت استرالیا مسلمانند که از کشورهای مختلفی به این کشور مهاجرت کرده اند . این گروه ها چندین مسجد دارند ؛ ولی هیچ گونه هماهنگی و پیوندی میان آن ها وجود ندارد . دیگر اقلیت های دینی ، به ویژه یهودیان و پیروان بهاییت ، با وجود پایین بودن شمار پیروانشان ، از نفوذ و قدرت نسبتا بالایی در جامعه برخوردارند .

جمعیت مسیحیان در استرالیا ، 9/79 درصد ، بوداییان ، 9/1 درصد ، مسلمانان ، 5/1 درصد و دیگر ادیان ، 7/25 درصد کل جمعیت است .

بر خلاف غرب اروپا ، مسیحیت ارتودوکس در استرالیا ، به خصوص در سینی و ملبورن ، پرطرفدار است . کلیساها ، به ویژه کلیسای کاتولیک ، نقش عمده ای در آموزش و پرورش دارند و بودجه برخی از مدارس ، تا حدودی توسط کلیسا تامین می شود . استرالیایی ها چندان اهل کلیسا رفتن نیستند و حدود بیست درصد از آن ها ادعا می کنند هیچ مذهبی ندارند .

اسلام در استرالیا

اسلام سومین دین بزرگ در استرالیا پس از مسیحیت و آیین بودایی است ؛ البته تعداد افراد فاقد مذهب در این کشور زیاد است . در سال 2006 ، تقریبا 340.392 نفر ، یا به عبارتی 71/1 درصد از جمعیت استرالیا ، را مسلمانان تشکیل داده بوده اند که اکثر آن ها ایرانی ، لبنانی و ترک های ترکیه هستند . اولین گروه مسلمانان را در 1860 میلادی ، انگلیسی ها به این قاره وارد کرده اند . انگلیسی ها هنگام ورود به این منطقه برای شناسایی راه ها و کشف طلا در صحراهای استرالیا مجبور به استفاده از ساربانان افغانی بودند و نخستین بار ، دوازده ساربان و 120 شتر از افغانستان وارد این کشور شد . افغان ها برای انجام فرایض دینی خود عبادتگاه هایی در مناطق مختلف ، از جمله در صحرا بنا کرده اند که آثار برخی از آن ها تاکنون باقی است .

 

حتما بخوانید : سبک زندگی و فرهنگ استرالیا – پرچم ، زبان و خط در استرالیا

 

هم اکنون مسلمانان استرالیا در شهرهای اصلی مثل سیدنی ، ملبورن و پرث متمرکزند . در شهرهای سیدنی ، 9/3 دردصد جمعیت مسلمانند . مابقی مسلمانان به ترتیب در شهرهای بریزبن ، آدلاید ، کانبرا ، تاسمانیا و داروین ساکن اند .

گروهی معتقدند آشنایی مردم استرالیا با اسلام به زمان ورود برخی از مسلمانان جنوب شرقی آسیا برمی گردد که برای ماهیگیری به استرالیا آمده بوده اند . اولین مهاجران مسلمان ، نقش موثری در احیای دین اسلام در این کشور داشته اند ؛ امروزه بعضی مناطق دارای اسامی اسلامی شده اند ؛ مثل خلیفی ، قنطره ، تل بیجا .

مساجد در استرالیا

مسجد آدلاید ( Adelaide )

اولین مسجد آدلاید در سال 1889 احداث شد که اکنون جزو آثار باستانی استرالیاست .

مسجد لیکمبا ( Lakemba )

که به نام مسجد علی ابن ابیطالب ( ع ) نیز مشهور است در لیکمبا در نیو ساوث ولز واقع شده و از بزرگ ترین مساجد استرالیاست . اکثر لبنانی ها به این مسجد می روند .

مسجد آوبورن گالیپولی ( Auburn Gallipoli )

در آوبورن نیو ساوث ولز است و اکثر ترک ها به آنجا می روند .

مسجد الزهرا ( Al-Zahra )

در شهر سیدنی است .

مسجد الرسول ( Al-Rasool )

در شهر سیدنی است .

محل استقرار بیشترین مسلمانان شهرهای استرالیا به شرح زیر است :

 

نام شهر

 

 

محل استقرار مسلمانان

 

سیدنی

 

 

محله لیکمبا

 

ملبورن

 

 

محله برونزیک