مالزی

مالزی – اتحاد 9 جزیره

کشور مالزی در جنوب شرقی آسیا واقع شده است. فدراسیون مالزی بعد از جنگ جهانی دوم ، در سال 1957 و خانمه اشغال ژاپن ، از اتحاد نه ایالت تشکیل گردید ؛ در سال 1963 نیز ایالت های سنگاپور ، ساراواک و صباح به این مجموعه ملحق شدند.سنگاپور در سال 1965 از این اتحاد جدا شده و کشوری مستقل را ایجاد کرد.

این کشور 329845 کیلومتر مربع یعنی یک پنجم ایران وسعت دارد. بارندگی فراوان و آب و هوای مناسب ، این کشور را به عنوان کشوری سر سبز با هوایی معتدل معرفی می کند که دمای آن در طول سال تغییرات اندکی را بخ خود می بیند.

ساکنان مالزی را بیشتر نژاد های مالایی ( مسلمان ) ، هندی و چینی تشکیل می دهند که از نظر سیاسی ، اقوام مالایی حاکمان این سرزمین هستند. این کشور مسلمان طی سال های اخیر ، با درایت مسئولان آن به ویژه نخست وزیر اندیشمندش ، آقای دکتر مهاتیر محمد ، حرکتی سریع به سمت توسعه داشته ، بطوری که امروزه الگوی بسیازی کشورها شده است.

 

حتما بخوانید : معرفی شهر ها و کشور ها – معرفی کوالالام‍پور

 

این کشور از جنبه های مختلف مورد توجه مردم جهان است و سالانه میلیون ها گردشگر ، از سراسر جهان از جمله ایران ، به اینکشور سفر می کنند.

کشور مالزی در جنوب شرقی آسیا ، بین دریای چین جنوبی و دو اقیانوس آرام و هند ، واقع شده است. این کشور از لحاظ جغرافیایی ، بین صد تا 119 درجه ی طول شرقی و یک تا هفت درجه ی عرضی شمالی واقع است. این کشور با وسعتی که دارد ، شصت و هفتمین کشور وسیع دنیاست. کل طول مرزهای خاکی دو بخش کشور مالزی ، 2669 و طول سواحل آن ، 4675 کیلومتر ، است و با کشور های تایلند ، اندونزی و برونئی مرز مشترک دارد و از جنوب با یک پل به جزیره سنگاپور متصل است.

این کشور از دو قسمت کاملا مجزای مالزی غربی و شرقی ، سیزده ایالت تشکیل شده است ؛ که یازده ایالت به مالزی غربی و دو ایالت به مالزی شرقی اختصاص دارد.