زنان در امارات

زنان در امارات متحد عربی

یکی از منابع بالقوه نیروی کار که به تازگی دولت امارات از آن ها استفاده می کند ، زنانی اند که می خواهند بیرون از خانه کار کنند . درواقع ، کشف نقت موقعیت اجتماعی زنان در امارات را به شدت بهبود بخشید . هر چند هنوز هم بسیاری از زن ها در همان زندگی سنتی در مقام همسری و مادری باقی مانده اند ، گروهی نیز به دنبال فرصت های شغلی و تحصیلی رفته اند . مثلا وقتی دولت آموزش همگانی را ارئه داد ، زنان به سوی مدرسه و دانشگاه هجوم آوردند . در واقع ، شمار زنان دانش آموز از دهه هفتاد به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است . در سال های 1996 تا 1997 در مقایسه با سال های 1972 تا 1973 که فقط نوزده هزار زن در مدارس ثبت نام کرده بودند حدودا 270 هزار نفر ثبت نام کردند . در حال حاضر ، بیشتر دانشجویان نحصیلات تکمیلی زن هستند . همان طور که خبرنگار حبیب سلوم بیان می کند : (( زنان با تحصیل علم در کشوری که همیشه مسئله زنان اولویت اولش بوده است ، استعدادهایشان را کاملا شکوفا کرده اند و به بالاترین نرخ پیشرفت تحصیلی در بین کشورها دست یافته اند .))

تحصیلات زنان در امارات را قادر ساخت تا به موقعیت های شغلی که قبلا فقط در اختیار مردان بود بیشتر دسترسی پیدا کنند . در حال حاضر، زنان بیست درصد از نیروی کار امارات را تشکیل می دهند و نقش مهمی در اقتصاد ایفا می کنند . بیشتر آن ها در ادارات دولتی به ویژه آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و تعدادی هم در شرکت های خصوصی مشغول به کارند . همچنین بسیاری از آن ها در زمینه های گوناگون مثل معماری ، بانکداری ، آرایشگری ، مهندسی، بیمه و رسانه فعالیت می کنند . بسیاری از آن ها حتی به شغل هایی روی آورده اند که روزی برای زنان در هر کشور عربی غیر ممکن و تصور ناپذیر بود مثل نیروی پلیس و ارتش .

 

حتما بخوانید : سبک زندگی و فرهنگ امارات  – خانواده و سنت ازدواج در امارات

 

گرچه قانون اساسی امارات حقوق یکسانی برای زن و مرد در نظر گرفته است ، دستیابی زنان در امارات به این اهداف ، بیشتر ، در نتیجه تلاش شیخه فاطمه بن مبارک همسر شیخ زائد بوده است . شیخه فاطمه در سال 1975 فدراسیون زنان امارات را تاسیس کرد ؛ این سازمان دولتی حقوق و تحصیلات زنان را ارتقا داد . فدراسیون زنان در برخورد با وزارتخانه های دولتی مانند وکیل زنان عمل می کند و 31 دفتر محلی آن هم ، کلاس های آموزشی مختلفی برگزار می کند و خدماتی از قبیل مشاوره نگهداری از کودک ، آموززش های بهداشتی و حرفه ای ، برنامه های کاریابی و مشاوره خانواده ارائه می دهد . فاطمه و شوهرش معتقدند که جامعه امارات از باز شدن پای خانم ها به عرصه های مختلف زندگی بهره فراوانی خواهد برد . در واقع ، یکی از تلاش های اخیر فاطمه وارد کردن زنان به عرصه سیاسی و مجلس کشور ( شورای ملی فدرال ) است .

حمایت دولت امارات از حقوق زنان در امارات از نظر عده ای عجیب است ، چون ماهیت سنت گرایی جامعه اسلامی – سنتی ، با رعایت اخلاق و احترام ، زنان را از اجتماع جدا می کند و آن ها را از کار کردن و برقراری روابط اجتماعی با مردان منع می کند . زنان مسلمان در کشورهای سنت گرای همسایه مثل عربستان حقوق اجتماع بسیار کمی دارند . در حالی که رهبران امارات قدرت داشتن زنان را با آموزه های اسلامی سازگار می دانند . همانطور که شیخ زائد بیان می کند : (( ارزش های درونی [ اسلام و سنت خای عرب ] حقارت زنان را رد می کند و آن ها را محترم می شمارد و حتی به رعایت حقوق آن ها دستور می دهد .))