استرالیا

استرالیا به پایتختی کانبرا

در بین پنج قاره کره زمین ، کوچک ترین وکم جمعیت ترین قاره اقیانوسیه است . این قاره از کشورهای استرالیا ، نیوزیلند و چند کشور و مجمع الجزایر کوچک دیگر که در نیم کره جنوبی و در اقیانوس های هند و آرام گسترده شده اند تشکیل شده است .

بیشتر شهرهای استرالیا در جنوب شرقی این کشور از بریزین تا آدلاید ، واقع شده اند . مرکز استرالیا سرزمینی وسیع ، کم آب و تقریبا خالی از سکنه است . در این کشور زیبا معادن با ارزشی ، مزارع و مراتع وسیعی وجود دارد که درآمد سرشاری را نصیب این کشور می نماید . استرالیا جاذبه های گوناگونی برای جذب گردشگران دارد که مهم ترین آن ها جذبه طبیعی است .

بدون شک این کشور مهم ترین کشور قاره اقیانوسیه و پیشرفته ترین کشور در نیم کره جنوبی است . شاید اگر استرالیا نبود ، دیگر اقیانوسیه را نمی شد یک قاره محسوب کرد . مردم این کشور از درآمد سرانه و رفاه بالایی برخورداند .همچنین برخی از دانشگاه های استرالیا جزو دانشگاه های معتبر جهان هستند .

وسعت 7.617.930 کیلومتر مربعی، ششمین کشور وسیع دنیا را به وجود آورده است و با جمعیت حدود بیست و دو میلیون نفر ، پنجاهمین کشور پرجمعیت جهان است ؛ بنابراین این کشور یکی از کشورهایی است که تراکم جمعیت در آن کم می باشد .

 

حتما بخوانید : معرفی شهر ها و کشور ها – سیدنی مرکز ایالت نیو ساوث ولز

 

تا اواخر قرن 18 جیمزکوک انگلیسی وارد استرالیا شد ، تنها بومیان اولیه به صورت ابتدایی در آنجا زندگی می کردند .

طی دویست سال اقوام مختلفی از سراسر جهان به ویژه بریتانیا ، به این سرزمین مهاجرت کردند . این کشور سال ها جزو مستعمرات انگلستان بوده و هنوز هم فرماندار استرالیا از سوی انگلستان منسوب می شود ؛ البته اکنون این سمت بیشتر جنبه تشریفاتی دارد .

باتوجه به قرار گرفتن این کشور در نیم کره جنوبی ، فصل های این کشور بر عکس کشور های نیم کره شمالی از جمله ایران است .

به دلایل مختلف از جمله فاصله زیاد بین ایران و استرالیا تاکنون دو کشور ارتباطات اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی گسترده ای با یکدیگر نداشته اند . طی چند سال اخیر افراد مختلفی از ایران برای تحصیل ، کار و اقامت به این کشورسفر کرده اند و هر روز بر تعداد ایرانیان مقیم در این کشور افزوده می شود .

نام رسمی : کشور مشترک المنافع استرالیا ( Commonwealth of Australia )

نام محلی : ( Australia )

اسم دیگر :  کشور قاره ای

نوع حکومت : دموکراسی فدرال

رئیس حکومت : فرماندار کل از طرف پادشاه یا ملکه انگلستان

رئیس دولت : نخست وزیر

پایتخت : کانبرا ( Canberra )