موزه دریانوردی استرالیا

موزه ها و اماکن دیدنی سیدنی

موزه استرالیایی ( Australian Museum )

موزه استرالیااین موزه که یک مرکز تحقیقاتی نیز هست در سال 1845 تاسیس شد و قدیمی ترین موزه استرالیاست . در گالری های مختلف آن حیوانات بومی استرالیا بصورت تاکسی درمی شده ، اسکلت خزندگان ، آثار هنری بومیان این کشور و … به نمایش گذاشته شده اند .

موزه دریانوردی استرالیا ( Australian National Maritime Museum )

موزه دریانوردی استرالیادر سال 1991 در قسمت غربی بندر دارلینگ افتتاح شد . دو موضوع اصلی این موزه اختصاص به تاریخ دریانوردی استرالیا و چگونگی ارتباط مستقیم زندگی مردم استرالیا با فعالیت های دریایی دارد . مجموعه کشتی ها و قایق های این موزه که در میان آن ها مدلی از کشتی کاپیتان کوک به نام اندیور ( Endeavour ) ، و قایق روح استرالیا ( Spirit of Australia ) متعلق به کن واربی ( Ken Warby ) ، رکورد دار سرعت قایق سواری بر روی آب در دنیا است ( 511 کیلومتر در ساعت ) ، نیز قرار دارد ، یکی از بزرگ ترین مجموعه کشتی ها در دنیا است . برخی از دیگر بخش های موزه عبارتند از : چگونگی ارتبلاط بومیان استرالیا با دریا ، وسایل مربوط به مهاجران ، وسایل دریانوردی ، آموزش و تفریح کودکان . یکی دیگر از قسمت های موزه ، ولکام – وال ( Welcome Wall ) است . این دیوار برنزی در ورودی موزه قرار دارد و با پرداخت 105 دلار مردم می توانند نام بستگان خود را که به این کشور مهاجرت کرده اند بر روی آن ثبت کنند تا وب سایت موزه اطلاعاتی مختصر درباره آن ها ، مانند سن ، شغل ، نحوه ورود و … را اعلام کند . از آنجایی که تقریبا پیشینه تمام ساکنان فعلی سیدنی و استرالیا به مهاجران برمی گردد ، این طرح بسیار پرطرفدار بوده و استقبال فراوانی از آن شده است .

موزه پاورهاوس ( Powerhouse Museum )

موزه پاورهاوسشعبه ای از موزه هنر و علوم سیدنی است که بیش از 125 سال قدمت دارد . از این مکان ، اغلب به عنوان موزه ای علمی یاد می شود اما بخش های مختلف آن اختصاص به موضوعات گوناگونی دارد مانند : هنرهای تزیینی ، علوم ، ارتباطات ، حمل و نقل ، لباس ، مبلمان ، رسانه ، فن آوری کامپیوتر ، فن آوری فضایی و موتورهای بخار ، ساختمان های اصلی این موزه در گذشته موتورخانه ترامواهای برقی بوده و معروف شدن آن به پاورهاوس نیز به همین دلیل است . از جاذبه های این موزه می توان به قدیمی ترین موتور گردشی بخار جهان ( ساخت سال 1785 ) و اولین لوکوموتیو بخار ( ساخت 1854 ) که در نیو ساوث ولز شروع به کار کرد اشاره نمود . معروف ترین دیدنی این موزه مدلی از ساعت نجومی استراسبورگ ( Strasbourg astronomical clock ) است – اصل این ساعت در کلیسای نتردام فرانسه قرار دارد – که در سال 1887 توسط ساعت ساز 25 ساله اهل سیدنی به نام ریچارد اسمیت ( Richard Smith ) ، ساخته شده است . نکته جالب در مورد ساخت این ساعت این است که اسمیت ساعت اصلی را ندیده بود و تنها نوشته ای مختصر در مورد نحوه عمل آن در دسترس داشت . در سال 2006 بخشی با نام پاورهاوس دیسکاوری سنتر ( Powerhouse Discovery Centre ) ، به وسعت سه هکتار به این موزه اضافه شد که در منطقه کسل هیل ( Castle Hill ) واقع شده و ساخت آن حدود 12 میلیون دلار استرالیا هزینه داشته است .

موزه هنرهای معاصر ( Contemporary Art Museum )

موزه هنرهای معاصربه جمع آوری ، نمایش و معرفی آثار هنری معاصر از استرالیا و سراسر جهان می پردازد . این موزه با اختصاص ارثیه دو میلیون دلاری جان پاور ( John Power ) – نقاش معروف استرالیایی ( 1881 – 1943 ) – که بنا به وصیت وی به ارتقا هنرهای تجسمی استرالیا اختصاص یافته بود ، تاسیس شده است .

موزه سیدنی ( Museum of Sydney )

موزه سیدنیاین موزه در محل خانه اولین فرماندار نیو ساوث ولز ، آرتور فیلیپ ( Artur Philip ) ، ساخته شده و در تقاطع خیابان فیلیپ و بریج استریت ( Bridge Street ) قرار دارد . آثار هنرمندان سیدنی ، عکس هایی از شهر سیدنی ، از سال 1788 تا کنون ، بخش فیلم هایی درباره تاریخچه شهر و بخش مربوط به دورانی که سیدنی به عنوان تبعیدگاهی برای مجرمین کشور انگلستان استفاده می شد ، از قسمت های مختلف این موزه هستند .

موزه مک لی ( Macleay Museum )

موزه مک لیاین موزه یکی از مهم ترین  موزه های تاریخ طبیعی در استرالیا است و در پردیس اصلی دانشگاه سیدنی قرار دارد . بخش های اصلی این موزه شامل : حشره شناسی ، قوم شناسی ، ابزارآلات علمی و تصاویر تاریخی است . مجموعه های موزه مک لی بسیار نادرهستند و قسمت اعظم آن ها توسط خانواده مک لی گردآوری شده اند .

گالری هنری نیو ساوت ولز ( Art Gallery of New South Wales )

گالری هنری نیو ساوت ولزدر سال 1897 ، در منطقه دومین ( The Domain ) آغاز به کار کرد و بزرگ ترین گالری در سیدنی و چهارمین گالری بزرگ هنری در استرالیا است . این گالری به برپایی نمایشگاه هایی از آثار هنرمندان استرالیا ، اروپا و آسیا اختصاص دارد .

خانه فرماندار ( Government House )

گالری هنری نیو ساوت ولزاقامتگاه رسمی فرماندار استرالیا است و در منطقه کریبیلی ( Kirribilli ) ، در مجاورت خانه نخست وزیر ، قرار دارد . بخش های مرکزی این خانه در سال های 1843 – 1842 توسط کلنل گیبس ( Colonel Gibbes ) ، یک افسر عالی رتبه انگلستان ، ساخته شده و به اقامت فرماندهان نیروی دریایی استرالیا اختصاص یافت ؛ به همین دلیل این خانه به آدمیرالتی هاوس ( Admiralty House ) نیز معروف است . در حال حاضر از مهمانان رسمی کشور مانند خاندان سلطنتی ، روسای جمهور و پاپ ، در این مکان پذیرایی می شود .

هر سال در بهار بازدید عمومی از این خانه ، به عنوان یک مکان تاریخی امکان پذیر می شود که البته با تدابیر امنیتی همراه است .

خانه الیزرابت بی ( Elizabeth Bay House )

خانه الیزرابت بیاین خانه در منطقه ای به همین نام در سیدنی قرار دارد و در سال های 1839 – 1835 برای اقامت الکساندر مک لی ( Alexander Macleay ) – حاکم مستعمرات نیو ساوت ولز – و خانواده اش ساخته شده و باشکوه ترین خانه در منطقه در دوران خود بوده است ، البته باغی وسیع نیز در اطراف این خانه قرار داشته که اکنون به علت قرار گرفتن در منطقه ای مسکونی و پرازحام از بین رفته است . خانه الیزابت بی به همراه وسایل آن ، به عنوان نمونه ای از معماری دوران استعمار حفظ شده و به صورت موزه درآمده است .

هاید پارک باراک ( Hyde Park Barracks )

Hyde Park Barracksساختمانی است که در سال 1819 به عنوانی مکانی برای پسران و مردان بی سرپناه ، ساخته شد . معمار این ساختمان ، فرانسیس گرین وی ( Francis Greenwy ) نیز خود یکی از این بی سر پناهان بود . در سال 1848 بخش های مربوط به نگهداری زنان نیز به این بنا اضافه شد . هاید ارک باراک یکی از یازده ساختمان اسکان مهاجران بی سر پناه در استرالیا است که در سال 2010 ، به صورت یک مجموعه در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفتند .

از سایر موزه های سینی می توان به موزه ضرابخانه ( Mint Museum ) ، موزه تراموا ( Tramway Museum ) و رصدخانه قددیمی شهر اشاره کرد .