ازدواج در ترکیه

ازدواج در ترکیه

درگذشته اغلب والدین درباره ازدواج فرزندانشان با هم توافق می کردند ، حتی گاهی توافق برای ازدواج در ترکیه در دوران شیرخوارگی آن ها صورت می گرفت . خانواده شوهر به والدین عروس پول می پرداختند و دختر معمولا پس از ازدواج برای زندگی به منزل خانواده شوهر می رفت . دولت جمهوری خواه در بخشی از تلاش های خود برای افزایش حقوق زنان ازدواج توافقی را غیر قانونی اعلام کرد . با وجود این ، هنوز هم در مناطق روستایی مرد جوانی که قصد ازواج دارد ، ممکن است از خویشاوندان مونث خود بخواهد تا برای او همسری بیابند . بیشتر زوج ها پیش از ازواج به شناخت کافی از یکدیگر دست نمی یابند ، و هیچ گاه این دو نفر بدون حضور دیگران با هم دیدار نمی کنند . در حقیقت بسیاری از دختران جوان روستایی با مردانی ازدواج می کنند که هیچوقت آن ها را ندیده اند . زنان پس از ازدواج (( متعلق )) به شوهرانشان هستند . امروزه در شهرها تعداد بیشتری از زوج ها مستقیما در محل کار یا تحصیل با یکدیگر آشنا می شوند .

خانواده های عروس و داماد در ابتدا دیداری رسمی ترتیب می دهند . در این دیدار آنان با ازدواج فرزندانشان موافقت می کنند . سپس جشن نامزدی را برگزار می کنند . میهمانان در خانه داماد گرد هم می آیند و برای صرف ناهار راهی خانه عروس می شوند . خویشاوندان مونث داماد لباس های ویژه ای به عروس می پوشانند و به او جواهر هدیه می دهند . خانواده داماد هزینه عروس را می پردازد . جشن عروسی ممکن است چندین روز ادامه یابد . روز اول جشن پرچم عروسی بر در خانه داماد نصب می شود . آن شب دست های عروس را حنا می بندند ، او شب را در میان دوستان و خویشاوندان مونث خود سپری می کند .

 

حتما بخوانید : سبک زندگی و فرهنگ ترکیه – زنان در ترکیه 

 

در گذشته زنان مسن تر به عروس کمک می کردند تا برای مراسم آماده شود . اما امروز اغلب آرایشگرهای حرفه ای عروس را آماده می کنند . عروس لباس های صورتی رنگ می پوشد و تور بلندی بر سر می اندازد .طبق رسوم مردان و زنان در جشن عروسی از هم جدا هستند . عاقد موافقت عروس و داماد را برای ازدواج جویا می شود ، سپس خطبه عقد را می خواند . داماد به قسمت زنانه می رود و به خواهرهای عروس هدایایی تقدیم می کند ، و از بزرگترین خواهر عروس هم هدیه دریافت می کند . سپس زنان و مردان در قسمت های مجزا شام می خورند . پس از صرف غذا ، عروس و داماد در کنار یکدیگر می نشینند و روسری بلندی روی سر آن ها می اندازند . آن دو به خواندن دعا مشغول می شوند و اجازه می یابند تا تصویر یکدیگر را فقط در آینه ببینند .

آن شب داماد در خانه عروس اما در اتاقی جدا می خوابد . عصر روز بعد عروس با خانواده خود خداحافظی می کند ، سپس شرکت کنندگان در مراسم عروسی در محله گردش می کنند و سرانجام به خانه داماد می روند . سنت های ازدواج در ترکیه در هر ناحیه با ناحیه دیگر تفاوت دارد و امروزه در برخی موارد این سنت ها به کلی نادیده گرفته می شوند .

حداقل سن قانونی برای ازدواج در ترکیه هجده سال است . دختران معمولا در بیست سالگی و پسران کمی دیرتر ازدواج می کنند . جوانان روستایی دیرتر آمادگی ازدواج می یابند . برای قانونی شدن ازدواج ها ، نماینده دولت ، به جای عاقد روحانی ، زن و مرد را به عقد یکدیگر در می آورد . حدودا نیمی از مردم ترکیه هم مراسم مذهبی هم مراسم قانونی ازدواج را برگزار می کنند . در حدود چهل درصد ازدواج ها بدون مراسم مذهبی انجام می گیرند و ده درصد ازدواج ها فقط با مراسم مذهبی صورت می گیرند و از این رو قانونی شمرده نمی شوند .