تحصیلات در ترکیه

تحصیلات در ترکیه

گرچه مراسم ختنه سوران در طول قرن ها تغییر چندانی نیافته است ، اما زندگی روزمره کودکان در این مدت تغییر کرده است . در دوران امپراتوری عثمانی تعداد اندکی از پسران به مدرسه می رفتند و تقریبا هیچ دختری به مدرسه نمی رفت . بیشتر مردم سواد خواندن و نوشتن نداشتند ، اما جمهوری ترکیه این وضع را تغییر داد . امروزه طبق قانون آموزش دختران و پسران هفت تا چهارده ساله اجباری است . کودکان در مدارس زبان ترکی ، تاریخ ، موسیقی و هنر فرا می گیرند و نیز میهن پرستی و مسئولیت اجتماعی می آموزند و شیوه تحصیلات در ترکیه دگرگون شده است.

دولت جمهوری خواه خواستار آموزش همه جوانان بود ، به این ترتیب آنان برای ورود به دنیای نوین به عنوان کارگرانی ماهر آماده می شدند . اما متاسفانه دولت در اجرای طرح آموزش اجباری با مشکلات فراوانی روبروست . جمعیت ترکیه به سرعت رشد کرده است، به گونه ای که امروزه نیمی از جمعیت کشور را افراد کم تر از بیست سال تشکیل می دهند . نظام آموزشی نمی تواند خود را با تعداد رو به رشد کودکان هماهنگ سازد . مدارس در تامین فضای کافی کلاس های درس ، امکانات لازم و نیز تامین معلم با مشکل روبرو هستند . در شهرها ممکن است تعداد شاگردان کلاس پنجاه نفر هم باشد و در نقاط روستایی ممکن است دانش آموزان برای حضور در کلاس درس به روستایی دیگر بروند . بسیاری از کودکان به ویژه در روستاهای کوچک یا مناطق روستایی برای کار در مزرعه یا کارخانه ترک تحصیل می کنند .

 

حتما بخوانید : سبک زندگی و فرهنگ ترکیه – نظام وظیفه در ترکیه

 

دانش آموزان مدارس ابتدایی روپوش سیاه با یقه سفید می پوشند ، و بسیاری از مدارس راهنمایی نیز دارای اونیفرم هستند . دانش آموزان برای تحصیل در مقاطع متوسطه هزینه پرداخت می کنند و برای تحصیل در بهترین مدارس باید با یکدیگر به رقابت بپردازند ، چرا که ظرفیت این مدارس محدود است . برخی از دانش آموزان در مدارس خصوصی که از سوی سازمان های آمریکایی ، انگلیسی ، فرانسوی یا آلمانی اداره می شوند ، تحصیل می کنند . در این مدارس بسیاری از دروس به زبان خارجی تدریس می شود . دیگر دانش آموزان نیز به مدارس فنی می روند که بر [ آموزش ] رشته هایی مانند مهارت های صنعتی ، توریسم یا انواع تجارت متمرکزند . از دهه 1990 میلادی تعداد بیشتری از جوانان به تحصیل در مدارس مشغولند . حدودا ده درصد از دانش آموزان مقطع متوسطه در مدارس اسلامی تربیت معلم تحصیل می کنند .