حیوانات و گیاهان امارات

حیوانات و گیاهان امارات

حیوانات و گیاهان امارات با آب و هوای خشن امارات سازگار شده است . انواع مختلفی از بوته ها و علف ها حتی در بیابان هم می روید . برخی از آن ها ریشه های عمیقی دارند که می تواند به منابع آب زیرزمینی دسترسی پیدا کند ، در حالی که برخی دیگر برگی های کوچکی دارد که سبب کاهش تبخیر می شود ؛ بسیاری از آن ها در فصل خشک به خواب می روند و در زمان بارندگی زنده می شوند . در امتداد ساحل ، گیاهان ، خودشان را با مقادیر زیاد نمک موجود در خاک سازگار کرده اند . مثلا نوعی گیاه به نام گز ، نمک را از آبی که ریشه اش جذب می کند ، می گیرد و آن را بر روی برگ های نازک و سوزنی شکلش پس می دهد . برخی دیگر از گیاهان بومی مثل نخل ، اقاقیا و درخت گز کمتر خشکی را تحمل می کنند و فقط به طور طبیعی در آبادی هایی رشد می کنند که آب های زیرزمینی برای ادامه حیاتشان وجود داشته باشد .دیگر گیاهان و بوته هایی که کمتر در خشکی دوام می آورد به دلیل بارندگی در کوه های حجر می روید ، به همین دلیل با توجه به نبود آب و این واقعیت که خاک در بیشتر مناطق تقریبا صد درصد شنی است ، بسیاری از مناطق بیابانی امارات خالی از حیات است .

امارات به رغم دغدغه گرمه و کم آبی ، با استفاده از آب های زیرزمینی و همچنین آب های تصفیه شده و شیرین شده در سال های اخیر بسیاری از بخش های بیابان را سرسبز کرده است . آبیاری زمین های اطراف وادی ها و شهرهای مهم سبب شده است تا درختان اوکالیپتوس ، نخل های خرما و گیاهان تزیینی مثل گیاه کاغذی و همچنین میوه ها و سبزی های مختلف بتوانند رشد کنند . برخی از این اقدامات بسیار گسترده است . مثلا شیخ زائد بن سلطان آل نهیان برنامه درختکاری گسترده ای اجرا کرد . بیش از هفتاد میلیون اقاقیا ، درخت اوکالیپتوس و نخل در بیش از هفتصد هزار جریب از بیابان ها و همین طور شهرهایی مثل العین و مرکز امیرنشین ابوظبی کاشته شد .

 

حتما بخوانید : جغرافیا امارات – منابع طبیعی امارات

 

گونه های بسیار کمی از حیوانات وحشی در آب و هوای گرم و خشک امارات زندگی می کنند . با وجود این ، دوازده نوع پرنده در امارات وجود دارد و تعداد زیادی پرنده نیز در زمستان برای لانه سازی و تغذیه به امارات مهاجرت می کنند . در بین این پرندگان ، باز ، کاکایی ( مرغ نوروزی ) و رولر هندی وجود دارد . رولر هندی پرنده ای با پرهای قهوه ای کمرنگ است . اما زمانی که پرواز می کند پرهایش آبی رنگین کمانی و درخشان می شود . شاهین گونه ای از پرنده های بومی امارات است که اغلب شکارچیان آن ها را برای شکار تربیت می کنند . برخلاف زمین های خالی از حیات امارات ، آب خلیج فارس با داشتن بیش از دویست نوع ماهی و گونه های خوراکی مثل اسنپر و حمور ، از لحاظ زندگی دریایی ، غنی است . میگو ، لاک پشت آبی و دوگانگ ، یا گاو دریایی ( پستاندار بزرگ دریایی به رنگ خاکستری ) به وفور در آب های ساحلی امارات مشاهده می شوند .

تقریبا هیچ حیوان خشکی زیستی در بیابان های امارات زندگی نمی کند ، با وجود این ، بزکوهی و غزال ( دو نوع از انواع بزکوهی کوچک ) جزو گونه های بومی بیابان هستند که زمانی تا مرز انقراض شکار شدند . شیخ زائد در اقدامی برای حفظ گنجینه طبیعی کشور ، حفظ منابع طبیعی و حیات وحش را در الویت قرار داده است که این اقدام به جلوگیری از انقراض این گونه و سایر گونه های حیوانی کمک می کند .