وسعت و آب و هوای تایلند

وسعت و آب و هوای تایلند

آب و هوای تایلند

تایلند در منطقه حاره ای قرار گرفته است و در نتیجه هوا عمدتا گرم و مرطوب است. میانگین درجه حرارت حدود 27 درجه سانتی گراد و میزان رطوبت متناسب با فصل ، بین 66 تا 82 درصد متغیر است. با وجود این ، هوا در تایلند بسیار متغیر است.

آب و هوای تایلند تا حد زیادی تحت تاثیر مانسون است که امکان رشد محصولات را در کل کشور فراهم می سازد. هر چند هنگامی که سخن از مانسون به میان می آید اغلب مردم بارش شدید را در نظر می آورند ، مانسون در واقع عبارت است از وزش بادهای دوره ای که آب و هوا را تحت تاثیر قرار می دهد. بادهای مانسون هم هوای خشک و هم دوره های طولانی بارانی را همراه می آورند. در تایلند ، ماه های زمستان از اکتبر تا مارس خشکند و باد از شمال شرقی می وزد و طی ماه های تابستان ، یعنی از آوریل تا سپتامبر ، باد از جنوب غربی می وزد و باران فراوانی به همراه می آورد.

 

حتما بخوانید : جغرافیای تایلند – رودخانه های تایلند

 

وسعت تایلند

کشور پادشاهی تایلند نسبتا کوچک است. این کشور در جنوب شرقی آسیا در کنار خلیج تایلند و دریای آندامان قرار گرفته و با میانمار ، لائوس ، کامبوج و مالزی هم مرز است. تایلند شامل یک بخش اصلی و یک زائده بلند و باریک به نام شبه جزیره مالایاست. تایلند از شمال به جنوب حدود 1750 کیلومتر طول دارد. فاصله شرق تا غرب کشور حدود 800 کیلومتر است. تایلند از نظر شکل شبیه سر فیل است.

اگرچه تایلند وسعت کمی دارد ، اما در این وسعت 514000 کیلومتر مربعی اش از تنوع چشمکیری برخوردار است. کوه ها از شمال ، غرب و جنوب شرقی آن را احاطه کرده اند و این سرزمین که زمانی سیام نامیده می شد دارای صخره های مرجانی ، پهنه های گسترده ساحلی درخت کرنا و جنگل های انبوه بارانی است. تایلند تنوع جفرافیایی زیادی دارد. در مرکز کشور فلات های گسترده ای وجود دارد. حغرافیای تایلند و چرخه باران های مانسون (موسمی) سبب شده است تایلندی ها از آب و هوای مناسب برای کشت محصولات مختلف برخوردار باشند و همین آنها را قادر می سازد محصولات کشاورزی گوناگون صادر کنند . همچنین مناطق مختلف آن دارای منابع طبیعی با ارزشی است که تایلند را به قدرت اقتصادی جدیدی بدل کرده است.