منابع طبیعی امارات

منابع طبیعی امارات

نفت که با خود تغییرات شناختی فراوانی به همراه آورد ، از مهم ترین منابع طبیعی امارات است که تقریبا 90 درصد درآمد اماراتی را تامین می کند . قبل از کشف نفت بیشترین درآمد از طریق منابع طبیعی دیگر ، مثل ماهی و مروارید ، تامین می شد . هیچ کدام از این منابع ، ثروت چندانی حاصل نمی کرد . برعکس ، در حال حاضر ، امارات از برکت نفت و محصولات فرعی آن یعنی گاز طبیعی بسیار ثروتمند است .

فرآورده های این منابع فراوان هستند . امارات ، در کل ، نزدیک به 98 میلیارد بشکه نفت دارد که حدودا معادل ده درصد ذخایر نفتی کشف شده در جهان است . ابوظبی بیشترین ذخایر نفتی کشور را در اختیار دارد ( 2/92 میلیارد بشکه یا حدود 94 درصد ) . دبی در حدود چهار میلیارد بشکه ، شارجه 5/1 میلیارد بشکه و راس الخیمه هم در حدود صد میلیون بشکه ذخیره نفتی دارد . از اواسط دهه 1990 ذخایر نفتی کشف شده در امارات دو برابر شده است . منابع نفت خیز جدیدی دور از ساحل کشف شده اند ؛ همچنین امارات در بهره برداری از ذخایر جدید نفت در مناطق نفتخیز فعلی موفق بوده است . روی هم رفته امارات روزانه 5/2 میلیون بشکه نفت تولید می کند که مستقیما به کشورهای دیگر صادر می شود . امارات همچنین برای تولید و صادرات محصولات نهایی مثل بنزین ، کود و محصولات پتروشیمی اقدام به تصفیه نفت خود کرده است . حتی با وجود سرعت کنونی تولید ، متخصصان  پیش بینی می کنند که ذخایر نفتی امارت حداقل برای یک قرن دیگر کافی باشد .

 

حتما بخوانید : جغرافیای امارات – پراکندگی جمعیت امارات

 

علاوه بر این ، امارات چهارمین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد . ذخایر  گاز این کشور 212 تریلیون فوت مکعب تخمین زده شده است . مثل نفت ، بیشتر ذخایر گاز طبیعی در ابوظبی است و کمترین ذخایر در شارجه ، دبی و راس الخیمه . طبق برنامه ریزی های انجام شده ، ذخایر گاز طبیعی کشف شده در امارات می تواند برای 150 تا 170 سال کافی باشد .

تا کنون منابع گاز تقریبا دست نخورده باقی مانده است ، اما دولت قصد دارد در آینده به بهره برداری از آن ها بپردازد . امارات مقدار بسیار زیادی برق صرف می کند تا زندگی در محیط راحت و خنک را برای مردم امکانپذیر سازد به همین دلیل ، دولت امیدوار است که بتواند برای تامین برق مصارف صنعتی و خانگی ، دستگاه های مولدی بسازد که با گاز طبیعی کار کند . اخیرا امارات بیشتر گازش را به شکل مایع و از طریق کشتی های مخصوص به ژاپن صادر می کند . اما دولت قصد دارد خطوط لوله را از امارات به کشورهای همسایه مثل عمان و قطر بکشد که بتواند گاز را مستقیما از طریق لوله به این کشورها ارسال کند .