ترکیه در جنگ جهانی اول

ترکیه در جنگ جهانی اول

با حرکت ترکیه به آینده ای اروپایی این کشور تا حدی دچار بحران شده بود . این کشور بحران زده ، برای نوسازی نیازمند کمک های خارجی بود ، اما ترکیه متحدان چندانی نداشت . بریتانیا و فرانسه دولت جدید را جدی نمی گرفتند و روسیه دشمن قدیمی ترکیه بود . آلمان نیرومندترین دوست آن ها بود . بانک های آلمانی در صنعت برق ، معدن ، کشاورزی و حمل و نقل ترکیه سرمایه گذاری کردند . با این که همه از آلمانی ها استقبال نکردند ، اما انورپاشا آلمان را به عنوان کشوری پیشرفته و آرمانی تلقی می کرد . او از هزاران آلمانی دعوت کرد تا به آموزش ارتش ترکیه بپردازند .

سپس در 28 ژوئن سال 1914 آرک دوک فرانس فردیناندز ولیعهد امپراتوری اتریش – مجارستان در سارایوو مرکز بوسنی ترور شد . این حادثه موجب شروع جنگ جهانی اول شد . (( اتحاد سه گانه )) اتریش – مجارستان ، آلمان و ایتالیا در کنار یکدیگر علیه نیروهای متفقین شامل روسیه ، فرانسه و انگلستان می جنگیدند ( گرچه ایتالیا بعدها به متفقین پیوست ) . انورپاشا پیمانی پنهانی با آلمان امضا کرد . در این پیمان آمده بود که ترکیه در جنگ جهانی اول بی طرف می ماند . اما با وجود این نیروهای ترکیه تنگه بوسفور را به روی کشتییرانی بین المللی می بندند و به این ترتیب ارتباط روسیه با متحدان غربی این کشور قطع می شود .

 

حتما بخوانید : تاریخ ترکیه – مهاجمان از غرب و شرق در ترکیه

 

ترکیه در جنگ جهانی اول مدت زیادی بی طرف باقی نماند . دولت پیش تر سفارش خرید دو کشتی جنگی به انگلستان داده بود . دریانوردان ترک در انگلستان حضور داشتند و اولین کشتی آماده سفر دریایی بود . انگلستان از فرستادن کشتی ها سر باز زد و در عوض از این دو کشتی در نیروی دریایی خود استفاده کرد . مردم ترکیه از این اقدام انگلستان خشمگین شدند . هنگامی که آلمان پیشنهاد جایگزین کردن کشتی ها را داد ، انور موافقت کرد .

طلعت پاشا چنین استدلال می کرد : (( ما چیزی بیشتر از این نمی خواهیم که وارد جنگ نشویم ، و دورانی را در آرامش سپری کنیم و بتوانیم در این دوران آینده را بسازیم .)) اما انورپاشا با امید به بازپس گیری برخی از سرزمین هایی که در ترکیه در سال های اخیر از دست داده بود ، کشتی ها را برای جنگ با روسیه به دریای سیاه فرستاد . ترکیه تقریبا تصادفی خود را در جنگی برابر نیروهای متفقین انگلستان ، فرانسه و روسیه دید .