کانبرا

کانبرا پایتخت بوته زار

شهر کانبرا پایتخت کشور استرالیا ، با مساحت حدود 814 کیلومتر مربع در جنوب شرقی این کشور ، 286 کیلومتری جنوب غربی سیدنی و 669 کلومتری شمال شرقی ملبورن ، واقع شده است . این شهر تنها شهر استرالیا است که به نقشه و طراحی شهرسازی ساخته شده و وجود فضای سبز و اماکن طبیعی در آن باعث شده که گاهی آن را پایتخت بوته زار ( Bush Capital ) نیز بنامند . کانبرا ، با ساحل دریا بیش از صد کیلومتر فاصله دارد و از نظر آب و هوایی دارای چهار فصل مشخص ، با تابستان های گرم و خشک و زمستان هایی سرد و مه آلود است . این شهر ، سومین شهر کم بارش در استرالیاست و معمولا در اواخر بهار ، بیشترین بارندگی را دارد . بلندترین نقطه آن ، کوه مانجورا ( Majura )  ، با ارتفاع 888 متر است که در فصول سرد ، از برف پوشیده می شود .

این شهر با جمعیت 351.868 نفر در سال 2009 ، هشتمین شهر پر جمعیت استرالیا بوده است . آمار سال 2006 نشان می دهد که  7/21 درصد جمعیت این شهر را ، مهاجران تشکیل می دهند که بیشترین آن ها از کشورهای انگلیسی زبان مانند انگلستان و نیوزیلند و تعداد زیادی نیز از کشورهای هند ، چین و ویتنام هستند . زبان اصلی اهالی شهر ، انگلیسی است . میانگین سنی در این شهر ، 34 سال است و 8/9 درصد از جمعیت شهر ، بیش از 65 سال دارند . تقریبا شصد درصد از ساکنان کانبرا مسیحی و بیشترین مسیحیان نیز کاتولیک و آنجلیکن ( Anglican ) – وابسته به کلیسای انگلستان – 6% غیر مسیحی و 23% بدون مذهب مشخص هستند . بیشتر مردمان کانبرا تحصیل کرده اند و دانشگاه ملی استرالیا ( Australian National University ) و دانشگاه کانبرا ( University of Canberra ) از دانشگاه های معتبر این شهر و همینطور استرالیا هستند .

دانشگاه ملی استرالیا : که به اختصار ANU نامیده می شود و در سال 1946 تاسیس شده و به عنوان مرکزی تحقیقاتی به عضویت گروه های معتبر دانشگاهی در استرالیا و جهان درآمده است مانند : گروه هشت ( Group of Eight ) ( شامل هشت دانشگاه معتبر و تحقیقاتی استرالیا ) و گروه بین المللی تحقیقات فضایی ( Association of Universities for Research in Astronomy ) . این دانشگاه همینطور تنها دانشگاه استرالیا در اتحادیه بین المللی دانشگاه های تحقیقاتی ( International Alliance Research Universities ) است .

مرکز تحقیقات علوم پزشکی جان کرتین ( John Curtin School of Medical Research )

john-curtin-school-of-medical-research

یک مرکز تحقیقاتی معتبر در استرالیا است که در سال 1948 زیر نظر هاوارد فلوری ( Howard Florey ) ، برنده جایزه نوبل پزشکی در سال 1945 به همراه الکساندر فلمینگ به دلیل کشف پنی سیلین ، و نخست وزیر وقت ، جان کرتین ، در کانبرا راه اندازی شد . این مرکز به عنوان بخشی از دانشگاه ملی استرالیا فعالیت دارد . این مرکز در سال 2004 برنده جایزه بنیاد سرطان شناسی استرالیا نیز بوده است . نکته جالب توجه درباره این مرکز تحقیقاتی  ، این است که جکی چان ( Jackie Chan ) ، هنر پیشه فیلم های اکشن کمدی ، در سال 2006 کمکی نقدی به این مرکز داشته و قسمتی  از این ساختمان به نام او نام گذاری شده است . لازم به ذکر است که معماری پلکانی ساختمان این مرکز نیز بسیار جالب توجه است و خود یکی از دیدی های این شهر می باشد .

ورزش

canberra-riders

علاوه بر تیم های محلی ، کانبرا دارای تیم هایی است که در رده ملی و بین المللی رقابت می کنند که از آن ها می توان به دو تیم راگبی این شهر به نام های کانبرا ریدرز ( Canberra Riders ) و برامیبز ( Brumbies ) و همچنین تیم فوتبال کانبرا اف سی ( Canberra FC ) که در رده ملی بازی می کند ، اشاره کرد . تیم بسکتبال زنان این شهر به نام کانبرا کاپیتال ( Canberra Capital ) نیز در رده ملی ، بسیار سرشناس است . دیگر ورزش های مطرح کانبرا ، شامل نت بال  ( Netball ) ، هاکی ، کریکت ( Cricket ) و بیس بال است . بزرگ ترین استادیوم شهر ، استادیوم کانبرا ( Canberra Stadium ) نام دارد که در سال 1977 افتتاح شد وبا ظرفیت 25.000 تماشاچی ، میزبان بازی های فوتبال المپیک 2000 و همچنین جام جهانی راگبی 2003 بوده است . مانوکا اورال ( Manuka Oval ) استادیوم دیگر شهر ، در سال 1929 افتتاح شد و محل انجام تمرینات و مسابقه های تیم های کریکت و فوتبال است .

تاریخچه

walter-burley-griffin

ساکنین اولیه کانبرا قبایل بومی بودند و شواهد باستان شناسی تاریخ 21.000 ساله ، سکونت در این منطقه را نشان می دهند ( کانبرا یک کلمه بومی به معنای محل ملاقات و گردهمایی است ) . در سال های 1824 – 1820 اولین مهاجرت سفید پوستان به این منطقه آغاز شد و به تدریج در طی قرن نوزدهم افزایش یافت . در حالی که همزمان با این افزایش جمعیت بومیان منطقه ، به علت مرگ و میر در اثر بیماری هایی مانند آبله ، کاهش پیدا کرد . در اواخر قرن نوزدهم ، شهر کانبرا وسعت زیادی یافت و در رقابت با شهرهای سیدنی و ملبورن به عنوان پایتخت کشور انتخاب گردید . در اوایل قرن بیستم ، رقابتی بین المللی ، برای ارائه الگوی شهرسازی در کانبرا برپا شد و با انتخاب شدن طرح والتر برلی گریفین ( Walter Burley Griffin ) ( مهندس معمار ، اهل آمریکا ) وی به عنوان مسئول بازسازی کانبرا انتخاب شد و پس از مراسم به رسمیت شناختن کامبرا به عنوان پایتخت در 12 مارس ( اسفند ) سال 1913 ، کار خود را آغاز نمود . در این روز لیدی دنمن ( Lady Denman ) ، همسر فرماندار شهر و یکی از فعالان حقوق زنان در استرالیا ، این شهر را رسما ، کانبرا نامید . این روز هر سال با نام روز کانبرا ( Canberra Day ) در این شهر جشن گرفته می شود . در نقشه گریفین ، قسمتی به نام مثلث پارلمان ( Parliamentary Triangle ) که بخشی از شهر با مهم ترین ساختمان های دولتی را شامل می شد ، و استفاده از پارک ها و فضای سبز مهم ترین بخش ها هستند . سه راس این مثلث پارلمانی که درمیان مردم به ( Par Tri ) معروف است را ساختمان پارلمان ، ساختمان وزارت دفاع و شهرداری ( City Hill ) تشکیل می دهند . روند شهرسازی در کانبرا به دلایل اداری و مالی ، پیشرفت مناسبی نداشت و در سال 1920 ، گریفین از کار برکنار شد ، ولی نقشه  شهرسازی وی در ساخت فعلی شهر نیز کاملا مشهود است . وقوع جنگ دوم جهانی نیز ، این پیشرفت را کندتر کرد و پس از جنگ ، این شهر به شکل یک دهکده بزرگ با ساختمان هایی پراکنده و نامنظم درآمده بود . در این هنگام نخست وزیر وقت استرالیا ، رابرت منزیس ( Robert Menzies ) ، با جدیت و تعویض دو وزیر که با این طرح در ارتباط بودند ، سرعت و نظم بیشتری به کار داد و به تدریج ساختمان های دولتی مهمی در شهر ساخته شدند . با افزایش پنجاه درصدی جمعیت شهر در این زمان ، کانبرا به تدریج جایگاه خود را در کشور به دست آورد و تبدیل به شهری بزرگ و پرجمعیت در استرالیا گردید .

 

حتما بخوانید : معرفی شهر ها و کشور ها – توصیف روسیه 

 

اقتصاد

مردم کانبرا بیشتر در بخش های دولتی و ادارات ، مشغول به کارند . میانگین درآمد مردم این شهر ، نسبت به دیگر شهرهای استرالیا بالاتر است . متوسط درآمد هفتگی مردم کانبرا حدود 1392 دلار است ؛ در حالی که در شهرهای دیگر استرالیا ، این میزان معادل 1223 دلار می باشد ( 2009 ) .هزینه خرید خانه در این شهر نیز نسبت به شهرهایی چون سیدنی ، ملبورن و پرث ، پایین تر است .

در سال 2010 ، نرخ بیکاری در کانبرا 9/3 درصد گزارش شد که نسبت به نرخ ملی ( 3/5 درصد ) کمتر بود . حضور ادارات دولتی در این شهر ، عامل مهم کسب درآمد است ، در سال های اخیر نیز سرمایه گذاری های خصوصی در جهت تاسیس شرکت های نرم افزاری با هدف تبدیل کانبرا به مرکز این صنعت در منطقه آسیا – اقیانوسیه ، در این شهرصورت گرفته است .

حمل و نقل

canberra-international-airport

بخش های مختلف شهر کانبرا از طریق بزرگراه های مختلف با یکدیگر در ارتباط اند و اتومبیل ، اتوبوس و تاکسی ، وسایل معمولی برای تردد در شهر هستند . مسیر راه آهن دو شهر سیدنی و کانبرا را ، ارتباط می دهد ولی کشیدن این خط میان کانبرا و سایر شهرها مانند ملبورن ، از نظر اقتصادی به صرفه نبود و تنها اتوبوس و هواپیما در ارتباط این مسیرها فعال هستند .

فرودگاه بین المللی کانبرا ( Canberra International Airport ) برای پروازهای محلی استفاده می شود و پروازهای خارجی از این فرودگاه صورت نمی گیرد . این فرودگاه ، هشتمین فرودگاه پر تردد در استرالیا است و در سال 2009 ، حدود سه میلیون نفر از طریق پروازهای آن جا به جا شده اند . پروازهای این فرودگاه اغلب شامل مسیرهای کانبرا به سیدنی ، بریزبن ، آدلاید ، ملبورن و پرث است .