قلع و تنگستن در تایلند

قلع و تنگستن در تایلند

هرچند قلع در سال های گذشته از اقلام صادراتی تایلند بوده است ، امروزه به طور روز افزونی در صنایع داخلی کشور به کار می رود. قلع غالبا در مناطق کوهستانی جنگلی در طول مرز با میانمار یافت می شود. شمال تایلند که منطقه کم جمعیتی است ، خاستگاه بسیاری از قبایل چادر نشین کشور است. این منطقه از جنگل پوشیده شده و معمولا هوای مه آلودی دارد. قلع همچنین در دره ها یافت می شود ، چون رودخانه ها و نهر ها قلع را از کوه ها می شویند و با خود به دره ها می آورند.

یکی دیگر از منابع اصلی قلع در تایلند شبه جزیره مالایاست. قلع این منطقه در رگه هایی از سنگ های گرانیتی یافت می شود ؛ این رگه ها به شکل گنبدی های بزرگ صخره ای است که در عوق خاک فرو رفته اند. جزیره چوکت که – به لحاظ شکل ظاهری – آن را (( مروارید تایلند )) می نامند ، در نزدیکی شبه جزیره در دریای آندامان قرار گرفته است و مرکز قلع کشور به شمار می آید. پوکت از دیر باز محل اصلی استحصال قلع بوده است و سابقه تاریخی استحصال قلع در آن به اواسط قرن شانزدهم میلادی می رسد.

امروزه ، پوکت هنوز هم مهمترین استحصال کننده قلع در تایلند است ، ولی از اهمیت اقتادی استخصال قلع در این شهر کاسته شده است ، زیرا طی سال های احیر با رشد جهانگردی هزاران نفر به خاطر ساحل شنی سفید و تشکیلاک آهکی طبیعی منطقه به این ناحیه سفر می کنند.

 

حتما بخوانید : سیاست و اقتصاد تایلند – کشت برنج در تایلند

 

قلع با روش های مختلفی استخراج می شود ، از روش های کالا ابتدایی گفته تا روش های جدید. در یکی از روش ها کارگران با خاکشویی در رودخانه ها و حدا کردن سنگ معدن مقاری قلع به دست می آورند و با دقت سنگ معدن های سنگین را از دیگر رسوبات جدا می کنند. در روش دیکر استخراج با استفاده از شلینگ های آب با فشار زیاد مقادیر زیادی از خاک شسته می شود سپس این خاک شسته شده خرد می شود و به وسیله لوله هایی وارد آبراهه ای می شود ، در این قسمت سنگ معدن جدا می شود که این روش را استخراج با پمپ کردن سنگریزه و شن ریزه می نامند.

یکی دیگر از مواد معدنی موجود در تایلند که معمولا در کتار رسوبات قلع دیده می شود تنگستن است. تنگستن نقطه ذوب بالایی دارد و معمولا برای آلیاژ کردن قولاد و ساختن رشته های لامپ به کار می رود. هرچند در شبه جزیره مالایا مقادیر زیادی تنگستن یافت می شود ، اما منبع اصلی آن شمال کشور در طول مرز تایلند با میانمار است.

استخراج تنگستن در تایلند تا حدی به دلیلی دور دست بودن منابع آن کند بود. تا پایان جنگ جهانی دوم ، دسترسی به معادن تنگستن نزدیک به مرز ویانمار به وسیله جاده ممکن نبود اما بعد از جنگ دولت جاده ای فرعی ساخت تا استخراج تنگستن سودآور شود. امروزه تایلند یکی از بزرگترین تولید کنندگان تنگستن در دنیا است. هر چند تولید آن به طور چشمگیری کاهش یافته است.