تحصیل در امارات

تحصیل و بهداشت در امارات

شاید مطلوب ترین تغییرات پدید آمده از ثروت نفت برای اماراتی ها تحصیل، توسعه تحصیل و بهداشت در امارات است . بعد از به وجود آمدن امارات متحد عربی ، تحصیل همگانی در اولویت اول قرار گرفت . دولت بودجه نظام آموزشی را به طور چشمگیری افزایش داد و این نظام را کاملا توسعه داد طوری که در سال 2003 تعداد افرادی که می توانستند بخوانند و بنویسند از چند نفر به هشتاد درصد جمعیت امارات رسید .

در حال حاضر ، تحصیل در امارات شامل دوازده سال تحصیل اجباری است . علاوه بر این  ، دولت امکان تحصیلات تکمیلی در مقطع دانشگاه را درچندین موسسه ، مثل دانشگاه امارت ، فراهم کرده است . تحصیل از مقطع ابتدایی تا دانشگاه در مدارس و دانشگاه های دولتی رایگان است . البته مدارس خصوصی نیز وجود دارد که حدود چهل درصد از جمعیت دانش آموزی امارات در آن ها درس می خوانند . بیشتر افرادی که از کشورهای دیگر آمده اند ، در این مدارس درس می خوانند ؛ چون هرکدام می توانند به زبان خود و مطابق با برنامه درسی کشورشان درس بخوانند ، اما مدارس دولتی بیشتر علوم دینی و عربی تدریس می کند . علاوه بر این ، دولت امتیازات سخاوتمندانه ای برای آن هایی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند ، درنظر گرفته است .

 

حتما بخوانید : سبک زندگی و فرهنگ امارات مسکن و معماری در امارات

 

دختران و پسران به جز در مهد کودک و سال های اول ابتدایی جدا از یکدیگر درس می خوانند . این مدارس جداگانه وسیله ای است برای تحقق بخشیدن به تمایل خانواده های مومن در عمل به دستور اسلام مینی بر جلوگیری از ارتباط نزدیک مردان و زنان نامحرم .

دولت امارات علاوه بر تامین امکان تحصیل برای ساکنان کشور ، سیستم بهداشتی – درمانی جدیدی همراه با امکانات و متخصصان عالی فراهم کرده است . دولت همچنین امکانات رفاه اجتماعی گسترده ای فراهم کرده است که عبارتند از : کمک به خانواده ها در حل مشکلات خانوادگی ، ایجاد مراکز مشاوره برای زوج های ناسازگار ، همچنین تامین مسکن و دیگر امکانات برای بیوه ها ، یتیمان ، مسن ها ، معلولان و دیگر افرادی که احتیاج به حمایت دارند . این امکانات در ابتدا فقط برای اماراتی ها رایگان بود ، اما اخیرا دولت امکانات درمانی و تحصیل و بهداشت در امارات را برای غیر اماراتی ها هم رایگان کرده است .