نژاد و مهاجران در استرالیا

سرزمین استرالیا از ده هزار سال پیش ، زیستگاه انسان بوده است . بومیان استرالیا که با نام اب اریجینال ها ( Aboriginals ) شناخته می شوند ، ساکنان قدیمی استرالیا هستند . گمان می رود اجداد این افراد در حدود چهل هزار سال پیش ، از جنوب آسیا به این مکان مهاجرت کرده باشند . از جمعیت بومیان استرالیا به تدریج کاسته شده و امروزه بخش کوچکی از جمعیت استرالیا را تشکیل می دهند . مردم این کشور ، گروه های مختلفی از مهاجران اغلب اروپایی هستند که بیشتر ، از انگلستان و اسکاتلند ، ایرلند ، هلند ، یونان و پرتغال آمده اند .

از دیگر نژاد ها می توان چینی ، ژاپنی ، ایرانی و افغانی را نام برد . بیش از 8/21 میلیون نفر از جمعیت این کشور را مهاجران اروپایی تشکیل می دهند . با ورود سفید پوستان به این سرزمین ، ساختار زندگی بومیان به شدت دگرگون شد . آن ها امروزه با دیگر مردم استرالیا زندگی می کنند و سنت های خود را تا حدی حفظ کرده اند .

در سال های 2005 – 2006 بیش از 131 هزار نفر از مهاجران استرالیا ، اغلب از آسیا و اقیانوسیه بودند .

جمعیت مهاجران در سال های 2006 – 2007 به 144 هزار نفر رسید و در مجموع ، در سال های 2008 – 2009 این رقم به سیصد هزار نفر افزایش یافت . بیشترین میزان مهاجرت به استرالیا بعد از جنگ جهانی دوم بوده است .

 

حتما بخوانید : سبک زندگی و فرهنگ استرالیا – پرچم ، زبان و خط در استرالیا

 

بومیان استرالیا شامل دو گروه عمده هستند : بومیان جزایر تنگه تورس ( Torres ) و بومیان ساکن استرالیا که به اب اریجینال مشهورند . چند صد قبیله پراکنده ازبومیان استرالیا به ثبت رسیده که بزرگ ترین آن ها قبایل زیر هستند :

پیچان چاچارا ( Pitjantjatjara )

که در مرکز استرالیا و در نزدیکی کوه اولورو ( Uluru ) زندگی می کنند .

آرتنه ( Arrernte )

گروهی از بومیان استرالیا که نگهبان سرزمین های آرتنه در اطراف چشمه های آلیس ( Alice Springs ) در مرکز استرالیا هستند .

لوریچا ( Luritja )

نام این قبیله از گویش محلی بومیان استرالیا که در سرزمین های شرقی زندگی می کرده اند ، گرفته شده است . این گروه از بومیان در نواحی غرب و جنوب چشمه های آلیس زندگی می کنند .

وارپیری ( Warlpiri )

گروهی از بومیان استرالیا هستند که به زبان وارپیری صحبت می کنند و در ایالت شمالی در غرب چشمه های آلیس ساکنند .

در حال حاضر ، جمعیت سفید پوستان در استرالیا 2/95 درصد ، بومیان دو درصد ، آسیایی ها 3/1 درصد و بقیه 5/1 درصد است .