آناناس و رزین تایلند

آناناس و رزین تایلند

منطقه شبه جزیره تایلند احتمالا بیش از دیگر مناطق متاثز از عملکرد مانسون است و میزان بارش سالانه آن به حدود 250 سانتیمتر در سال می رسد. بارش باران فراوان با وجود خاک ماسه ای این منطقه سبب ایجاد موقعیتی ایده آل برای رشد گیاهانی چون درخت آناناس و رزین شده است.

در سراسر شبه جزیره درخت های آناناس کاشته شده است. در میان رشته کوه هایی که در طول سرزمین کشیده شده اند دره های حاصلخیز قرار دارند. دره های نسبتا کوچک که از همه طرف با ساحل های زیبا احاطه شده اند به کشاورزان این امکان را داده اند که پیشگام تولید آناناس تازه و کنسرو شده در سراسر جهان باشند. فقط در سال 1999 ، تایلند حدود 2197280 کیلوگرم آناناس تازه و 536101650 کیلوگرم آناناس کنسرو شده صادر کرد.

بارش فراوان در شبه جزیره همچنین آب و هوای مناسبی برای کشت درختان رزین فراهم کرده است ، هر چند امروزه این نوع درختان در شمال و نیز در طول ساحل خلیج تایلند هم کشت می شوند. باغبانان انگلیسی در سال 1901 درختان رزین را از برزیل به تایلند آوردند و کشت این نوع درختان ، با افزایش تقاضا پس از جنگ جهانی دوم ، افزایش یافت . در سال های اخیر صادرات رزین در مقایسه با همه 1950 حدودا سه برابر شده است

 

حتما بخوانید : اقتصاد تایلند – کشت برنج در تایلند

 

 صنعت تولید رزین در تایلند عمدتا در دست کشاورزان کوچک است نه در دست تولید کنندگان بزرگ ، در نتیجه برخلاف مالزی که درختان رزیت در پهنه های وسیع کشت می شوند ، در تایلند ، از حدود پانصد هزار کشتزار درختان رزین ، پنجاه هزار مزرعه وسعتی کمتر از 2.5 هکتار دارند و سیصد هزار مزرعه کوچکتر از یک هکتارند.

کارگران برای افزایش سوددهی درختان رزین ، سپیده دم که شیره درخت ها بیشتر و روان تر است ؛ از درخت پوسته برداری و شیره را در سطل هایی حمع آوری می کنند. سپس این شیره با اسید فرمیک ترکیب می شود تا انعقاد پذیر شود و به شکل توده ای دربیابد. سپس این ترکیب شسته و از بین غلتک ها عبور داده می شود تا فشرده شود. محصول نهایی آویزان می شود تا خشک و برای صادرات آماده شود.