اقوام و نژادهای مالزی

اقوام و نژادهای مالزی

مالزی کشوری چند ملیتی است که در آن نژاد ها و ملیت های گوناگون با فرهنگ ها و زبان های متنوع با هم در آمیخته اند. موقعیت این کشور به عنوان گذرگاه اصلی آب و هوای جنوب شرقی آسیا موجب شده است اقوام و نژاد های گوناگون از نقاط مختلف آسیا در این کشور گرد هم آیند. اقوام و نژادهای مالزی را می توان به چند روش تقسیم کرد. 

روش اول :

  1. گروه بومی پوترا : این واژه که به معنی پسران خاک است به مردمی اطلاق می شود که فرهنگ بومی دارند ، مانند نژاد مالایی ، اقوام اورنگ اصلی در شبه جزیره مالزی و قبایل بومی ساراواک و صباح. با توسعه و گسترش سریعی که در سال های اخیر در مالزی روی داده است ، افراد بومی ، سهم خود را در توسعه اقتصادی کشور افزایش داده اند
  2. گروه غیر بومی پوترا : این گروه شامل نژاد های چینی ، هندی و سایر اقلیت های نژادی مثل سریلانکایی ، اروپایی – آسیایی ( اروسیایی )  و اروپایی ها است. تعداد زیادی از چینی ها و هندی ها در قرن نوزدهم برای اقامت به مالزی آمدند ؛ زیرا سیاست های تجارت آزاد بریتانیا در تنگه های مستعمراتی باعث افزایش سرعت توسعه اقتصادی در کشور شده بود.

روش دوم  :

  1. نژاد مالایا ، مالایی : اقوام مالایی در حدود سه هزار سال پیش در کامبوج ، شبه جزیره ی مالی و دریاهای جنوبی زندگی می کردند. این اقوام که در حال حاضر ، هم در بخش شبه جزیره ای و خم در قسمت جزیره ای تایلند زندگی می کنند ، بیش از نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و از نظر سیاسی ، مهمترین گروه در کشور هستند. آنها زبان و فرهنگ مشترک دارند و به شدن به دین اسلام پایبندند. در مالزی ، افراد مالایی ، در بین اقوام و نژادهای مالزی برتری خاصی دارند ؛ به طور مثال برای تاسیس شرکت ، وجود یک شریک مالایی ، الزامی است.
  2. اورنگ اصلی : قبل از این که اقوام مالایی به این کشور مهاجرت کنند ، در بش شبه جزیره ای مالزی ، اجداد گروه های مختلفی زندگی می کدند که در حال حاضر به همه آنها اورنگ اصلی ، یا ساکنان اولیه می گویند. جمعیت این گروه ، کم است و از لحاظ قومی به گروه های زیر تقسیم می شوند.
    1. گروه سمانگ : قدیمیترین گروه در مالزی هستند ، آنها شکارچیان چادرنشینی بودند که در مناطق کوهستانی به طور سنتی زندگی می کردند و پناه گاه های موقت خود را از نی خیزران و برگ درختان درست می کردند.
    2. اقوام سنویی و مالایی های اولیه : اینها بعدا به این کشور آمدند. بسیاری از آنها به زراعت ، ماهی گیری و شکار می پرداختند
    3. اقوام و نژادهای مالزی بومیگروه ایبان مهمترین و بزرگترین گروه قومی ساراواک است و اغلب انها در کلبه های دراز و مشترکی در زمین های پست کنار رودخانه ها زندگی می کنند. گرچه تعداد زیادی از آنها به دین اسلام گرویده اند ؛ اما هنوز برخی هویت فرهنگی و تاریخی خود را حفظ کرده اند و قهرمانان افسانه ای و خدایان را می پرستند. ایبان ها از اجنماعی ترین اقوام و نژادهای مالزی هستنداقوم کایان و کنیاح در نواحی مرتفع تر و در کنار رودخانه های راجانگ و بارام در کلبه های دراز و مخصوص خود زندگی می کنند. شهرت آنها به خاطر مهارت در کارهای هنری ، موسیقی و مهمان نوازی است.

      اقوام بیدایوح در جنوب شرقی منطقه ساراواک زندگی می کنند و به خاطر مهارت در حصیر بافی ، سبد بافی و کنده کاری روی چوب معروفند.

      گروهی دیگر از اقوام و نژادهای مالزی شرقی ، اقوام ملانائو هستند که در کنار ساحل زندگی می کنند و به زراعت اشتغال دارند. محصول عمده آنها نخل ساگو است که گیاه بومی مالایاست و از آن نشاسته می گیرند. اغلب این افراد مسلمان ، مسلمان هستند صنعتگران ملانائو در ساختن قایق مهارت دارند. آنها از مهارت خود در ساختن سبد های تزئینی و کلاه حصیری نیز استفاده می کنند.

      گروه قومی لند دایاک در اراضی تپه ای کشور زندگی می کنند و به پنج زبان مختلف صحبت می کنند و غالبا پیرو ادیان سنتی هستند.

      ایالت صباح نیز گروه های قومی مختلفی دارد. اقوام کادازان ، بزرگترین و پرجمعیت ترین گروه قومی ایالت صباح هستند که یک سوم جمعیت این ایالت را تشکیل می دهند اغلب آنها کشاورز هستند و به کشت برنج می پردازند. سایر گروه های نژادی ایالت صباح ، شامل قوم باجائو ، موروت ، بیسایا ، سولوک و اورنگ سانگی هستند.

 

حتما بخوانید : سبک زندگی و فرهنگ مالزی – زبان و خط در مالزی

 

  1. چینی ها : سیل عظیمی از چینی ها در قرن نوزدهم به کشور مالزی سرازیر شدند بعضی از آنها به عنوان پناهنده وارد این کشور شدند و برخی به عنوان کارگر برای کار در معتدن قلع یا تجارت ، قدم به این کشور گذاشتند. در حال حاضر ، چینی تبارها کنترل بسیاری از امور تجاری و صنعتی این کشور را در دست گرفته اند و حدود یک سوم کل جمعیت مالزی را تشکیل می دهند.
  2. هندی ها : در قرن نوزدهم ، امپراتوری بریتانیا تعداد زیادی از اقوام هندی را برای کار در کارخانه های پلاستیک سازی ، ساختن جاده و خطوط راه آهن ، از جنوب هند به این کشور آورد. البته سال ها پیش از این نیز تعداد کمی از هندیان مسلمان برای تجارت پارچه به این کشور آمده بودند. هندوها (اهالی جنوب هند) در هر یک از مستعمرات هندی در کشور مالزی ، معابدی بنا کرده اند. اقوام هندی با فرهنگ و آداب و رسوم  خاص خود تاثیرات در مالزی کذاشته اند ؛ از جمله آشپزی هندی تاثیر زیادی بر انواع غذاها و شیوه های آشپری در کشور مالزی گذاشته است.