مراسم تشییع در ترکیه

مراسم تشییع در ترکیه

امروز مراسم تشییع در ترکیه درست مانند این مراسم در قرن های گذشته انجام می شود . در مراسم سنتی و اسلامی هنگامی که فردی از دنیا می رود ، او را در حالی که سرش رو به مکه و پلک هایش بسته است ، روی تخت می گذارند . موذن از مسجد ، زمان و مکان مراسم تشییع جنازه را اعلام می کند و آیه هایی از قرآن را تلاوت می کند .

خاکسپاری باید هر چه سریع تر در روشنایی روز مرگ یا روز پس از آن انجام گیرد . ابتدا بدن متوفی را با روشی خاص می شویند . اجساد زنان را زنان و اجساد مردان را مردان غسل می دهند . سپس بدن را با کفنی سفید می پوشانند و در تابوتی چوبی که با پارچه ای سبز پوشانده شده است ، قرار می دهند . سپس متوفی را به حیاط مسجد منتقل می کنند . مردم در خیابان آرام می ایستند و به جمعیت حاضر در تشییع جنازه احترام می گذارند . سوگواران درون مسجد ، به نیایش می پردازند ، و برای خواندن نماز میت در حیاط مسجد پشت سر فردی روحانی می ایستند .

 

حتما بخوانید : سبک زندگی و فرهنگ ترکیه – اسلام مورد پذیرش ترک ها

 

آمبولانس تابوت را به سوی گورستان می برد و سوگواران نیز سوار بر دیگر اتومبیل ها به دنبال آمبولانس حرکت می کنند . آنان ساکت هستند و نباید گریه و زاری کنند . در گورستان متوفی را از تابوت خارج می کنند و تنها با کفن در حالی که رو به سوی مکه دارد ، او را به خاک می سپارند . فردی روحانی در مراسم خاکسپاری دعا می خواند . مئتوفی را در روزهای هفتم و پانزدهم پس از مرگ نیز با خواندن دعا یاد می کنند .

امید به زندگی در ترکیه حدود هفتاد و یک سال است ( که این میزان در مردان اندکی کمتر و در زنان بیشتر است ) ؛ و تقریبا از میانگین امید به زندگی در اروپا ده سال کمتر است ، که بخشی از آن به دلیل میزان پنج درصدی مرگ و میر نوزادان در ترکیه است که از میزان جهانی شش تا هفت درصد کمتر و از میانگین دو درصدی اروپا بیشتر است . پیشرفت های  پزشکی به مردم کمک می کند تا بیشتر عمر کنند ، اما مردم به ویژه در استان های فقیر شرقی نیازمند دسترسی بیشتر به خدمات بهداشتی هستند . گرچه عمر مردم در ترکیه طولانی شده است ، اما آنان در مرگ نزدیکانشان با روشی سنتی سوگواری می کنند . مانند بسیاری دیگر از جنبه های مهم زندگی ، باورهای اسلامی و سنتی این گذر پایانی را نیز تحت تاثیر قرار داده اند .