تایلند ملتی منحصر به فرد و مدرن

تایلند – ملتی منحصر به فرد و مدرن

بانکوک ، پایتخت تایلند ، شهری است که به خوبی تنوع موجود در این کشور آسیای جنوب شرقی را به نمایش گذاشته است. کارخانه های صنعتی مدرن در کنار معابد باستانی بودایی قرار گرفته اند و معتبد هم در محاصره آسمانخراش ها هستند. تقریبا ، به هر کجا نگاه کنید ، آمیخته ای از کهن و نو را در کنار هم می یابید که نشان دهنده کشور آسیایی مدرن و منحصر به فردی با گذشته تاریخی غنی است.

میراث فرهنگی تایلند آمیخته ای غنی از رسوم ، جهان بینی و باورهایی است که گروه های نژادی مختلف با خود آورده اند و طی سده ها درهم آمیخته اند تا مردم تای پدید بیایند ؛ این دیدگاه ها و عقاید حتی با وجود چالش های اقتصادی ناشی از مدرن شدن حفظ شده است. در واقع تایلند توانسته است این شعار را ثابت کند که (( هرچه بیشتر تغییر تغییر رخ دهد ، همه چیز بیشتر ثابت می ماند ! )) تکاپوهای بازرگانی در کنار آیین های مرسوم بودایی وحود دارند ، و حتی گاهی اوقات راهبان بزرگ بودایی دعای خیرشان را نثار موسسات تجاری می کنند. گذشته کشور که به شدت تحت تاثیر آیین بودایی است ، هنوز هم در معابد بودایی ، که وات نامیده می شوند و در تمام کشئر به وفور وجود دارد ؛ عمر بسیاری از این وات ها ، که نشان دهنده آثار هنری و معماری سنتی تایلندند ، به چند قرن می رسد.

حتی در مناطق روستایی هم می توان این ملغمه آیین کهن با روش های جدید امروزی را مشاهده کرد. شالیکاران همواره شکرگزار ارواحی هستند که معتقدند آب و محصول در اختیار دارند و در عین حال خاک زراعتی را با تجهیزاتی چون تراکتور آماده می کنند. تای ها (( یا سیامی ها )) عقاید بوداییشان را با باور به ارواح خیر و شر درهم آمیخته اند. بسیاری از ارواح مثل مادر آب ها و مادر برنج ارواح خیر خواهی هستند و بعضی ها نیز ارواح خبیث به حساب می آیند. حتی تایلندی های تحصیلکرده نیز عقیده بسیاری به ارواح دارند. یکی از استادان دانشگاه چولالونگ کورن بانکوک گفته است (( عقیده ما به ارواح چنان زنده است که فرزندانمان همیشه با شنیدن داستان های آنها دچار ترس و وحشت می شوند و حتی صداهای غیر عادی در شب ممکن است بزرگسالان را هم بترساند تا حدی که سرشان را زیر لحاف فرو ببرند. می دانم که عاقلانه نیست ، اما نمی توانید مرا متقاعد کنید که در تاریکی صدای ارواح شنیده نمی شود. به خصوص وقتی سگ ها حضور آنها را حس می کنند. بالاخره من هم تایلندی هستم. دانستن ضعف هایمان یک چیز است و نگفتنش به دیگران چیز دیگر.

 

حتما بخوانید : معرفی شهر ها و کشورها – توصیف روسیه

 

غنای فرهنگی تایلند تا حدی به این دلیل است که تایلند از استعمار نیروهای غربی در امان مانده است. تایلند برخلاف کشور های همسایه اش ، که تحت سلطه نیروهای بریتانیایی و فرانسوی قرار گرفته اند ، مستقل باقی ماند. در واقع ، در زبان تایلندی اسم کشور پرداس تای به معنی ((سرزمین آزاد)) است.

شاید نکته مهمتر از حفظ استقلال کشور توانایی زیاد مردم تای در پذیرش و انعطاف پذیری باشد ؛ مردم تایلند ، با جذب تاثیرات اقوام مختلف ، توانسته اند ملتی واحد پدید بیاورند. حتی امروزه ، با وجود رواج انواع سرگرمی های غربی و غذاهای آماده در تایلند ، پیشرفت در معماری ، آشپزی و هنر های سنتی همچنان ادامه دارد. نتیجه این که کشوری مدرن با حس بارزی از ریشه های آسیایی اش به وجود آمده است.