ایالت های مرکزی هند

ایالت های مرکزی هند

مهمترین ایالت های مرکزی هند ایالت مادیاپرادش و در شمال آن ایالت اوتارپرادش و شمال شرقی آن ایالت بیهار است
ایالت اوتارپرادش
اگر از اوتارپرادش شروع کنیم در حقیقت باید گفت یکی از پر جمعیت ترین مناطق هندوستان است. روزگاری این منطقه تحت سلطه حاکمان و نوابان شیعه بوده است که مهمترین آنها سلسله آوت ها با مرکزیت لکهنو است. شهر لکهنو که به شهر آداب و تهذیب مشهور است دارای میراث کهن شیعه است.حسینیه های بزرگ این شهر جزو مناطق دیدنی است.
لکهنو شھر لکھنو مرکز ایالت اوتاپرادش پر جمعیت ترین ایالت هند است. لکهنو از قرن هجدهم میلادی با توجه به روی کار آمدن نوابان شیعه ایرانی که از نیشابور به این منطقه آمده بودند به عنوان مرکز فرهنگ و آداب و رسوم شمال هند معروف است. منطقه لکهنو که زمانی تحت حکومت سلطنت دهلی و گورکانیان هند بود در سال ۱۷۱۹ سادات خان یا برهان الملک به عنوان استاندار منطقه آوت منتصب گردید. این شخصیت بزرگ ایرانی
در سال 1722 حکومت محلی خود که به حکومت آوت معروف است را در شهر فیض آباد نزدیک لکھنو تاسیس کرد. یکی از مهمترین نوابان این سلسله نواب آصف الدوله بود که در سال 1775 مرکز حکومت خود را به لکهنو منتقل کرد و دوره طلایی این شهر از حیث تشیع و دین، معماری و هنر و نیز اداب و رسوم و فرهنگ و نیز زبان آغاز شد. با توجه به حکومت شیعیان در این شهر آثار زیادی چه در زمینه معماری و هنر، در حوزه علوم دینی و ادبیات نیز بوجود آمد حسینیه های بزرگ آصف شاهی و اما مبارهٔ کوچک، حسینیه غفران مآب، مساجد و مراکز بزرگ این شهر یادگار دوران شیعیان است. در حوزه علوم دینی نیز روزگاری این شهر مرکز حوزه های بزرگ علمیه هند بوده است و بزرگان و علمای زیادی با حضور خود در تدریس علوم شیعی کوشیده اند.

 

حتما بخوانید : معرفی شهر ها و کشور ها – ایالت های شمالی هند 

 

مولانا سید دلدار علی نصیرآبادی که در سال 1753 بدنیا آمد و در سال 1820 چشم از جهان فرو بست، از جمله شخصیت های برجسته تاریخ تشیع در هند است که در شهر لکهنو می زیسته است. حسینیه غفران مآب یادگار این بزرگوار است. وی پس از تحصیل در نجف، به مشهد برای کسب علوم دینی رفت و با کسب درجه اجتهاد به لکهنو بازگشت و یگانه مجتهد شیعیان هند به شمار می رفت. در زمینه ادبیات نیز زبان اردو در این شهر با الهام از زبان فارسی لهجه ای هند و ایرانی و زیبا یافت و دو تن از بزرگترین مرثیه سرایان هند به نام میرانیس و میرزا دبیر در این شهر بودهاند. شهر آگرا نیز در این ایالت واقع شده است. از جمله مناطق دیدنی هند که در این شهر واقع شده است بنای شگرف تاج محل است.

ایالت بیهار
یکی از ایالت های تاریخی هند ایالت بیهار است. سلسله موریا،اولين حکومت سراسری هند در قرن چهارم قبل از میلاد به مرکزیت این منطقه تاسیس شد که بسیار تحت تاثیر حکومت هخامنشیان ایران بوده است و آشوکای بزرگ سومین پادشاه این سلسله را میتوان کوروش هند نامید. وی به ترویج آموزههای بودا و پیام صلح و عدالت کوشید. در نزدیکی شهر پتنا، مرکز این ایالت مناطق مهم بودایی مانند بود گیا، مرکز ریاضت بودا و
سانچی محل استوباهای بزرگ و اولین معابد هندویی است.
از طریق زمینی، نزدیک ترین راه به کشور نپال از شهر پتنتا مرکز ایالت بیهار است